Ustawienia

Social Media

Sąd zmniejszył karę dla PTK Centertel

W dniu 6 listopada br. przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów odbyła się rozprawa z odwołania Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 26 maja 2011 r. o nałożeniu kary pieniężnej w kwocie 2,5 mln złotych.

 

Powodem wydania decyzji o nałożeniu kary było naruszenie przez PTK Centertel obowiązków informacyjnych przewidzianych w art. 61 ust 5 i 6 Prawa telekomunikacyjnego w brzmieniu aktualnym w dacie wprowadzenia zmian w cenniku operator , tj. następujących obowiązków:

  • doręczenia abonentowi na piśmie, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca, treści zmiany w cenniku oferty „Zetafon";
  • poinformowania abonenta o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tej zmiany;
  • poinformowania abonenta, iż w przypadku podwyższenia cen operatorowi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także prawo do zwrotu ulgi.

   

Na rozprawie w dniu 6 listopada br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienił zaskarżoną decyzję, w ten sposób, że obniżył wysokość kary pieniężnej do kwoty 1 mln złotych.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd podniósł, iż co do zasady nałożenie kary pieniężnej na PTK Centertel było słuszne, ponieważ doszło do naruszenia obowiązków informacyjnych, o których mowa w zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sąd wskazał przykładowo na pkt 22 warunków oferty promocyjnej „Zetafon", który przewiduje po stronie użytkownika obowiązek dokonywania doładowań karty SIM wskazanej w umowie o udział w promocji, aby stwierdzić, że jest to rodzaj opłaty za świadczenie przez PTK Centertel usług telekomunikacyjnych (w systemie prepaid). W takiej sytuacji bowiem użytkownik wnosi na rzecz PTK Centertel należność za usługi telekomunikacyjne przedpłacone. W ocenie Sądu, charakteru umowy o udział w promocji „Zetafon", ewidentnie obejmującej swym zakresem świadczenie usług telekomunikacyjnych, nie zmienia również to, że we wnoszonej przez użytkownika opłacie za świadczenie przez PTK Centertel usług telekomunikacyjnych może być jednocześnie skalkulowana w określonym ułamku należność za aparat telefoniczny.

Wobec powyższego, zdaniem Sądu, użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji „Zetafon", byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Prawa telekomunikacyjnego, a zatem na PTK Centertel ciążyły obowiązki informacyjne określone przepisami art. 61 ust. 5 i 6 Prawa telekomunikacyjnego, których to obowiązków Spółka nie wykonała.

W ocenie Sądu zasadne było natomiast obniżenie kary pieniężnej nałożonej na PTK Centertel, ponieważ zakres określonych decyzją naruszeń oraz dotychczasowa działalność Spółki nie przemawiały za utrzymaniem tak wysokiej kary.

   

Wyrok nie jest prawomocny.

Sygn. akt XVII AmT 50/11

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2012-11-06)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2012-11-06 15:46)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2012-11-06 15:46)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21