SOKiK oddalił odwołanie Orange Polska S.A.
15 czerwca 2016

SOKiK oddalił odwołanie Orange Polska S.A. od decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zmiany umowy o połączeniu sieci pomiędzy Orange oraz Mobyland Sp. z o.o.
W dniu 14 czerwca 2016 r. przed Sądem Okręgowym Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) został ogłoszony wyrok w sprawie z odwołania Orange Polska S.A. (Orange) od decyzji Prezesa UKE z dnia z dnia 21 października 2011 r. DHRT-WWM-6080-97/10(40) w przedmiocie zmiany umowy o połączeniu sieci pomiędzy Orange oraz Mobyland Sp. z o.o. obecnie Aero 2 Sp. z o.o. dalej jako (Mobyland).
Zaznaczyć należy, iż SOKiK rozpoznawał odwołanie po raz drugi, gdyż pierwszy wyrok z dnia 26 maja 2014 r. sygn. akt XVII AmT 32/12, którym SOKiK zmienił zaskarżoną decyzje i wprowadził miedzy Orange i Mobyland stawki symetryczne za zakańczanie połączeń oraz za usługę tranzytu został uchylony wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 28 grudnia 2015 r. sygn. akt VI ACa 1171/14.
SOKiK wyrokiem oddalił odwołanie.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia SOKiK wskazał, iż ponownie rozpoznając sprawę zobowiązany był zastosować się do wytycznych Sądu Apelacyjnego zwartych w wyroku z 28 grudnia 2015 r., zgodnie z tymi wytycznymi SOKiK powinien przeanalizować ciążące na stronach obowiązki regulacyjne oraz zbadać, co było kwestia sporną miedzy stronami na etapie postępowania administracyjnego.
Analiza ciążących na Orange i Mobyland obowiązków regulacyjnych doprowadziła Sąd do wniosku, iż nie jest możliwa zmiana zaskarżonej decyzji w taki sposób jak tego domagał się Orange to znaczy poprzez wprowadzenie symetrycznych stawek za zakańczanie połączeń oraz za usługę tranzytu. Na Orange ciąży obowiązek ustalania opłat w oparciu o ponoszone koszty podczas gdy na Mobyland obowiązek nie stosowania stawek zawyżonych, ustalenie stawek na poziomie symetrycznym prowadziłoby zatem do rozciągnięcia obowiązku regulacyjnego ciążącego na Orange także na Mobyland co stanowiłoby naruszenie art. 28 Prawa telekomunikacyjnego.
Ponadto Sąd wskazał, iż na etapie postępowania administracyjnego a zwłaszcza w toku postępowania konsultacyjnego Orange nie zgłaszał zastrzeżeń co do propozycji Mobyland odnośnie uregulowania w decyzji usługi tranzytu, na podstawie powyższego Prezes UKE był uprawniony do uznania, że między stronami istnieje zgodna co do tego zagadnienia i nie miała podstaw do wydania decyzji nie zgodnie z propozycją Mobyland co czyni zarzuty Orange odnośnie regulacji usługi tranzytu bezzasadnymi.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt XVII AmT 13/16
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2016-06-15) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Radecka) / (2016-06-15 14:58) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Radecka) / (2016-08-10 15:08) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:24 |



