Ustawienia

Social Media

Spotkanie Grupy Technicznej 18.10.2007

Notatka ze spotkania Grupy Technicznej ds. Centralnej Bazy Danych i numeru alarmowego 112.

 

Spotkanie z ramienia Urzędu Komunikacji Elektronicznej otworzył i prowadził Dyrektor Departamentu Techniki, Pan Tomasz Karamon, który na wstępie przedstawił omawiany poprzednio projekt listu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie wątpliwości związanych m.in. z rozwiązywaniem umów abonenckich w trakcie procesu przenoszenia numeru. Treść po kilku uwagach dotyczących zawartości zapisów i redakcji tekstu została ostatecznie ustalona.

  

Następnie przystąpiono do analizy dokumentu zawierającego tabelę z kolejnymi etapami przenoszenia numerów, który jest wynikiem prac podczas poprzedniego spotkania Grupy. W trakcie dyskusji przedstawiciel TP zwrócił uwagę na charakter proponowanych dokumentów inicjujących proces - pełnomocnictwa i wniosku o rozwiązanie umowy.

Po dyskusji ustalono, że optymalnym rozwiązaniem będzie opracowanie jednego dokumentu, który podpisywałby abonent, a zawierającego udzielenie pełnomocnictwa operatorowi do dalszych działań, rozwiązanie umowy z Dawcą pod warunkiem przeniesienia numeru oraz wniosek o przeniesienie numeru. Dokument taki byłby udostępniany Dawcy na jego wniosek. Rozważano także ewentualność zawarcia w dokumencie zgody na przetwarzanie danych osobowych abonenta oraz informacji o karze za ewentualne zerwanie umowy - to będzie zależało od przyjętych finalnie rozwiązań procesu.

  

Następnie skupiono się na funkcji Centralnej Bazy Danych (CBD) w procesie przenoszenia numeru. Operatorzy zaznaczyli, że niektóre numery nie mogą być przenoszone, co powinno być oznaczone w CBD. Omawiano także kwestię odpowiedzialności CBD za weryfikację danych oraz rozpatrywanie ew. reklamacji klientów. Ponadto przedstawiciel PTC na podstawie stwierdzenia p. prezesa Krzysztofa Dyla wniósł o wpisanie do protokołu spotkania, że CBD nie służy do realizacji procesu przenośności numeru, a jedynie go wspomaga.

Zwrócono ponadto uwagę, że CBD, aby móc dokonywać weryfikacji danych właściciela numeru telefonu, powinna posiadać dane dotyczące wszystkich abonentów przekazane metodą wsadową przez operatorów. Dane te to: numer telefonu, imię i nazwisko/nazwa, PESEL/REGON lub NIP, adres instalacji/ zameldowania, status numeru, status umowy i ewentualnie informacja o okresie rozliczeniowym. Dane te byłyby aktualizowane w CBD przez operatorów w ciągu 30 minut od pojawienia się ich zmiany lub wpisu w bazie operatora. Czynnikami powodującymi brak uruchomienia procedury przeniesienia powinny być np.: brak lub niezgodność danych, numer niemożliwy do przeniesienia, zły stan umowy.

Przedstawiciele UKE przypomnieli, że jedynie PIIT poprzez przedstawiciela PTC odniosła się do kwestii udziału Dawcy w procesie przenoszenia numeru, natomiast nadal brak jest stanowiska pozostałych dwóch Izb w tej sprawie. Fakt ten może rzutować na dalsze prace Grupy.

  

Kolejną z poruszanych kwestii była sprawa terminu przeniesienia numeru oraz daty rozwiązania umowy abonenta z Dawcą. Przedstawicielka PTK Centertel zwróciła uwagę na fakt, iż przeniesienie numeru w środku okresu rozliczeniowego może powodować problem z korektami faktury i rozliczeniem bezpłatnych przywilejów wynikających z umowy (np. bezpłatne minuty, pakiety kwotowe itp.).

Z kolei przedstawiciel Polkomtel zaproponował rozbicie opracowywanej procedury przeniesienia numeru na 2 modele - zaostrzający terminy oraz ograniczający rolę Dawcy, a jednocześnie (zdaniem przedstawiciela PIIT) stwarzający duże zagrożenia dla klienta model proponowany wcześniej przez UKE oraz model angażujący Dawcę w kwestii przypomnienia klientowi zapisów zawartej umowy aby klient mógł podjąć świadomą decyzję o przeniesieniu.

Ostatecznie opracowano projekt tabeli będącej kompilacją dwóch powyższych podejść na podstawie zaproponowanego wcześniej przebiegu procesu z udziałem Dawcy przy założeniu, że weryfikacji przez CBD będą podlegały jedynie: numer telefonu, PESEL/REGON lub NIP, numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości (w przypadku obcokrajowców), status numeru, status umowy i ewentualnie informacja o okresie rozliczeniowym. Jeśli w CBD nie ma numeru PESEL to wnioski obywateli polskich będą odrzucane. Przyjęcie wniosku będzie wymagało wcześniejszego wprowadzenia przez Dawcę do CBD na wniosek klienta jego numeru PESEL w trybie aktualizacji danych.

  

Ustalenia końcowe:

1. UKE roześle droga mailową opracowany podczas spotkania dokument a wszyscy członkowie Grupy odniosą się do niego poprzez zgłoszenie uwag lub informację o braku uwag w terminie umożliwiającym ostateczne zatwierdzenie dokumentu na następnym spotkaniu.

2. Izby, które dotychczas nie odniosły się w formie pisemnej do kwestii udziału Dawcy w procesie przeniesienia numeru, zrobią to w terminie do 25 października 2007 r.

3. Termin kolejnego spotkania Grupy: 26 października 2007 r. (piątek) godz. 10:30 w siedzibie UKE.

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-12-21 14:40)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-04-21 09:16)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17