Ustawienia

Social Media

Spotkanie Grupy Technicznej 27.09.2007

Notatka ze spotkania Grupy Technicznej ds. Centralnej Bazy Danych i numeru alarmowego 112.

 

Spotkanie z ramienia Urzędu Komunikacji Elektronicznej otworzył i prowadził Dyrektor Departamentu Techniki Tomasz Karamon, który na wstępie podziękował za przekazane przez operatorów informacje i materiały.

Następnie przedstawiciel TP S.A. omówił pokrótce nadesłany przez TP opis systemu SONAR. Podkreślił, że mimo, iż zawiera on tylko dane o abonentach TP, to istnieje możliwość uzupełnienia bazy systemu o dane o abonentach innych operatorów. Ponowił on także apel do Służb o pobieranie kluczy certyfikacji do systemu, które TP oferuje bezpłatnie (dotychczas rozdysponowano jedynie trzy klucze z kilkuset dostępnych).

  

W toku dalszej dyskusji poruszano następujące zagadnienia:

1. Procedury formalne a praktyka przenoszenia numerów w chwili obecnej.

TP proponuje jednoznacznie rozdzielić przypadki przenoszenia numeru ze zmianą lokalizacji i bez zmiany lokalizacji. Ponadto TP widzi przeszkody techniczne w proponowanym skróceniu czasu trwania przeniesienia numeru do 2-3 dni; są nimi m.in. konieczność zapewnienia tranzytu dla abonentów LLU i WLR, brak wystarczającej liczby grup tysięcznych numeracji w centralach.

2. Przenośność numerów w realiach funkcjonowania CBD

Zgodzono się, że docelowo, po wprowadzeniu Centralnej Bazy Danych, należy dążyć do uzyskania czasu praktycznego przeniesienia 2-3 dni od momentu złożenia wniosku przez abonenta/użytkownika w sieciach PSTN oraz kilku godzin w sieciach PLMN. Członkowie Grupy wskazali na problem umów lojalnościowych itp. oraz ewentualnej konieczności zmian regulaminów i umów.

Przedstawiciele UKE zasugerowali możliwość zastosowania do przenoszenia wszystkich rodzajów numerów procedur obecnie stosowanych przez operatorów PLMN. W tym celu zwrócono się do operatorów, w szczególności TP, o odniesienie się do przykładowej procedury przesłanej do Grupy  przez PTC. Ponadto zgodzono się, że należy rozdzielić sprawę warunków technicznych funkcjonowania CBD od warunków brzegowych (proceduralnych) dla przenoszenia numerów. Ustalono również, że podstawowym zadaniem Grupy jest stworzenie warunków do implementacji systemu z CBD, która będzie wspomagać przenośność numerów, natomiast stosowane metody przenoszenia numerów będą przedmiotem późniejszych dyskusji i działań. Zgodzono się także, że udział operatora-dawcy w procesie przeniesienia numeru, ograniczony powinien być jedynie do ewentualnego podania danych, jak np. PESEL, na zapytanie bazy danych dotyczące weryfikacji.

Uzgodniono, iż opłatę za przeniesienie numeru od abonenta/użytkownika pobiera biorca i przekazuje dawcy w ramach rozliczeń międzyoperatorskich.

3. Dane wykorzystywane przez CBD do weryfikacji abonenta/użytkownika wnioskującego o przeniesienie numeru.

Opracowano wstępną wersję dokumentu opisującego dane niezbędne do weryfikacji abonenta/użytkownika w rozbiciu na osoby fizyczne, osoby prawne i obcokrajowców. Ustalono, że w przypadku osób fizycznych do rozwiązania pozostaje kwestia numeru PESEL, który nie zawsze jest wymagany przy podpisywaniu umowy z operatorem, oraz we wszystkich przypadkach kwestia braku jednolitej formy zapisu adresu zakończenia sieci. Należy rozważyć rozwiązanie tych problemów poprzez wprowadzenie wymogu uaktualnienia danych o numer PESEL przez abonenta/użytkownika w momencie zamiaru przeniesienia numeru oraz weryfikację danych adresowych poprzez część lokalizacyjną PLI CBD. Informacja potwierdzająca lub nie weryfikację będzie przekazywana z PLI CBD do miejsca skąd przyszło zapytanie.

  

Ustalenia końcowe:

  • Ponownie potwierdzono zasadność przeprowadzenia procesu przeniesienia numeru w 2-3 godziny w sieciach ruchomych oraz 2-3 dni w sieciach stacjonarnych
  • Ustalono, ze opłatę za przeniesienie numeru pobiera Biorca (od abonenta) i przekazuje ją do Dawcy
  • Weryfikacji klienta przenoszącego numer dokonuje Baza
  • Dawca nie może mieć wpływu na proces NP z uwagi na możliwość hamowania tego procesu

Pozostałe ustalenia:

1. Operatorzy stacjonarni, a w szczególności TP, odniosą się drogą mailową (na adres ) do przekazanych przez PTC dokumentów nt. procedury przenoszenia numeru. Ww. dokumenty zostaną rozesłane mailowo do członków Grupy.

2. Operatorzy ustosunkują się w terminie do następnego spotkania odnośnie kwestii związanych z PESEL-em oraz ze zmianą regulaminów i wynikających z tego skutków.

3. Termin kolejnego spotkania Grupy: 4 października 2007 r. (czwartek) godz. 10:00 w siedzibie UKE.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-10-22 16:57)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-04-18 15:36)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17