Ustawienia

Social Media

Spotkanie Grupy Technicznej 6.09.2007

Notatka ze spotkania Grupy Technicznej ds. Centralnej Bazy Danych i numeru alarmowego 112.

 

Spotkanie z ramienia UKE otworzył i prowadził Pan Marian Podniesiński, który na wstępie przedstawił porządek spotkania obejmujący zakres przekazywanych do CSL danych w przypadku sieci stacjonarnych oraz aspekt przenośności numerów. Ponownie zwrócono się do PTK Centertel i PTC o uzupełnienie dokumentu wypracowanego na poprzednim spotkaniu o numery techniczne. Przedstawiciel PTK Centertel zasygnalizował, że w chwili obecnej, na wniosek Policji, tymczasowo nie są realizowane połączenia na numery alarmowe z terminali bez karty SIM oraz zalogowanych w sieci innego operatora. Po spodziewanym w najbliższym czasie powrocie do sytuacji docelowej wykorzystywany numer lub numery techniczne zostaną przekazane do UKE i będą na bieżąco aktualizowane. Podobną deklarację o przekazaniu numerów technicznych oraz informacji o ich zmianach do UKE (drogą mailową) złożył przedstawiciel PTC.

W dalszej części spotkania skupiono się na kwestii danych do przygotowania tabelki „Informacje dostarczane z sieci telekomunikacyjnej i CSL UKE dla potrzeb powiadamiania alarmowego w przypadku wywołań od użytkownika stacjonarnego”. Prowadzący zaproponował przyjęcie formatu tabelki jak dla użytkowników ruchomych i jej przygotowanie na spotkaniu lub przyjęcie tabelki według projektu Pana Andrzeja Bartosiewicza.

Po dyskusji zdecydowano się na skorzystanie z formatu jak dla użytkowników ruchomych – z uwagami.  Prowadzący zwrócił uwagę na sygnalizowany UKE problem podmieniania numeru abonenta wywołującego lub jego brak w wywołaniach alarmowych, co utrudnia podjęcie działania Służbom. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, iż operatorzy sieci stacjonarnych nie mogą skutecznie zastosować środków stosowanych w sieciach ruchomych (numery techniczne, lokalizacja przy pomocy kierowania połączenia lub czasu zainicjowania wywołania).

Przedstawiciel TP rozróżnił trzy rodzaje wywołań alarmowych w sieci TP: od abonenta TP, od abonenta virtualnego (039) i od abonenta/użytkownika innego przedsiębiorcy (tranzyt połączeń). W dwóch pierwszych przypadkach przesyłany numer abonenta wywołującego jest na ogół prawidłowy (za wyjątkiem błędów, uszkodzeń itp.) natomiast w przypadku trzecim przesyłany numer abonenta wywołującego otrzymany przez TP S.A. na międzyoperatorskim punkcie styku bywa nieprawidłowy (ze względu np. na różne systemy sygnalizacji na drodze połączeniowej). Zgodnie z zasadami TP S.A. przekazuje ten numer służbom alarmowym bez jakichkolwiek zmian. Dlatego też aby służby otrzymały prawidłowy numer abonenta wywołującego niezbędny do lokalizacji abonenta przez służby to przedsiębiorca telekomunikacyjny obsługujący inicjowanie połączenia musi wstawić prawidłowy numer i przekazać go bez zmian a także podmiot tranzytujący takie połączenia alarmowe musi przekazać taki numer bez zmian.

Podniesiono także, że występują problemy z prawidłowym stosowaniem Numerów Kierowania Alarmowego (NKA), co także może mieć wpływ na wywołania alarmowe.

Zgodzono się z tezą, że na chwilę obecną, mimo braku szczegółowych przepisów prawnych w zakresie kierowania połączeń do służb alarmowych, stosowane przez operatorów rozwiązania są adekwatne do sytuacji i powinny być w dalszym ciągu realizowane do czasu formalnego określenia szczegółowych wymagań w tym zakresie.

Przedstawiciel NASK podniósł dodatkowy problem, iż nie wszyscy uczestnicy rynku korzystający z zasobów numeracji przeznaczonej dla publicznej sieci telefonicznej maja równe szanse ze względu na różnice w egzekwowaniu od nich przez Prezesa UKE obowiązków ustawowych w zakresie obowiązku realizowania wywołań na numery alarmowe.

W dalszej części spotkania skupiono się na uzupełnieniu dokumentu na temat informacji przekazywanych do CSL w różnych przypadkach wywołań alarmowych o dane dotyczące sieci stacjonarnej. Opracowano wstępną wersję dokumentu, opatrzonego informacją o występujących obecnie problemach. Reprezentanci operatorów zgłosili zastrzeżenie dotyczące przekazywania w czasie rzeczywistym oznaczenia użytkownika w postaci jego imienia i nazwiska lub nazwy, uznając taki zapis za wykraczający poza obecnie obowiązujące regulacje prawne.

Na skutek braku czasu omówienie aspektu przenośności numerów przełożono na kolejne spotkanie Grupy.

  

Ustalenia końcowe:

1. PTC oraz PTK Centertel zobowiązały się do przekazania do UKE informacji o wykorzystywanych numerach technicznych oraz o ich późniejszych zmianach.

2. TP prześle do UKE drogą mailową dodatkowe wyjaśnienia odnośnie przesyłania numeru abonenta wywołującego numer alarmowy w przypadku usługi Neostrada bez linii telefonicznej.

3. Robocza wersja wypracowanego na spotkaniu dokumentu nt. danych przekazywanych do CSL w różnych przypadkach zostanie rozesłana drogą mailową do członków Grupy – ewentualne uwagi powinny zostać zgłoszone do dnia 12 września 2007 r. do godz. 10:00 na adres .

Dopiero po zebraniu i ew. uwzględnieniu uwag ww. projekt zostanie zamieszczony na stronie UKE.

4. Na kolejnym spotkaniu Grupy planuje się poruszyć tematykę przenośności numerów, która nie zmieściła się w programie niniejszego spotkania.

5. Termin następnego spotkania Grupy ustalony będzie w drodze roboczej poprzez kontakt mailowy.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-10-22 15:37)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2008-02-27 15:23)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17