Spotkanie w sprawie radiodostępu GSM4F
04 lutego 2008
W dniu 15 stycznia 2008 r. odbyło się spotkanie Prezesa UKE z przedstawicielami Telekomunikacji Polskiej w sprawie realizacji procesu migracji radiowych systemów dostępowych.
Informacja ogólna
W trakcie realizacji programu opuszczania pasm 2,4 GHz i 800 MHz, Telekomunikacja Polska S.A. okresowo przekazywała Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej informacje o statusie migracji i obserwowanych problemach. Według danych TP, sytuacja w dniu 31 grudnia 2007 r. wyglądała następująco:
- zmigrowano 72 500 abonentów,
- wyłączono 760 stacji bazowych, w tym wszystkie z zakresu 800 MHz,
- pozostało do zmigrowania 8900 abonentów,
- aktywnych jest nadal 468 stacji bazowych (pasmo 2,4 GHz).
Główne przyczyny niepełnej migracji to:
- trwająca inwestycja kablowa (dotyczy ok. 470 abonentów),
- trudny bądź niemożliwy kontakt z abonentem (ok. 1700 abonentów),
- uwarunkowania techniczne, w tym niewystarczający zasięg sieci GSM (ok. 3700 abonentów),
- rezygnacje abonentów oraz protesty grupowe abonentów (ok. 3000 abonentów).
Wyniki kontroli
Podczas spotkania w dniu 15 stycznia 2008 r. dużo uwagi poświęcono wynikom przeprowadzonej przez UKE kontroli rozwiązania GSM stacjonarny (GSM4F).
1) Zła jakość połączeń, słaba słyszalność, szumy, trzaski, zrywanie połączeń.
Wyjaśnienia:
- Parametry jakości głosu mierzone w rozwiązaniu GSM stacjonarny generalnie nie odbiegają od parametrów jakościowych MOS osiąganych w sieciach GSM. Ponieważ usługa świadczona jest z wykorzystaniem sieci GSM, nie można oczekiwać, że jakość głosu będzie taka, jak dobrych sieciach przewodowych (z kodowaniem głosu PCM).
- Subiektywnie odczuwana jakość połączeń związana jest również, w niektórych przypadkach, ze słabą jakością aparatów telefonicznych posiadanych przez abonentów. Kontrolerzy w swoim raporcie zauważyli, że uzyskiwano znaczną poprawę jakości głosu, gdy używano właściwego aparatu telefonicznego.
- Niekiedy słaba jakość połączeń (oraz ich zrywanie) może mieć związek z niedostateczną jakością instalacji antenowej wykonanej w lokalizacji abonenta. W tych przypadkach TP dokonuje na bieżąco korekt, włącznie z wymianą anteny na antenę o większym zysku.
- Skargi abonentów na połączenia o złej jakości lub ich przerywanie miały również związek z korygowanym „na bieżąco” oprogramowaniem terminali abonenckich. W roku 2007 producenci terminali wdrażali (na działających już terminalach) kilkukrotne uaktualnienia oprogramowania w celu poprawy jakości i skuteczności połączeń.
2) Nieskuteczne połączenia faksowe.
Wyjaśnienia:
- Przedstawiciele TP poinformowali, że trwają intensywne prace (z zaangażowaniem dostawców terminali oraz infrastruktury sieciowej GSM) mające na celu poprawę sytuacji w zakresie skuteczności połączeń faksowych. Badane są również rozwiązania alternatywne, m.in.: wprowadzenie specjalnej parametryzacji obecnych terminali abonenckich, identyfikacja dodatkowych typów terminali, które mogłyby zapewniać znacząco lepszą skuteczność połączeń faksowych, zastosowanie dedykowanych serwerów faksowych. Rezultaty prac powinny być dostępne w pierwszym kwartale 2008 r.
3) Zbyt mała prędkość połączeń do Internetu.
Wyjaśnienia:
- W systemie GSM standardowa przepływność transmisji danych jest ograniczona do 9,6 kb/s. W celu zapewnienia abonentom prędkości zgodnej z wymaganiami usługi powszechnej, czyli takiej jaka jest osiągana za pomocą typowych modemów analogowych — opracowano specjalne rozwiązanie, w którym wdzwaniane połączenia do internetu (020 –xxxxx) są realizowane z wykorzystaniem transmisji GPRS. W chwili wykonywania audytu, rozwiązanie to nie było jeszcze w pełni uruchomione. Dostawca zobowiązał się, że nastąpi to do końca stycznia 2008 r, a odpowiedni upgrade oprogramowania terminali wszystkich abonentów rozwiązania GSM stacjonarny zostanie zakończony do połowy lutego 2008 r. Wówczas wszyscy abonenci przyłączeni za pośrednictwem rozwiązania GSM stacjonarny uzyskają możliwość realizacji modemowych połączeń do Internetu z szybkością do 56 kb/s.
4) Wykorzystanie energii elektrycznej abonenta przez terminale GSM stacjonarny.
Wyjaśnienia:
- Przedstawiciele TP przyznali, że abonenci nie otrzymali jeszcze bonifikaty za zużycie energii elektrycznej przez terminal. Wykonano już odpowiednie pomiary zużycia energii przez terminal w normalnym cyklu pracy i TP zastosuje odpowiednie bonifikaty dla wszystkich abonentów korzystających z rozwiązania GSM stacjonarny.
- Bonifikaty będą obejmowały okres od faktycznego dokonania wymiany terminala abonenckiego na terminal FWT systemu GSM stacjonarny. Odpowiednie korekty będą wprowadzane do faktur do końca pierwszego kwartału 2008r.
5) Statystyki zgłaszanych uszkodzeń i reklamacji pochodzących od abonentów wykorzystujących rozwiązanie GSM stacjonarny:
- Statystyka uszkodzeń wskazuje, że rozwiązanie GSM stacjonarny, po okresie „chorób wieku dziecięcego” weszło w okres stabilizacji. Od listopada liczba zgłoszonych uszkodzeń systematycznie maleje (np. w sierpniu zgłoszono uszkodzenia dla 9% zainstalowanych dostępów G4F, natomiast w listopadzie zgłoszono usterki związane z 4% dostępów).
- 47% zarejestrowanych uszkodzeń (04.2007 – 12.2007) usunięto poprzez reset terminala. Dzięki dopracowaniu oprogramowania znacząco zmalały problemy „wieszających się” terminali.
Program poprawy jakości
Podczas spotkania przyjęto program poprawy jakości rozwiązania GSM stacjonarny. W ramach tego programu TP przyjęła następujące zobowiązania:
1) W celu poprawy skuteczności połączeń i jakości głosu:
- w miejscach, gdzie są identyfikowane warunki graniczne sygnału radiowego GSM - będą korygowane instalacje antenowe,
- w przypadkach problemów z jakością głosu będą weryfikowane możliwości poprawy tej jakości poprzez zastosowanie aparatów telefonicznych o właściwych parametrach. W tym celu ekipy TP zostaną wyposażone w prawidłowe aparaty telefoniczne i za pomocą takiego aparatu będzie dokonywana pierwsza weryfikacja zgłoszenia usterki polegającej na złej jakości głosu. Dla abonentów, u których dzięki temu wystąpi poprawa jakości, TP przygotuje i uzgodni z UKE promocyjną ofertę nabycia odpowiedniego typu aparatu telefonicznego.
2) Do końca stycznia 2008 r. TP wspólnie z dostawcą zakończy proces integracji rozwiązania niezbędnego dla udostępnienia szybszej transmisji danych (umożliwiającego modemową transmisję danych z prędkościami do 56 kb/s). Celem czasowym jest udostępnienie rozwiązania dla wszystkich abonentów GSM stacjonarny do połowy lutego 2008 r.
3) TP wdroży w pierwszym kwartale 2008 r. retroaktywne (obejmujące okres od faktycznego wykonania migracji na system GSM stacjonarny) bonifikaty dla abonentów, uwzględniające zużycie energii przez terminal systemu GSM stacjonarny.
4) TP, wspólnie z dostawcami rozwiązania GSM stacjonarny oraz dostawcami infrastruktury GSM i terminali FWT, będzie kontynuować prace mające na celu poprawę skuteczności połączeń faksowych. Celem wyznaczonym przez Prezesa UKE jest osiągnięcie wymaganej poprawy skuteczności połączeń faksowych do końca pierwszego kwartału 2008 r.
5) Dla abonentów dotychczas niezmigrowanych z powodów technicznych TP będzie przygotowywać i wdrażać dodatkowe inwestycje. W dużej części wiąże się to z budową nowych stacji bazowych GSM.
Ustalenia końcowe
Do czasu udostępnienia możliwości migracji abonentów, TP nie musi wyłączać stacji bazowych pasma 2,4 GHz obsługujących abonentów poza zasięgiem sieci GSM oraz abonentów intensywnie wykorzystujących połączenia faksowe.
W marcu 2008 r. jest planowana ponowna kontrola jakości połączeń głosowych oraz transmsji danych realizowanych za pomocą rozwiązania GSM stacjonarny.
W kwietniu 2008 r. jest planowana ponowna kontrola jakości usługi fax w rozwiązaniu GSM stacjonarny.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-03-14 11:41) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-03-14 11:41) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



