Ustawienia

Social Media

Sprawozdanie z działalności Prezesa UKE w 2010 roku

Rok 2010 r. był piątym rokiem wytężonej pracy UKE, mającej na celu umacnianie konkurencji na rynku, spadek cen i poprawę jakości usług oraz nieustające edukowanie i wspieranie konsumentów w dochodzeniu ich praw.

Cały 2010 r. upłynął pod hasłem działań proinwestycyjnych, z których najważniejsze to Porozumienie UKE-TP oraz ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (megaustawa).

Niewątpliwym sukcesem jest realizacja programu inwestowania w nowe łącza w ramach Porozumienia UKE-TP. Od 22 października 2009 roku, czyli od momentu podpisania porozumienia, TP wybudowała ponad 454 tys. łączy szerokopasmowych o przepływności 6Mb/s.

Wielkim wydarzeniem ubiegłego roku było także stworzenie ram administracyjno-prawnych zachęcających operatorów i samorządy terytorialne do inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną najnowszej generacji.

Nie tylko jednak ustawodawstwo ale i praktyka oraz współpraca ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces budowy sieci przynosi spodziewane efekty. Staramy się pomagać samorządowcom w jak najszerszym zakresie. Nasza strona internetowa oraz portal Krajowego Forum Szerokopasmowego są cennym źródłem wiedzy dla jednostek samorządu terytorialnego. Stworzyliśmy specjalny dział „Inwestycje - poradnik dla jst", gdzie sukcesywnie umieszczamy  informacje i opinie, które mogą pomóc w realizacji zadań inwestycyjnych.

Na stronie internetowej UKE dostępne są przeglądarki umożliwiające m.in. odnalezienie zawiadomień zarządów dróg o przystąpieniu do inwestycji drogowych oraz bazy gmin objętych inwestycjami z PO IG 8.4 wraz z klasyfikacją terenu wg wymagań UE (białe, szare i czarne plamy). Opracowaliśmy mapy pokazujące stan rozwoju usług dostępu do internetu w poszczególnych gminach kraju. Przygotowaliśmy także raport przedstawiający stan zaawansowania projektów budowy infrastruktury telekomunikacyjnej współfinansowanej z funduszy UE. Rozpoczęliśmy współpracę z tygodnikiem Wspólnota, gdzie publikujemy informacje poradnikowe.

Udało się nam szybko wdrożyć obowiązki wynikające z megaustawy. Opracowaliśmy tzw. „megapająka", czyli zbiór procedur megaustawy opisanych w formie diagramów, co ułatwia korzystanie z ustawy podmiotom nieprowadzącym wcześniej działalności telekomunikacyjnej. Organizowaliśmy konferencje, spotkania i debaty, które umożliwiły podmiotom zaangażowanym w realizację zadań wynikających z megaustawy wymianę doświadczeń i wypracowanie jednolitego sposobu postępowania w sprawach trudnych, budzących wątpliwości.

Rok 2010 to także dalsze działania regulacyjne. Efektem Porozumienia jest - obok inwestycji - ustalenie niedyskryminujących zasad ustalania cen usług internetowych, w których wyniku nastąpiła znacząca, w zależności od rodzaju usługi około 25-30 procentowa, obniżka cen neostrady, a za nią nowe oferty innych operatorów.

Jednym z ważniejszych działań było też zaproponowanie operatorom, by w zamian za wolniejsze tempo obniżania stawek MTR zainwestowali w likwidację białych plam zasięgu komórkowego. Przygotowaliśmy harmonogram spadku stawek za zakańczanie połączeń do 2012 r. Rozmowy są w toku. Przedstawiliśmy także stanowisko w sprawie nowego podejścia do stawek MTR dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Dzięki przyjętym rozwiązaniom będą mogli konstruować oferty pozwalające na efektywne konkurowanie z podmiotami działającymi na rynku.

Ważnym wydarzeniem dla współpracy międzyoperatorskiej było zatwierdzenie jednolitej oferty ramowej regulującej zasady dostępu do sieci TP w zakresie świadczenia usług: RIO, BSA, LLU i WLR. Jej zapisy są wynikiem rozwiązań zaproponowanych w Porozumieniu UKE-TP. Ujednolicą one i znacznie usprawnią zawieranie umów pomiędzy przedsiębiorcami, przyczyniając się do wzrostu zainteresowania świadczeniem przez operatorów alternatywnych usług abonenckich  w oparciu o regulowane usługi hurtowe TP.

Rok 2010 to nie tylko inwestycje w sieci stacjonarne. Bardzo przydatna dla użytkowników telefonów komórkowych stała się nasza interaktywna mapa Polski umożliwiająca sprawdzenie jakości usług poszczególnych operatorów komórkowych w większych miastach kraju. Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone dla poszczególnych miast i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych. Informacje o niedoskonałości funkcjonowania sieci zostaną wykorzystane przy zawieraniu porozumień z operatorami komórkowymi w sprawie inwestycji.

Nadal wypełnialiśmy naszą misję edukowania i wspierania konsumentów. W porównaniu do lat ubiegłych liczba skarg, pytań i próśb o pomoc znacznie wzrosła. Na naszej stronie internetowej uruchomiliśmy podstronę Centrum Informacji Konsumenckiej, gdzie publikujemy przydatne informacje. Pracownicy UKE odbierają na infolinii dziesiątki telefonów dziennie i odpowiadają na liczne skargi. Porad udzielamy też na forum Gazety Wyborczej Telekceważeni. Prawa i obowiązki konsumenta w przystępny sposób zostały przedstawione w poradniku dla użytkowników publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przygotowanym przez UKE. Publikacja ułatwia wybór odpowiedniej oferty i pomaga zrozumieć treści regulaminów oraz cenników operatorów.

Wspieramy także pożyteczne akcje społeczne, w tym szereg działań związanych z bezpieczeństwem w sieci. Uruchomiliśmy wraz z F-Secure portal Przyjaznynet.pl skierowany do osób korzystających z internetu i poszukujących informacji o zasadach bezpieczeństwa w sieci. UKE objął patronatem wiele przedsięwzięć promujących bezpieczne zachowania - m.in. Międzynarodową Konferencję Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie oraz witrynę Bezpieczniejwsieci.org, która ma pełnić rolę kompleksowego źródła wiedzy o zagrożeniach w Internecie. Wspieramy akcje przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu osób starszych - m.in. Urząd objął patronatem Koalicję Cyfrowego Włączenia Generacji 50+. Wdrożyliśmy także program Certyfikat Seniora oraz Certyfikat Bez Barier. Mają one przede wszystkim ułatwiać dostęp do usług telekomunikacyjnych osobom starszym i niepełnosprawnym.

Postawiliśmy kolejny krok na drodze wdrażania technologii telewizji cyfrowej. Na wnioski nadawców komercyjnych w lipcu 2010 r. Prezes UKE, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dokonał rezerwacji częstotliwości, na mocy której spółki Polskie Media SA, Telewizja Puls Sp. z o.o., TVN SA i Telewizja Polsat SA stały się dysponentami częstotliwości w ramach multipleksu 2. Nadawcy uzyskali prawo do rozpowszechniania programów POLSAT, TVN, TV4 i PULS w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny oraz do dodatkowych czterech programów telewizyjnych wskazanych w decyzjach koncesyjnych.

Kontynuowaliśmy budowę Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych na potrzeby ratownictwa i numeru 112, oraz przenośności numerów. Wybudowano dwa ośrodki przetwarzania danych i przygotowano specjalistyczne oprogramowanie dla PLI CBD, która rozpoczęła działalność w lutym 2011.

Opisane powyżej działania nie wyczerpują relacji o aktywności UKE w 2010 r.

Serdecznie zapraszam do lektury tej publikacji z nadzieją, że uzupełni Państwa wiedzę na temat najważniejszych działań Regulatora.

Anna Streżyńska
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Anna Streżyńska) / (2011-04-29)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 14:50)
Ostatnia zmiana: ( ) / (2011-08-29 15:27)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Anna Streżyńska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21