Strategia pocztowa UKE
18 lutego 2009
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia Strategię Regulacyjną w zakresie rynku usług pocztowych na lata 2009 – 2011.
Pełna treść Strategii Regulacyjnej Prezesa UKE jest dostępna w załączonym pliku PDF na dole tej strony. Poniżej przedstawiamy jedynie fragmenty Strategii, dotyczące jej założeń i głównych celów strategicznych Prezesa UKE.
Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do przesyłania swoich opinii i uwag do przedstawionej Strategii Regulacyjnej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej na adres e-mail:
Strategia odnosi się do zagadnień kluczowych zarówno dla rynku pocztowego, jak i dla roli Prezesa UKE na tym rynku. Ponieważ w okresie znaczących zmian, jakim podlega rynek pocztowy, istotne jest wyznaczenie podstawowych kierunków i motywów działania, w Strategii zostały sformułowane nadrzędne pojęcia: Misja, Wartości i Wizja Urzędu.
Niniejszy dokument przedstawia ustawowe zadania Prezesa Urzędu w zakresie rynku pocztowego wynikające z ustawy Prawo pocztowe oraz rolę regulatora, jaką nakreśliła Dyrektywa pocztowa. Zamieszczono także zwięzłą analizę funkcjonowania krajowego rynku usług pocztowych oraz analizę zmian regulacyjnych na tle prawa europejskiego i rozwoju rynków w krajach europejskich.
Na tym tle zostały zdefiniowane i omówione główne cele strategiczne Prezesa UKE na lata 2009-2011 w zakresie rynku pocztowego, przypisane im priorytety, niezbędne do wdrożenia kroki, przewidywane skutki oraz harmonogram działań.
Misja
Misją Prezesa UKE jest przygotowanie rynku pocztowego do pełnej liberalizacji poprzez:
- stworzenie warunków do jego harmonijnego rozwoju,
- wprowadzenie zasad wolnej, uczciwej konkurencji,
- zapewnienie sprawnej organizacji rynku, gwarantującej świadczenie usługi powszechnej na wysokim poziomie, po przystępnej cenie oraz wysoki poziom zadowolenia konsumentów z usług pocztowych.
Wartości
- Partnerstwo wobec podmiotów działających na rynku pocztowym,
- Obiektywizm w ocenie i podejściu do wszystkich operatorów pocztowych,
- Legalizm w podejmowanych działaniach i wydawanych decyzjach,
- Profesjonalizm i zrozumienie mechanizmów ekonomicznych i prawnych funkcjonowania rynku pocztowego.
Wizja
Wizją regulatora w odniesieniu do rynku pocztowego jest stworzenie konkurencyjnego środowiska o stosunkowo niskich barierach wejścia dla przedsiębiorców, dającego klientom dostęp do wysokiej jakości usług, w tym usług powszechnych, w którym mechanizmy rynkowe, a nie faktyczny monopol wpływają na wybór usługodawcy, i który dzięki innowacyjnym rozwiązaniom łączącym tradycyjne usługi z nowymi technologiami, zachowuje dynamikę wzrostu i przyczynia się do rozwoju społecznego kraju.
GŁÓWNE CELE STRATEGICZNE PREZESA UKE
Podstawowe cele strategiczne Prezesa UKE zostały zdefiniowane na podstawie analizy funkcji regulatora rynku wynikającej z dyrektyw europejskich oraz z przepisów prawa polskiego, jak również doświadczeń regulatorów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę sformułowaną Misję, Wartości oraz Wizję rynku pocztowego wyodrębnione zostały trzy podstawowe cele strategiczne, które wyrażają zarówno wolę ustawodawcy w odniesieniu do regulatora i potrzeb rynku pocztowego, jak również realizują Misję, Wartości i Wizję Prezesa UKE.
Wspomnianymi celami strategicznymi są:
- Ochrona interesów konsumenta
- Promocja uczciwej konkurencji rynkowej
- Dbałość o zapewnienie przez operatorów wysokiej jakości usług
Ochrona interesów konsumenta
Zdaniem Prezesa UKE ochrona interesów konsumentów stanowi podstawową wartość wymagającą szczególnej ochrony ze strony regulatora rynku pocztowego. Kontrola przestrzegania praw konsumentów poprzez wykorzystanie obecnie obowiązujących uprawnień regulatora, w tym procedur kontrolnych będzie kluczowym elementem wypełniania Misji.
Bardzo istotnym zagadnieniem, mającym bezpośredni wpływ na prawa konsumentów, jest zapewnienie przystępności cen usług powszechnych. Niemniej ważne jest zapewnienie ochrony konsumentów w ich relacjach z przedsiębiorcami pocztowymi, które będzie realizowane poprzez promocję prostych i niedrogich procedur rozwiązywania sporów przed organem niezależnym od stron występujących w danym sporze, a także podniesienie wiedzy i wiadomości konsumentów o przysługujących im prawach poprzez inicjowanie kampanii informacyjnych.
Wspieranie ochrony interesów użytkowników obejmować powinno:
- podnoszenie świadomości klientów i edukację w zakresie dostępnych usług poprzez udostępnianie informacji dotyczących świadczenia usług pocztowych,
- identyfikację i monitorowanie potrzeb określonych grup społecznych, w szczególności użytkowników niepełnosprawnych,
- przyczynianie się, poprzez wykorzystanie narzędzi regulacyjnych i kontrolnych, do zapewnienia bezpieczeństwa obrotu pocztowego.
Promocja uczciwej konkurencji rynkowej
Kolejnym ważnym celem w ocenie Prezesa UKE jest zapewnienie równego traktowania przedsiębiorców pocztowych, z uwzględnieniem pozycji rynkowej i obowiązków Poczty Polskiej.
W okresie, gdy w większości państw członkowskich Unii Europejskiej zachodzi proces liberalizacji rynku pocztowego, zadaniem UKE jest przygotowanie się do implementacji zasad konkurencji w aktualnym stanie prawnym, jak również przygotowanie operatorów do przejścia do działania na zliberalizowanym rynku.
Wspieranie uczciwej konkurencji przez organ regulacyjny w zakresie świadczenia usług pocztowych powinno koncentrować się na:
- zapewnieniu użytkownikom, także osobom niepełnosprawnym, dostępu do usług o przystępnych cenach, z jednoczesnym zagwarantowaniem różnorodności i jakości usług,
- zapobieganiu działaniom ograniczającym konkurencję w tym obszarze,
- promocji nowoczesnych technologii,
- usuwaniu istniejących barier rynkowych w zakresie działalności pocztowej,
- wspieraniu tworzenia i rozwoju sieci pocztowej.
Dbałość o zapewnienie przez operatorów wysokiej jakości usług
Kluczowym celem strategicznym Prezesa UKE jest jakość usług. Właśnie w tym obszarze istotne jest stymulowanie operatorów pocztowych do podnoszenia jakości usług w interesie konsumentów, jak również stworzenie mechanizmu egzekwowania od operatorów jakości usług wymaganej przepisami prawa. Prezes UKE pragnie jednocześnie promować wprowadzanie przez operatorów pocztowych rozwiązań opartych o nowoczesne technologie (pocztę hybrydową, e-commerce), oraz innych rozwiązań wychodzących naprzeciw oczekiwaniom klientów i przyczyniających się do zwiększenia dostępu do różnorodnej gamy usług pocztowych wysokiej jakości.
Ważnym elementem zapewnienia wysokiej jakości usług jest dostosowanie rozwiązań regulacyjnych do potrzeb poszczególnych segmentów rynku. Przejrzyste określenie rynków właściwych pozwoli na skuteczniejszą ocenę wywiązywania się przez operatorów z nałożonych na nich obowiązków regulacyjnych, co jednocześnie ułatwi konsumentom dochodzenie swoich praw.
W obrębie poszczególnych obszarów wyodrębnione zostały priorytety, którym podporządkowane są konkretne działania i określone spodziewane efekty tych działań. Terminy realizacji działań zostały ustalone w zależności od specyfiki wybranego zagadnienia.
I tak, w obszarze Ochrona interesów konsumenta do priorytetów Prezesa UKE należą:
- kontrola przestrzegania praw konsumentów poprzez wykorzystanie obecnie obowiązujących procedur kontrolnych,
- zapewnienie przystępności cen usług powszechnych,
- podniesienie ochrony prawnej pozycji konsumenta w stosunkach z operatorami,
- podniesienie wiedzy i świadomości konsumentów o przysługujących im prawach,
- wypracowanie modelu finansowania usług powszechnych,
- przygotowanie współpracy instytucjonalnej.
W obszarze odnoszącym się do zapewnienia Zasad uczciwej konkurencji rynkowej priorytetami Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej są:
- przygotowanie do implementacji zasad konkurencji w aktualnym stanie prawnym
- dostosowanie otoczenia rynkowego do funkcjonowania w warunkach konkurencji
- wyodrębnienie i analiza rynków właściwych w celu zastosowania odpowiednich narzędzi regulacyjnych
- przygotowanie instytucjonalne
Natomiast w obszarze dotyczącym Jakości usług Prezes UKE określił następujące priorytety:
- stymulowanie operatorów pocztowych do podnoszenia jakości usług
- stworzenie mechanizmu egzekwowania od operatorów jakości usług wymaganej przepisami prawa.
W sytuacji, gdy świadczenie usług powszechnych coraz częściej jest postrzegane przez operatorów pocztowych jako obowiązek, a nie przywilej, zachowanie ciągłości i pewności świadczenia tych usług wymaga stworzenia systemu gwarantującego operatorowi publicznemu warunków, w których będzie on widział dla siebie sens ekonomiczny.
Jednym z kluczowych zadań Prezesa UKE w najbliższym okresie będzie dbałość o rozwój konkurencyjności poprzez udział we właściwym wdrożeniu postanowień III Dyrektywy pocztowej oraz pomoc operatorom, w tym operatorowi świadczącemu usługi powszechne, w harmonijnym przejściu transformacji rynku pocztowego.
Tworzenie systemu prawno-organizacyjnego rynku nie jest jednak celem samym w sobie. Wszystkie te działania powinny być podporządkowane nadrzędnej wartości, jaką jest ogólny interes konsumentów. Usługi pocztowe są bowiem ważnym narzędziem komunikacji i wymiany informacji, mającym wymiar społeczny.
Dlatego zaspokojenie potrzeb konsumentów poprzez zagwarantowanie wysokiej jakości usług pocztowych i dostępu do podstawowych usług świadczonych po przystępnych cenach, jest dla nas priorytetowym celem, który znalazł odzwierciedlenie w nakreślonych w Strategii obszarach. Prezes UKE będzie podejmować działania sprzyjające rozwojowi konkurencyjnego i przyjaznego użytkownikom usług pocztowych rynku, opartego na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych.
Ponad pięcioletni okres obowiązywania ustawy Prawo pocztowe wskazuje na potrzebę usprawnienia niektórych narzędzi regulacyjnych i instytucji prawnych ukierunkowanych na wzmocnienie tempa rozwoju rynku, zwiększenie poziomu ochrony praw konsumentów, poprawę jakości usług i wypracowanie odpowiedniej metody finansowania usługi powszechnej.
Trwające prace nad nowym prawem pocztowym są więc okazją do uporządkowania wielu podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku pocztowego. Stąd udział w tworzeniu nowej ustawy jest istotnym zadaniem w realizacji przez UKE swojej Misji. Przygotowana przez Prezesa UKE Strategia ma wyjść naprzeciw najistotniejszym dla polskiego rynku pocztowego problemom i stanowić wypełnienie misji regulatora rynku pocztowego.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2009-02-17) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-09-26 16:43) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-09-26 16:43) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



