Ustawienia

Social Media

Udostępnianie danych w spisie abonentów

Stanowisko Prezesa UKE w sprawie interpretacji art. 169 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

 

  

Zgodnie z treścią art. 169 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.) udostępnianie w spisie lub za pośrednictwem służb informacyjnych danych identyfikujących abonentów innych niż wymienieni w ust. 3 nie może naruszać słusznych interesów tych podmiotów.

Przepis ten dotyczy udostępniania w spisie danych abonentów niebędących osobami fizycznymi, tj.:

  • osób prawnych,
  • państwowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych,
  • jednostek organizacyjnych, którym odrębne przepisy przyznają osobowość prawną oraz
  • innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

Zasadą jest, że dane te nie podlegają tym samym ograniczeniom i ochronie przewidzianej w stosunku do danych dotyczących osób fizycznych. Stosunkowo ogólne sformułowanie tego przepisu, jak również zawarta w nim niedookreślona klauzula „słusznego interesu” mogą budzić wśród przedsiębiorców telekomunikacyjnych wątpliwości natury teoretycznej, a w szczególności praktycznego jego zastosowania w kontekście postępowań administracyjnych, dotyczących wydania decyzji określających procedurę i warunki udostępniania Telekomunikacji Polskiej S.A. między innymi danych tych podmiotów przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

  

Przepis art. 169 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne przewiduje możliwość ograniczenia lub wykluczenia danych identyfikujących te podmioty ze spisu i baz danych służb informacyjnych. W opinii prof. Stanisława Piątka (Prawo telekomunikacyjne. Komentarz, Warszawa 2005 r., s. 918) wniosek w tej sprawie musi być jednak uzasadniony i podlega ocenie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Ocena ta jest dokonywana na podstawie dość ogólnej klauzuli słusznego interesu wnioskodawcy.

Zaproponowane w zacytowanym powyżej komentarzu stanowisko, odmienne od uregulowanej w sposób szczegółowy sytuacji osób fizycznych, jest zasadne. Dany podmiot nie będący osobą fizyczną, w celu ochrony swoich słusznych interesów, powinien wystąpić do przedsiębiorcy, z którym łączy go umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych z uzasadnionym wnioskiem o zastrzeżenie tych danych. Wykazując ów słuszny interes podmiot ten, inaczej niż osoba fizyczna, nie spowoduje jednak automatycznego zastrzeżenia swoich danych. Należy bowiem podkreślić, że dane osób w szczególności prowadzących działalność gospodarczą nie są chronione w tym samym zakresie co dane osób fizycznych, chociażby ze względu na ogólną zasadę jawności działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, że istotnie w interesie wielu podmiotów (osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych) nie będzie ujawnienie w ogólnokrajowym spisie abonentów wszystkich posiadanych przez nich numerów telefonów.

  

Dokonując zatem interpretacji art. 169 ust. 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne w kontekście procedury postępowania stosowanej wobec abonentów innych niż osoby fizyczne należy przyjąć, że oceny tego czy naruszenie „słusznego interesu” zostało przez stronę w sposób wystarczający wykazane i uzasadnione dokonywał będzie przedsiębiorca telekomunikacyjny będący dostawcą publicznie dostępnych usług telefonicznych udostępniający dane przedsiębiorcy prowadzącemu Ogólnokrajowy Spis Abonentów. Przedsiębiorca ten będzie jednak dokonywał jedynie oceny złożonego wniosku, badał zasadność przedstawionej argumentacji i zakresu zastrzeżenia danych indywidualnie w przypadku każdego podmiotu, który z takim wnioskiem wystąpi. Przedsiębiorca ten będzie zatem pośrednio oceniał czy przekazanie danych może naruszyć słuszny interes strony i badał czy wniosek o zastrzeżenie tych danych ze względu na słuszny interes strony jest zasadny.

W przypadku jednak, gdy dany podmiot z takim wnioskiem nie wystąpi przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien przekazać jego dane, nie badając czy w wyniku tego przekazania  słuszny interes tego podmiotu zostanie naruszony czy nie. Opisaną sytuację nie wystąpienia z wnioskiem o zastrzeżenie danych w całości  lub w określonym zakresie należy traktować jako domniemaną zgodę na przekazanie wszystkich danych. Dokonywanie przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego udostępniającego te dane oceny słusznego interesu podmiotu, który sam o to nie wystąpił byłoby nieuzasadnione i nieracjonalne.

Należy więc przyznać, że w istocie ostateczna ocena czy udostępnienie przedmiotowych danych narusza słuszny interes podmiotu którego one dotyczą, będzie ciążyła na podmiocie te dane udostępniającym. Nie będzie to jednak ocena dokonywana generalnie w stosunku do każdego podmiotu a jedynie wobec tego, który wystąpi do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego ze stosownym wnioskiem o ich zastrzeżenie. Jeżeli jednak taki wniosek do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego nie wpłynie, nie może on dokonywać oceny ewentualnego naruszenia słusznego interesu tego podmiotu. Przedsiębiorca ten powinien natomiast udostępnić przedmiotowe dane Telekomunikacji Polskiej S.A. na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-12-18 17:01)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-04-07 09:17)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17