Usługa powszechna w I półroczu 2008
28 sierpnia 2008
Analiza wskaźników dostępności i jakości usługi powszechnej za I półrocze 2008 r. zrealizowanych przez Telekomunikację Polską S.A.
Pismem z dnia 31 lipca 2008 r. Telekomunikacja Polska S.A., zwana dalej „TP” lub „Spółka”, przedstawiła Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej wartość wskaźników dostępności i jakości usługi powszechnej za I półrocze 2008 r. W związku z tym Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawia analizę danych TP w tym zakresie.
Stan prawny
Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), zwanej dalej: „Pt” lub „Ustawa”, usługę powszechną stanowi zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie. Do przedmiotowego zestawu usług zalicza się:
1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej „ISDN”;
2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Usługę powszechną - zgodnie z art. 82 Pt - świadczy przedsiębiorca wyznaczony, w odpowiednim trybie, do świadczenia tej usługi albo poszczególnych usług wchodzących w jej skład, zwany „przedsiębiorcą wyznaczonym”. Decyzją Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r., po uprzednio przeprowadzonym konkursie, do świadczenia tej usługi została wyznaczona TP. Z kolei decyzjami Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r. i z dnia 7 listopada 2006 r., zmienioną decyzją z dnia 29 stycznia 2007 r., zostały określone szczegółowe warunki świadczenia usługi powszechnej.
TP jest zobowiązana do świadczenia wszystkich usług wchodzących, zgodnie z art. 81 ust. 3 Pt, w skład usługi powszechnej na terenie całego kraju przez okres 5 lat, tj. od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 8 maja 2011 r. Należy przy tym podkreślić, iż Spółka musi świadczyć usługę powszechną zgodnie z wymogami określonymi przede wszystkim w:
- Prawie telekomunikacyjnym,
- rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych (Dz. U. Nr 68, poz. 592), zwanym dalej: „Rozporządzenie”,
- oraz warunkami określonymi w ww. decyzjach Prezesa UKE.
Ideą usługi powszechnej jest zapewnienie wszystkim użytkownikom końcowym na terenie całego kraju, tj. bez względu na ich lokalizację, dostępu do podstawowych usług telefonicznych (dostępu zarówno fizycznego, jak i ekonomicznego).
Zgodnie z przywołaną na wstępie definicją usługi powszechnej, oprócz przystępności cenowej, podstawowym wymogiem jej świadczenia jest:
- dostępność tej usługi dla wszystkich użytkowników końcowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- jej świadczenie z zachowaniem wymaganej jakości.
Wskaźniki dostępności i jakości usługi powszechnej określa wydane na podstawie art. 81 ust. 6 Pt rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych, (Dz. U. Nr 68, poz. 592), zwane dalej: „Rozporządzenie”. Jednocześnie wartości tych wskaźników – zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 3 Pt – określane są przez Prezesa UKE w decyzji określającej szczegółowe warunki świadczenia usługi powszechnej.
Należy przy tym podkreślić, iż wartość tych wskaźników została ustalona w oparciu o ofertę złożoną przez TP w ramach konkursu na przedsiębiorcę wyznaczonego.
W warunkach tego konkursu Prezes UKE określił bowiem wartości wskaźników jakości i dostępności, przy czym TP w swojej ofercie konkursowej zaproponowała wskaźniki równe lub korzystniejsze niż te określone przez Prezesa UKE.
Wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej jakie powinny być spełnione przez przedsiębiorcę wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej w poszczególnych strefach numeracyjnych przedstawiają się następująco:
Tabela 1: Wartości wymagane wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej
Numer para-metru | WskaŹnik | Parametry charakteryzujące wskaźnik | wartość parametru dla usługi powszechnej za rok: | ||||
2006 (od dnia 9.11.2006) | 2007 | 2008 | 2009 | Od 1.01.2010r. do 8.05.2011r | |||
1 | 1) czas oczekiwania na przyłączenie do sieci | Czas oczekiwania w którym zrealizowano 95 % zamówień (dni bieżące) | 39,00 | 22,00 | 21,00 | 20,00 | 20,00 |
2 | Czas oczekiwania w którym zrealizowano 99 % zamówień (dni bieżące) | 44,00 | 24,00 | 23,00 | 22,00 | 21,00 | |
3 | % zamówień zrealizowanych w uzgodnionym terminie | 90,00 | 90,00 | 90,00 | 90,00 | 90,00 | |
4 | 2) liczba uszkodzeń przypadających na 100 łączy abonenckich | Liczba uszkodzeń /100 łączy dostępu / rok | 12,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 | 11,00 |
5 | 3) czas usunięcia uszkodzenia | Czas oczekiwania na naprawę 80% uszkodzeń na łączach dostępu (godziny bieżące) | 26,00 | 25,00 | 24,00 | 23,00 | 22,00 |
6 | Czas oczekiwania na naprawę 95% uszkodzeń na łączach dostępu (godziny bieżące) | 53,00 | 52,00 | 51,00 | 50,00 | 49,00 | |
7 | % uszkodzeń naprawionych w uzgodnionym terminie | 90,00 | 90,00 | 90,00 | 90,00 | 90,00 | |
8 | 4) stopa nieskutecznych wywołań | % nieskutecznych wywołań dla połączeń krajowych | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 |
9 | % nieskutecznych wywołań dla połączeń międzynarodowych | 2,50 | 2,40 | 2,40 | 2,30 | 2,30 | |
10 | % nieskutecznych wywołań dla połączeń do sieci komórkowych | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,50 | |
11 | 5) czas zestawiania połączenia | Średni czas zestawiania połączeń krajowych (sekundy) | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 |
12 | Czas zestawienia 95 % połączeń krajowych (sekundy) | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | |
13 | Średni czas zestawienia połączeń międzynarodowych (sekundy) | 6,00 | 6,00 | 6,00 | 6,00 | 6,00 | |
14 | Czas zestawienia 95 % połączeń międzynarodowych (sekundy) | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | |
15 | 6) czas oczekiwania na uzyskanie połączenia z numerami usług świadczonych z udziałem personelu | Średni czas oczekiwania (sekundy) | 17,00 | 17,00 | 17,00 | 17,00 | 17,00 |
16 | % połączeń z odpowiedzią w ciągu 20 sekund | 80,00 | 80,00 | 80,00 | 80,00 | 80,00 | |
17 | 7) czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych | Średni czas oczekiwania na zgłoszenie (sekundy) | 30,00 | 30,00 | 30,00 | 30,00 | 30,00 |
18 | % połączeń z odpowiedzią w ciągu 20 sekund | 80,00 | 80,00 | 80,00 | 80,00 | 80,00 | |
19 | 8) wskaźnik sprawnych aparatów publicznych | % aparatów publicznych będących w stanie pełnej zdolności do pracy | 95,00 | 96,00 | 96,00 | 96,00 | 96,00 |
20 | Załączniki do artykułu:
| ||||||
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-10-01 09:03) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-23 16:34) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



