Usługi telefoniczne w paśmie 2,4 GHz
22 lutego 2007
Informacja o wykorzystywaniu pasma 2,4 GHz przez operatorów świadczących podstawową usługę telefoniczną.
Z końcem grudnia 2006 r. uległ zakończeniu okres przejściowy, jaki został wyznaczony operatorom wykorzystującym zakresy częstotliwości w paśmie od 2.400,0 MHz do 2.483,5 MHz (dalej tzw. pasmo 2,4 GHz) do świadczenia podstawowych usług telefonicznych. Z dniem 31 grudnia 2006 wygasły ostatnie pozwolenia radiowe wydane dla tych operatorów w poprzednich latach.
Zgodnie z zaleceniem CEPT ERC/REC 70-03, w paśmie tym powinny mieć możliwość pracy tylko urządzenia bliskiego zasięgu - szerokopasmowe systemy transmisji danych, w tym urządzenia RLAN, HIPERLAN, WAS oraz urządzenia ISM (Industrial, Scientific, Medical equipment), dla których zakresy częstotliwości i parametry techniczne określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych (tekst rozporządzenia). Urządzenia takie mogą pracować z maksymalną mocą promieniowaną 100 mW e.i.r.p., przy czym w przypadku szerokopasmowej modulacji innej niż FHSS (np. DSSS, OFDM) maksymalna gęstość e.i.r.p. takich urządzeń musi być ograniczona do 10 mW/1 MHz.
W wyniku wezwania skierowanego z początkiem grudnia przez Prezesa UKE do operatorów telekomunikacyjnych korzystających z pasma 2,4 GHz do przedstawienia informacji o przygotowaniu do jego opuszczenia, ujawnił się stan nieprzygotowania operatorów do zwolnienia tych częstotliwości bez szkody dla abonentów, dla których usługi świadczone tą drogą są przeważnie jedynym sposobem uzyskania dostępu do podstawowej usługi telefonicznej. Z tego względu Prezes UKE wezwał operatorów do utrzymania ciągłości świadczenia usług telekomunikacyjnych Abonentom, którym dostęp telekomunikacyjny zapewniany jest z wykorzystaniem urządzeń radiowych pracujących w paśmie 2,4 GHz, a także zagwarantowania, że zwolnienie częstotliwości 2,4 GHz nie wpłynie na ograniczenie dostępności dotychczasowych usług telekomunikacyjnych dla abonentów. Łącznie liczba tych abonentów szacowana jest przez operatorów na 101 990.
Prezes UKE zażądał także od wszystkich operatorów korzystających z pasma 2,4 GHz wyjaśnienia przyczyn powstałych opóźnień, a także przedstawienia szczegółowego harmonogramu wyłączania urządzeń radiowych pracujących w tym paśmie.
Z prośbą do Prezesa UKE o uwzględnienie argumentacji operatorów dotyczących przyczyn powstałych opóźnień zwróciła się również Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji.
Po wielotygodniowych negocjacjach Prezes UKE doprowadził do:
1) skrócenia zaproponowanych przez operatorów terminów wyłączania urządzeń radiowych operatorów pracujących w paśmie 2,4 GHz do terminów określonych w tabeli; przy czym po ostatecznej weryfikacji Telefonia Dialog dokonała dalszego przesunięcia pierwotnie uzgodnionych terminów;
2) przyjęcia jako priorytetowych tych obszarów, w których z uwagi na duże zaludnienie, zakłócenia legalnych użytkowników widma są najbardziej prawdopodobne;
3) złożenia przez operatorów deklaracji, że zapewnią swoim dotychczasowym abonen-tom ciągłość świadczenia usług telekomunikacyjnych, także w lokalizacjach, w których z przyczyn obiektywnych (brak zasobów częstotliwości, brak możliwości technicznych lub całkowita nieopłacalność inwestycji), wyłączane urządzenia radiowe pracujące w paśmie 2,4 GHz nie zostaną zastąpione innymi systemami. Ciągłość świadczenia usług będzie zapewniona przez dotychczasowych operatorów aż do czasu uzyskania przez abonentów świadczenia usługi telefonicznej od operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej. Powyższe nie dotyczy abonentów TP S.A., która wszystkim swoim abonentom będzie bez zmian kontynuowała świadczenie dotychczasowych usług;
4) złożenia przez operatorów deklaracji, że przejście na nowy system będzie neutralne dla abonentów a przedstawiona oferta nie będzie gorsza od dotychczasowej. W lokalizacjach gdzie odtworzenie sieci dostępowej nastąpi w znacząco wyższym standardzie technicznym przedstawione zostaną abonentom specjalne oferty, niemniej abonent będzie miał możliwość zachowania oferty w dotychczasowym standardzie i cenie, do czasu zawarcia umowy z dostawcą usługi powszechnej, zapewniając jednocześnie lepszą jakość świadczonych usług telefonicznych oraz dodatkowo usługę dostępu do Internetu. Przy czym Telefonia Dialog deklaruje, że abonent będzie miał możliwość zachowania oferty w alternatywnych do obecnie stosowanych technologiach i standardach oraz ofercie cenowej zgodnej z aktualnym cennikiem operatora.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-07-12 10:24) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-02-01 14:45) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



