Ważne postanowienia NSA
06 czerwca 2006
Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się w sprawie działalności p.o. Prezesa UKE.
25 maja 2006 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) rozpatrując skargi Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na postanowienia Wojwódzkiego Sądu Administracyjnego w przedmiocie zawieszenia sądowych postępowań, odniósł się do kwestii kierowania urzędem regulacyjnym przez osobę pełniącą obowiązki Prezesa UKE.
W marcu br. Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) stwierdził, że przepisy ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji, określając tryb powołania organu - Prezesa UKE - nie przewidują możliwości powierzenia pełnienia obowiązków Prezesa UKE oraz wykonywania przez osobę pełniącą obowiązki organu przyznanych temu organowi kompetencji. Dlatego WSA postanowił zawiesić prowadzone postępowania sądowe do czasu formalnego powołania Prezesa UKE.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że brak piastuna organu (brak powołania Prezesa UKE od 14 stycznia do 7 maja br.) stanowi o braku zdolności sądowej tego organu. Przyjął także, iż cofnięcie przez ustępującego Prezesa URTiP pełnomocnictw cywilnych jest tym samym co uchylenie pełnomocnictw (upoważnień) administracyjnych.
Prezes UKE natomiast na podstawie analizy przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr 267, poz. 2258), ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 24, poz. 199 z późn. zm.) w szczególności art. 36 tej ustawy jak również art. 5 § 2 pkt 4 kpa, doszedł do wniosku, iż w istocie w zaistniałej sprawie doszło do nieobsadzenia stanowiska ministra, za którego należałoby uznać Prezesa UKE. To z kolei spowodowało, że Prezes Rady Ministrów skorzystał z przysługującego mu uprawnienia (art. 36 ustawy o Radzie Ministrów) i powierzył czasowe pełnienie obowiązków Prezesa UKE Pani Annie Streżyńskiej zajmującej stanowisko Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa.
Zdaniem Prezesa UKE nie jest możliwe przyjęcie, iż w sytuacji kiedy nie jest obsadzone dane stanowisko ministra lub innego organu centralnego zawieszeniu podlegają wszystkie ustawowe zadania i kompetencje jakie przypisane są danemu organowi. Uznanie, iż z powodu braku powołania Prezesa UKE zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r., nie jest możliwe wykonywanie zadań z zakresu telekomunikacji i poczty, doprowadziłoby do paraliżu tego sektora administracji publicznej. Dlatego też koniecznym było sięgnięcie do innych przepisów prawa regulujących funkcjonowanie administracji publicznej, zapewniających sprawne jej funkcjonowanie. Takimi przepisami, w ocenie Prezesa UKE są przepisy ustawy o Radzie Ministrów, których zastosowanie w tej sprawie było konieczne i zasadne.
W uzasadnieniu do postanowień z 25 maja br. Naczelny Sąd Administracyjny przyznał rację argumentacji Prezesa UKE i uchylił zaskarżone postanowienia WSA.
Jacek Strzałkowski
Rzecznik Prasowy
Postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2006 r.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzałkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2006-08-02 15:55) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2006-08-02 15:55) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzałkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



