WLR dla Telefonii Dialog
05 grudnia 2006
Prezes UKE zmienił treść umowy o zasadach współpracy pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. i Telefonią Dialog S.A., ustalając warunki hurtowego dostępu do sieci TP.
Wprowadzenie decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 4 grudnia 2006 r. usługi hurtowego dostępu do sieci dla trzeciego już z kolei przedsiębiorcy telekomunikacyjnego powinno przyczynić się do wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwić skuteczniejsze konkurowanie kolejnego podmiotu z ofertą detaliczną TP.
Dla abonenta TP usługa WLR (Wholesale Line Rental) oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TP następuje w wyniku złożenia do Telefonii Dialog S.A. zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) Telefonii Dialog S.A., o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.
Usługa Podstawowa i Usługa Pełna
Prezes UKE zobowiązał TP do świadczenia na rzecz Telefonii Dialog S.A. usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej – wdrożonej w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TP i Telefonii Dialog S.A. pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.
Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TP terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz Telefonii Dialog S.A.
W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:
- utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystania z usług telekomunikacyjnych,
- udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
- konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
- Biuro Numerów,
- połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, połączenia do usług przywoławczych,
- przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.
W przypadku, gdy abonent Telefonii Dialog S.A. jest podłączony do sieci ISDN TP, zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.
W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta Telefonii Dialog S.A. obejmuje m.in.:
- utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystania z usług telekomunikacyjnych,
- udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
- konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
- przekazywanie danych umożliwiających Telefonii Dialog S.A. wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta Telefonii Dialog S.A. połączenia,
- Biuro Numerów,
- połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, połączenia do usług przywoławczych,
- przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
- prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
- budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
- ograniczenie rachunku dla abonentów Telefonii Dialog S.A.
Do kogo reklamacje
Telefonia Dialog S.A. jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TP, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta Telefonii Dialog S.A.
Telefonia Dialog S.A. ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.
Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat Telefonia Dialog S.A. rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku Telefonia Dialog S.A. nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TP.
Opłaty za WLR
Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy Telefonią Dialog S.A. i TP będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 PLN dla łącza analogowego oraz 55 PLN dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje Telefonii Dialog S.A. upust hurtowy w wysokości 46,99%.
Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TP startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TP oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TP.
Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla Telefonii Dialog S.A. w wysokości 46,99%. Faktycznie więc Telefonia Dialog S.A. zapłaci na rzecz TP 20,05 PLN netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 PLN netto za łącze cyfrowe ISDN.
Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez Telefonii Dialog S.A. na rzecz TP:
| Cena referencyjna | Upust hurtowy | Opłata hurtowa (netto) |
Łącze analogowe | 37,83 PLN | 46,99% | 20,05 PLN |
Łącze cyfrowe ISDN | 55,00 PLN | 46,99% | 29,16 PLN |
Upust zawiera odpowiednią marżę dla Telefonii Dialog S.A., mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=19,58%). Na koszty ponoszone przez Telefonii Dialog S.A. w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc Telefonii Dialog S.A. na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TP.
Decyzja Prezesa UKE z 4 grudnia 2006 r. podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Jacek Strzałkowski
Rzecznik Prasowy
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-02-28 15:28) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-05-29 15:54) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



