Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Sferii SA
17 lutego 2011
Wyrok w sprawie decyzji Prezesa UKE dotyczącej odmowy zmiany rezerwacji częstotliwości.
W dniu 17 lutego 2011 r. przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym został ogłoszony wyrok w sprawie ze skargi Sferia SA od decyzji Prezesa UKE z dnia 30 lipca 2010 r., nr DZC-WAP-5106-1/05(230) w sprawie odmowy zmiany rezerwacji częstotliwości 824 - 830 MHZ oraz 869 - 875 MHz przyznanych na rzecz Sferii decyzją Prezesa URTIP nr LR 7346/03 z dnia 31 grudnia 2003 r. (zmienioną następnie decyzją Prezesa URTiP nr DZC -WDO-5106-9/04 (4) z dnia 29 września 2004 r., następnie decyzją Prezesa URTiP nr DZC-WAP-5106-1/05 (5) z dnia 20 października 2005 r., decyzją Prezesa UKE nr DZC-WAP-5106-1/05 (33) z dnia 10 lipca 2007 r. oraz decyzją z 15 października 2008 r. nr DZC -WAP-5106- 1/05 (112)).
WSA wyrokiem oddalił skargę.
W ustnych motywach wyroku Sąd wskazał, iż Sferia wnosiła o wydanie decyzji zmieniającej decyzję przyznającą rezerwacje częstotliwości w oparciu o art. 155 kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis ten mówi, iż „Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, lub przez organ wyższego stopnia, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony". W ocenie Sądu w niniejszej sprawie zmianie decyzji przyznającej rezerwację zgodnie z wnioskiem Sferii sprzeciwiał się interes społeczny, gdyż dokonanie wnioskowanej zmiany doprowadziłoby do powstania zakłóceń podczas użytkowania częstotliwościami z zakresu 876-880 MHz (sąsiadujących z zakresem częstotliwości przyznanych Sferii), który to zakres jest przeznaczony do użytkowania jako rządowy, z zastrzeżeniem uwagi POL 35 (zastrzeżenie to mówi, że w zakresie 876-880 MHz wyjątkowo „dopuszcza się wykorzystywanie zakresów 876,0-877,5 MHz i 921,0-922,5 MHz przez cywilnych użytkowników służby ruchomej na potrzeby łączności kolejowej GSM-R, Takie wykorzystanie wymaga uzgodnień z Ministrem Obrony Narodowej'').
Sąd wskazał również, że niezasadny był podnoszony przez Sferię zarzut naruszenia art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, poprzez wydanie Decyzji bez przeprowadzenia postępowania z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy od nowa, w całości i niezależnie od postępowania w pierwszej instancji. Zdaniem Sądu w sytuacji, kiedy po wpłynięciu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie pojawiły się żadne nowe okoliczności, a Sferia nie składała żadnych nowych wniosków dowodowych, Prezes UKE w sposób dostateczny ponownie rozważył wszystkie okoliczności sprawy i na ich podstawie wydał decyzję, którą utrzymał w mocy decyzje wydana w pierwszej instancji.
Sąd nie podzielił również stanowiska Sferii, iż wydając skarżoną decyzję, Prezes UKE naruszył art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego (zasada pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa) oraz art. 2 Konstytucja RP (zasada ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa) poprzez niedochowanie uzgodnień poczynionych ze stroną w trakcie postępowania administracyjnego, gdyż - jak słusznie podnosił Organ - do żadnego uzgodnienia wszystkich kwestii spornych miedzy Prezesem UKE i Sferią nie doszło, Sferia nie zgodziła się bowiem na zastosowanie zaproponowanych przez Organ rozwiązań technicznych - filtrów górnoprzepustowych, które pozwoliłyby uniknąć zakłóceń.
Sąd stwierdził, iż pomija kwestie mocy prawnej jakichkolwiek uzgodnień pomiędzy podmiotem a Organem.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt VI S.A./Wa 2030/10
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2011-02-17) |
| Udostępnienie informacji: | ( ) / (2011-06-01 10:37) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 14:05) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



