WSA oddalił skargę TP
29 maja 2012
Wyrok w sprawie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2008.
W dniu 28 maja 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej jako: „WSA") dokonał publikacji wyroku ze skargi Telekomunikacji Polskiej S.A. (dalej jako: „TP") na decyzję Prezesa UKE z dnia 6 września 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/09(201) (dalej jako: „Decyzja") w przedmiocie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2008.
WSA oddalił skargę TP.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia WSA odniósł się przede wszystkim do zarzutu skargi dotyczącego rzekomego naruszenia art. 156 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a., w zw. z art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) - dalej u.s.d.g., skutkującego nieważnością Decyzji. Zgodnie bowiem z powołanym art. 11 ust. 9 u.s.d.g. „Jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie, uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy, chyba że przepisy ustaw odrębnych ze względu na nadrzędny interes publiczny stanowią inaczej".
W ocenie WSA nie zachodzi jednak podnoszona przez TP nieważność Decyzji, gdyż wskazanego przepisu art. 11 ust. 9 u.s.d.g. nie stosuje się do niniejszej sprawy. Zdaniem Sądu, nie można pomijać faktu, iż art. 11 ust. 9 u.s.d.g. został do niej wprowadzony ustawą z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47 poz. 278 ze zm.) - dalej „ustawa o świadczeniu usług". Dlatego też, w ocenie Sądu, należy rozpatrywać ten przepis w kontekście przepisów ustawy o świadczeniu usług. Oznacza to, że istota art. 11 ust. 9 u.s.d.g. wyraża się w ułatwieniu działalności przedsiębiorców tylko w zakresie „podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej", a nie we wszystkich sprawach administracyjnych. Zdaniem WSA, brzmienie art. 11 ust. 9 u.s.d.g. zatem wprost wskazuje, że nie można go zastosować w niniejszej sprawie.
Sąd ponadto podkreślił, że usługa powszechna powinna być dostępna dla wszystkich na terenie całego kraju i z zachowaniem wymaganej jakości. WSA podzielił zatem opinię Prezesa UKE, że jeżeli nie są spełnione wymagania co do jakości usługi powszechnej, uzasadnia to odmowę przyznania dopłaty przedsiębiorcy wyznaczonemu.
Szczegółowe motywy wyroku znajdą się w jego pisemnym uzasadnieniu.
Powyższy wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt VI SA/Wa 2166/11
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2012-05-29) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:21) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:21) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



