Ustawienia

Social Media

WSA oddalił skargi PTC

Wyrok w sprawie odmowy zapoznania się z aktami administracyjnymi dotyczących dopłaty do kosztu świadczenia usługi powszechnej.

 

W dniu 15 października 2010 r. odbyła się rozprawa przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie (WSA) w sprawie dwóch skarg Polskiej Telefonii Cyfrowej sp. z o. o. (PTC) na dwa tożsame przedmiotowo postanowienia Prezesa UKE z dnia 17 maja 2010 r. w przedmiocie odmowy umożliwienia zapoznania się z aktami postępowania administracyjnymi dotyczącymi dopłaty do kosztu świadczenia przez Telekomunikacje Polską SA usługi powszechnej w latach 2006 i 2007.

WSA połączył obie skargi PTC do wspólnego rozpoznania i rozstrzygnięcia.

Istota sprawy zawisłej przed WSA sprowadzała się do odpowiedzi na pytanie: czy w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Prezesa UKE dotyczącym przyznania dopłaty do kosztów usługi powszechnej przedsiębiorcy wyznaczonemu do jej świadczenia (TP SA), status strony przysługuje również przedsiębiorcom telekomunikacyjnym spełniającym warunki z art. 97 Pt (wysokość przychodu z działalności telekomunikacyjnej przekroczyła w danym roku kalendarzowym 4 mln złotych), a w konsekwencji czy przedsiębiorcom takim (tutaj - PTC) przysługują dalej idące uprawnienia związane z tym statusem (np. prawo do przeglądania akt, sporządzania notatek i odpisów, itd.).

Po wnikliwej analizie stanowisk zaprezentowanych przez PTC, TP SA oraz Prezesa UKE, WSA wyrokiem oddalił skargi PTC.

W ustanych motywach wydanego rozstrzygnięcia, WSA zauważył, że rację miał Prezes UKE wskazując na odrębność postępowania w przedmiocie dopłaty do kosztu świadczenia usługi powszechnej i postępowania w sprawie ustalenia przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do pokrycia dopłaty oraz wysokości ich udziału w dopłacie. Po drugie WSA zwrócił uwagę, na potrzebę wykazania przez PTC interesu prawnego w pierwszym z ww. postępowań, bowiem przesądza to o statusie strony postępowania administracyjnego oraz uprawnieniu do przeglądania akt postępowania. Zdaniem WSA niewątpliwie PTC posiada interes prawny w drugim z tych postępowań, partycypując w kosztach usługi powszechnej, jednakże nie przesądza to automatycznie o istnieniu interesu prawnego w postępowaniu przedmiocie przyznania bądź odmowy przyznania dopłaty TP SA. Wniosek ten, w ocenie WSA, płynie wprost z przepisów Prawa telekomunikacyjnego. Wobec tego Prezes UKE nie znajdując podstaw do przyjęcia, że PTC posiada status strony prawidłowo postąpił, odmawiając jej zapoznania się z aktami sprawy.

Ponadto WSA podał, że z przywołana przez PTC, w skargach, dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (PTC wskazywało jako podstawę art. 4 ust. 1 i art. 16 ust. 3 tej dyrektywy) nie zawiera przepisu z którego mogłaby wynikać legitymacja PTC do udziału w postępowaniu w przedmiocie dopłaty do kosztu świadczenia przez TP SA usługi powszechnej.

Wyrok nie jest prawomocny.

Sygn. akt VI SA/Wa 1503/10

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2010-10-15)
Udostępnienie informacji: (Anna Stankowska) / (2010-11-16 10:44)
Ostatnia zmiana: (Anna Stankowska) / (2010-11-16 10:44)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:19