WSA oddalił skargi PTC i PTK Centertel
13 lipca 2010
Orzeczenie w sprawie decyzji Prezesa UKE w przedmiocie rezerwacji dla P4 Sp. z o.o. częstotliwości z przeznaczeniem do wykorzystania w ruchomej publicznej sieci telefonicznej o strukturze komórkowej trzeciej generacji.
W dniu 12 lipca 2010 roku przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym odbyła się publikacja orzeczenia w sprawach ze skarg PTC Sp. z o.o. (sygn. akt VI SA/Wa 1751/09) oraz PTK Centertel Sp. z o.o. (sygn. akt VI SA/Wa 1761/09) na decyzję Prezesa UKE z dnia 27 lipca 2009 roku nr DZC-WAP-5174-16/05(151), w przedmiocie rezerwacji dla P4 Sp. z o.o. częstotliwości z przeznaczeniem do wykorzystania w ruchomej publicznej sieci telefonicznej o strukturze komórkowej trzeciej generacji (3G), zgodnie ze standardem UMTS, na obszarze całego kraju, w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej lądowej, dla:
1) bloku o łącznej szerokości 2 x 14,8 MHz, składającego się z trzech dupleksowych kanałów radiowych, obejmującego zakres częstotliwości 1964,9 - 1979,7 MHz oraz stowarzyszony z nim zakres 2154,9-2169,7 MHz, przeznaczony do pracy w trybie FDD (Frequency Division Duplex - dupleks z podziałem częstotliwościowym),
2) bloku o szerokości 5 MHz stanowiącego jeden kanał radiowy, obejmującego zakres częstotliwości 1900,1-1905,1 MHz, przeznaczonego do pracy w trybie TDD (Time Division Duplex - dupleks z podziałem czasowym),
na okres do dnia 31 grudnia 2022 roku.
WSA oddalił obydwie skargi.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia WSA wskazał, że w przedmiotowej sprawie organ wydając Decyzję nie dopuścił się takich naruszeń, które miałyby wpływ na wynik sprawy.
Odnosząc się do zarzutów PTC Sp. z o.o. oraz PTK Centertel Sp. z o.o. WSA podniósł, że:
w ocenie Sądu niezasadny był zarzut PTC Sp. z o.o. zastosowania niewłaściwych przepisów prawa materialnego. Sąd uznał, iż Prezes UKE zasadnie zastosował przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800,), a następnie po wejściu w życie noweli z 2007 roku, przepisy Pt uwzględniające uchwalone zmiany. Nie jest więc trafny argument PTC Sp. z o.o., iż Prezes UKE powinien zastosować przepisy ustawy z dnia 21 lipca 2000 roku Prawo telekomunikacyjne;
odnosząc się zaś do zarzutów PTC Sp. z o.o., w zakresie nieprawidłowości w przeprowadzeniu przetargu na częstotliwości objęte Decyzją, WSA wskazał, iż w rozpoznawanej w niniejszym postępowaniu sprawie ramy zakreśla Decyzja w przedmiocie dokonania rezerwacji częstotliwości na rzecz P4 Sp. z o.o. oraz odmowy dokonania rezerwacji częstotliwości na rzecz pozostałych podmiotów - uczestników przetargu. Nie mogła zatem podlegać badaniu decyzja uchylająca poprzednią decyzję rezerwacyjną z 2005 roku z uwagi na jej prawomocność. Z zakresem podlegającym rozpoznaniu w niniejszej sprawie wiąże się kwestia odrębności postępowań: przetargowego oraz o przyznaniu rezerwacji częstotliwości. Te dwa postępowania są postępowaniami odrębnymi i część zarzutów podnoszonych przez PTC Sp. z o.o. w ocenie WSA nie mogła być skuteczna, a to z uwagi na to, iż zarzuty te odnosiły się do postępowania przetargowego;
odnosząc się do zarzutu PTK Centertel Sp. z o.o., dotyczącego wydania Decyzji w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pozostaje decyzja w tej samej sprawie z 2005 roku, wskazać należy, iż najistotniejszą okolicznością jest związanie organu wydającego Decyzję wyrokiem NSA z dnia 6 czerwca 2007 roku, w sprawie sygn. akt II GSK 308/06, (w którym to wyroku NSA wskazał, iż postępowanie w przedmiocie rezerwacji częstotliwości powinno być przeprowadzone łącznie dla wszystkich podmiotów wnoszących o rezerwację). Decyzja uchylająca decyzję rezerwacyjną z 2005 roku weszła do obrotu prawnego przed wydaniem Decyzji, w której przyznano P4 Sp. z o.o. nową rezerwację i uwzględniała stan faktyczny obowiązujący na chwilę jej wydania.
Ewentualne uchybienia formalne nie miały wpływu na wynik tego postępowania. Decyzji o przydziale częstotliwości z 2005 roku nie było już bowiem w obrocie prawnym w chwili wydawania Decyzji.
WSA nie podzielił zarzutów PTC Sp. z o.o. co do naruszenia przepisów Pt, odnoszących się do rzekomego nieprzeprowadzenia postępowania w przedmiocie rezerwacji częstotliwości. Sąd wskazał, iż postępowanie może być cząstkowe i nie można wówczas mówić o jego nieprzeprowadzeniu. Esencją postępowania administracyjnego jest bowiem wydanie decyzji. Postępowanie w przedmiotowej sprawie zakończyło się właśnie wydaniem Decyzji.
Sąd nie podzielił zarzutu PTK Centertel Sp. z o.o. odnoszącego się do naruszenia przez Prezesa UKE przepisów Pt w zakresie nieprawidłowego określenia w Decyzji zobowiązań P4 Sp. z o.o. podjętych w ramach przetargu, poprzez pominięcie zobowiązania P4 Sp. z o.o. dotyczącego wielkości pokrycia zasięgiem sieci w 2006r. Sąd w tym zakresie podzielił stanowisko Prezesa UKE w przedmiocie zakazu orzekania o obowiązkach strony wstecz.
Sąd podzielił również prezentowany przez Prezesa UKE pogląd odnośnie bezzasadności zarzutu PTK Centertel Sp. z o.o., w którym podmiot ten wskazuje na brak weryfikacji spełnienia przez P4 Sp. z o.o. wymogów ustawowych. WSA wskazał, iż spełnienie wymogów powinno wynikać z dokumentacji przetargowej. Już na etapie postępowania przetargowego powinna następować eliminacja tych podmiotów, które nie spełniają warunków ustawowych.
Szersze motywy rozstrzygnięcia zostaną opisane w pisemnym uzasadnieniu wyroku.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt VI SA/Wa 1751/09
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2010-07-13) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-08-13 12:45) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-08-13 12:45) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:20 |



