Ustawienia

Social Media

WSA oddalił wnioski Sferii o nałożenie na Prezesa UKE kary grzywny

Publikacja wyroków w sprawach dotyczących skarg Sferii na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosków o wydanie pozwolenia radiowego na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz.

 

W dniu 30 stycznia 2012 r. przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie (dalej „WSA"), miała miejsce publikacja wyroków w następujących sprawach:

1. (sygn. akt VI SAB/Wa 48/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 1 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz,

2. (sygn. akt VI SAB/Wa 49/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 2 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz,

3. (sygn. akt VI SAB/Wa 50/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 3 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz,

4. (sygn. akt VI SAB/Wa 51/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 4 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz,

5. (sygn. akt VI SAB/Wa 52/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 5 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz,

6. (sygn. akt VI SAB/Wa 53/11) - ze skargi Sferii S.A. na bezczynność Prezesa UKE w przedmiocie rozpoznania wniosku nr 6 o wydanie pozwolenia radiowego z dnia 1 kwietnia 2011 r. na używanie radiowych urządzeń nadawczo-odbiorczych systemu LTE 850 MHz.

WSA wyrokami:

1) zobowiązał Prezesa UKE do wydania rozstrzygnięcia w ww. sprawach w terminie dwóch miesięcy od zwrotu organowi akt sprawy;
2) stwierdził, że przewlekłość postępowania Prezesa UKE nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa;
3) w związku z powyższym oddalił wniosek Sferii S.A. o nałożenie na Prezesa UKE kary grzywny.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia WSA wskazał, że skargi Sferii były zasadne z uwagi na przewlekłe prowadzenie postępowań przez Organ. Sąd podniósł, iż nie ukształtowało się dotąd bogate orzecznictwo odnośnie przewlekłości postępowania, o której mowa w art. 37 § 1 kpa. WSA wskazał, iż zarówno powyższy przepis, jak i znowelizowany przepis art. 149 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, umożliwiający wniesienie skargi na przewlekłość postępowania organu wszedł w życie dopiero w dniu 11 kwietnia 2011 r.

Sąd podniósł, iż odwołując się do poglądów doktryny można uznać, że z bezczynnością organu mamy do czynienia, wówczas, gdy organ nie podejmuje w sprawie żadnych czynności. Natomiast przewlekłość występuje w sytuacji, gdy organ dokonuje określonych działań, jednak szereg czynności przez niego podejmowanych cechuje pozorność bądź opieszałość.

WSA uznał, że w niniejszej sprawie organ działał, dlatego nie pozostawał w bezczynności, jednakże postępowanie Prezesa UKE miało charakter przewlekły, ponieważ czynności dokonywane przez organ miały charakter pozorny.

Sąd przykładowo wskazał, że wobec stwierdzenia przez Prezesa UKE, że wnioski Sferii nie są kompletne (odnośnie określenia rodzaju służby radiokomunikacyjnej), organ powinien skorzystać ze stosownego trybu przewidzianego w przepisach Kpa, tj. wezwania do uzupełnienia wniosków przez stronę. Natomiast oczekiwanie przez Prezesa UKE, że strona z własnej inicjatywy określi rodzaj służby radiokomunikacyjnej w trybie roboczych spotkań, nie było - w ocenie Sądu - uzasadnione.

Zdaniem WSA, jeżeli Prezes UKE uznał sprawę za precedensową i nader skomplikowaną, to należało niezwłocznie ustalić właściwy tryb procedowania organu w świetle regulacji międzynarodowych, odwołując się do pomocy instytucji międzynarodowych.

Ponadto w ocenie Sądu nie zasługuje na aprobatę bierność Prezesa UKE w sytuacji, gdy administracja Rosji stwierdziła, że nie jest w stanie rozpoznać w terminie wniosków koordynacyjnych Prezesa UKE. Jak wskazał WSA, w takiej sytuacji właściwym było zwrócenie się do Rosji o wskazanie terminu, w jakim nastąpi rozpoznanie przedmiotowych wniosków.

Jednakże zdaniem WSA przewlekłość postępowania Prezesa UKE nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa. Okolicznością usprawiedliwiającą przewlekłość postępowania organu jest skomplikowany charakter sprawy, w szczególności zawiła procedura koordynacji międzynarodowych. Skoro przewlekłość nie miała charakteru rażącego naruszenia prawa, to nie zachodzi konieczność ukarania organu grzywną - dlatego oddalono wniosek Sferii w tym zakresie.

Szersze motywy rozstrzygnięcia znajdą się w pisemnym uzasadnieniu wyroku.

Wyrok nie jest prawomocny.

Sygn. akt VI SAB/Wa 48/11

Sygn. akt VI SAB/Wa 49/11

Sygn. akt VI SAB/Wa 50/11

Sygn. akt VI SAB/Wa 51/11

Sygn. akt VI SAB/Wa 52/11

Sygn. akt VI SAB/Wa 53/11

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2012-01-31)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2012-02-03 13:57)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2012-07-20 13:01)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21