WSA wydał wyroki w sprawach ze skarg TP S.A.
18 lipca 2014

W dniu 17 lipca 2014 r. odbyły się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie (dalej „WSA”) rozprawy w następujących sprawach:
- ze skargi Telekomunikacji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie (obecnie Orange Polska S.A. - dalej „TP”) na decyzję Prezesa UKE z dnia 6 września 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/07(288) (dalej „Decyzja II), w części utrzymującej w mocy pkt II decyzji Prezesa UKE z dnia 24 maja 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/07(261) (dalej „Decyzja I”), w sprawie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2006;
- ze skargi TP na decyzję Prezesa UKE z dnia 6 września 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/08(291) (dalej „Decyzja II), w części utrzymującej w mocy pkt II decyzji Prezesa UKE z dnia 24 maja 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/08(268) (dalej „Decyzja I”), w sprawie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2007.
Dla wyjaśnienia należy zaznaczyć, że obie sprawy były ponownie rozpoznawane przez WSA, ponieważ na skutek skarg kasacyjnych TP, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej „NSA”) wyrokami z dnia 5 grudnia 2013 r. sygn. akt II GSK 1167/12 oraz sygn. akt II GSK 1168/12:
- uchylił wyrok WSA z dnia 3 lutego 2012 r. sygn. akt VI SA/Wa 2165/11 oddalający skargę TP na Decyzję II, w części utrzymującej w mocy pkt II Decyzji I w sprawie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2006 oraz
- wyrok WSA z dnia 3 lutego 2012 r. sygn. akt VI SA/Wa 2164/11 oddalający skargę TP na Decyzję II, w części utrzymującej w mocy pkt II Decyzji I w sprawie przyznania TP dopłaty do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej za rok 2006, jednocześnie NSA przekazał obie sprawy WSA do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu wyroków z dnia 5 grudnia 2013 r. NSA podniósł, iż w jego ocenie w sprawach o dopłatę do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej ma zastosowanie tzw. fikcja pozytywnego rozstrzygnięcia organu wynikająca z przepisu art. 11 ust. 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej także „u.s.d.g.”). Zgodnie z tym przepisem bowiem „Jeżeli organ nie rozpatrzy wniosku w terminie, uznaje się, że wydał rozstrzygnięcie zgodnie z wnioskiem przedsiębiorcy, chyba że przepisy ustaw odrębnych ze względu na nadrzędny interes publiczny stanowią inaczej”. W ocenie NSA jednak, WSA, ponownie rozpoznając sprawę, będzie musiał wziąć pod uwagę, że wnioski TP dotyczące dopłaty za lata 2006 i 2007 zostały złożone przed wejściem życie zmienionej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
NSA w wyrokach z dnia 5 grudnia 2013 r. wskazał nadto, iż błędne było założenie organu, zgodnie z którym dopłata nie została TP przyznana z uwagi na rozmaite uchybienia w świadczeniu przez nią usługi powszechnej, dlatego WSA ponownie rozpoznając sprawę, w zależności od wyniku kontroli zaskarżonych przez TP Decyzji II w zakresie zastosowania art. 11 ust. 9 u.s.d.g., powinien dokonać oceny Decyzji II z punktu widzenia ich zgodności z prawem materialnym, w szczególności art. 96 ust. 4 Pt.
WSA osobnymi wyrokami z dnia 17 lipca 2014 r. uchylił:
I. decyzję Prezesa UKE z dnia 6 września 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/07(288), w części utrzymującej w pkt II decyzji Prezesa UKE z dnia 24 maja 2011 r. nr
DHRT-WKO-6044-1/07(261),
II. decyzję Prezesa UKE z dnia 6 września 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/08(291), w części utrzymującej w mocy pkt II decyzji Prezesa UKE z dnia 24 maja 2011 r. nr DHRT-WKO-6044-1/08(268),
III. WSA stwierdził, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
W ustnych motywach wyroków, które zostały przedstawione łącznie dla powyższych spraw, WSA wskazał, iż sprawa jest rozpoznawana po raz drugi, zaś ustne motywy wyroku poda w sposób bardzo zwięzły i lakoniczny, albowiem pełne motywy rozstrzygnięcia zostaną zawarte w pisemnym uzasadnieniu wyroku, które zostanie sporządzone z urzędu.
WSA wskazał, iż zgodnie z treścią art. 190 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi jest związany oceną prawną NSA. W niniejszej sprawie NSA nakazał Sądowi I instancji zbadanie, czy przepis art. 11 ust. 9 u.s.d.g., będzie miał zastosowanie do wniosku TP złożonego przed wejściem w życie art. 11 ust. 9 u.s.d.g.
WSA w obecnym składzie uznał, iż powyższy przepis nie będzie miał jednak zastosowania w niniejszej sprawie. Sąd I instancji zaznaczył, iż gdyby zaakceptował pogląd przeciwny pojawiłyby się bardzo istotne wątpliwości, co do zgodności takiego rozwiązania z prawem wspólnotowym. Sąd musiałby w takiej sytuacji rozważyć przedstawienie pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie wniosek KIGEiT o przedstawienie pytań prejudycjalnych został oddalony.
WSA wskazał ponadto, iż był związany zapatrywaniami NSA, co wykładni przepisów art. 96 ust. 3 i 4 Pt. WSA stanął na stanowisku, iż Prezes UKE nie przeanalizował wszystkich przesłanek zawartych w ww. przepisach, w szczególności o charakterze ekonomicznym. Prezes UKE nie wykazał ponadto, iż przyznanie TP dopłaty do usługi powszechnej stanowiłoby niesprawiedliwe obciążenie w zakresie kosztu netto.
Rozpoznając ponownie sprawę Prezes UKE zobowiązany będzie wziąć pod uwagę wskazania zawarte w wyroku TSUE z dnia 6 października 2010 r. w sprawie o sygn. akt C-222/08.
Wyroki nie są prawomocne.
Sygn. AKt VI SA/Wa 1518/14
Sygn. Akt VI SA/Wa 1545/14
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2014-07-18) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-07-18 11:25) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2014-07-18 12:14) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



