Wyniki ankiety pocztowej
22 maja 2009
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w celu zebrania opinii na temat korzystania z pocztowych usług powszechnych, zamieścił na stronie internetowej Urzędu ankietę dla konsumentów.
W okresie od 5 marca do 11 maja 2009 roku wpłynęło 1 401 odpowiedzi. Dziękując wszystkim respondentom za udział, przedstawiamy poniższe informacje o wynikach, które będą wykorzystane przy projektowaniu przepisów dotyczących zakresu powszechnej usługi pocztowej. Znajdą się one w nowym Prawie pocztowym, które jest obecnie przygotowywane w związku z koniecznością wdrożenia do krajowego porządku prawnego postanowień tzw. III Dyrektywy pocztowej.
Prace nad zmianą Prawa pocztowego podjęto w 2008 roku. W marcu 2008 roku został powołany przez Ministra Infrastruktury zespół, który przygotował projekt wstępnych założeń do projektu ustawy regulującej funkcjonowanie polskiego rynku usług pocztowych w warunkach pełnej konkurencji. Natomiast w IV kwartale 2008 roku rozpoczęto prace nad przygotowaniem projektu nowego Prawa pocztowego w ramach projektu Transition Facility 2006, którego beneficjentem jest Urząd Komunikacji Elektronicznej. Zakończenie tych prac jest przewidziane na koniec czerwca 2009 roku.
Respondenci wg miejsca zamieszkania:
Spośród 1 401 odpowiedzi 1 236 zostało udzielonych przez mieszkańców miast (88,2%), a 165 przez mieszkańców wsi (11,8%).
Respondenci wg typu klienta:
Uczestników ankiety można także podzielić na klientów indywidualnych, którzy udzielili 1 270 odpowiedzi (90,6%) i klientów instytucjonalnych - 131 odpowiedzi (9,4%).
Oprócz dwóch pierwszych pytań umożliwiających podział uczestników ankiety na mieszkańców miast i wsi oraz klientów indywidualnych i instytucjonalnych, ankieta obejmowała osiem pytań dotyczących:
- korzystania z usług w roli: nadawcy / odbiorcy / nadawcy i odbiorcy,
- częstotliwości korzystania z usług: kilka razy w tygodniu / kilka razy w miesiącu / kilka razy w roku / wcale,
- rodzaju usług, na którym zależy konsumentom: list / list polecony / list „wartościowy” / paczka / paczka „wartościowa” / przekaz pocztowy / przesyłka reklamowa (przy czym w tym pytaniu można było zaznaczyć więcej niż jedną pozycję),
- częstotliwości doręczeń, na której zależy konsumentom: 5 dni w tygodniu / 4 dni w tygodniu / 3 dni w tygodniu / 2 dni w tygodniu / 1 dzień w tygodniu,
- opinii o cenach usług pocztowych, które można było określić jako: niskie / przystępne / wysokie,
- opinii, czy usługi pocztowe są realizowane w terminie, gdzie do wyboru były opcje: zdecydowanie tak / raczej tak / czasem tak, czasem nie / raczej nie / zdecydowanie nie,
- opinii na temat dostępu do usług pocztowych na wsi, który można było ocenić jako: wystarczający / niewystarczający,
- opinii na temat dostępu do usług pocztowych w mieście, który można było ocenić jako: wystarczający / niewystarczający.
Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ankietowanych można stwierdzić, że:
1) Respondenci jako nadawcy i odbiorcy:
Zdecydowana większość ankietowanych korzysta z usług jednocześnie jako nadawca i odbiorca przesyłek pocztowych (81,6%)

2) Częstotliwość korzystania z usług:
51,2% respondentów korzysta z usług pocztowych kilka razy w miesiącu, a 34,2% kilka razy w tygodniu

3) Usługi, na których zależy respondentom:
Największym zainteresowaniem respondentów cieszy się usługa „list polecony” (wskazało ją 88,7% ankietowanych), niewiele mniejszą popularność mają paczki – na korzystaniu z nich zależy 83,9% ogółu respondentów, 55,1% ankietowanych wskazało list i 43,4% „paczkę wartościową”, stosunkowo niewielkie zainteresowanie jest korzystaniem z przekazu pocztowego (13,2%)

4) Częstotliwość doręczeń, na której zależy respondentom:
Zdecydowana większość ankietowanych oczekuje, że przesyłki będą doręczane przez listonosza z dotychczasową częstotliwością, tj. 5 dni w tygodniu (84,1% odpowiedzi)
5) Ceny w opinii respondentów:
51,1% respondentów uważa, że ceny usług pocztowych są wysokie, a niewiele mniej uznaje je za przystępne (46,0%), jedynie 2,9% uważa, że są one niskie
6) Czy usługi są realizowane w terminie?
Opinie konsumentów, którzy wzięli udział w ankiecie, na temat terminowości realizacji usług pocztowych są raczej negatywne – 31,5% respondentów ma różne doświadczenia w tym zakresie i wskazało odpowiedź, że usługi pocztowe czasem są realizowane w terminie, a czasem nie. Zdecydowanie negatywnie oceniło terminowość 28,1% ankietowanych, a raczej negatywnie 24,0%. Pozytywne opinie (raczej tak i zdecydowanie tak) wyraziło w sumie 16,5% osób.

7) Dostęp do usług pocztowych na wsi:
Większość ankietowanych oceniła dostęp do usług pocztowych na wsi jako niewystarczający (59,2%), a spośród samych mieszkańców wsi opinię tę potwierdziło niemal 55,8% osób

8) Dostęp do usług pocztowych w mieście:
Dostęp w mieście został oceniony jako wystarczający przez 67,0% respondentów i jednocześnie przez 64,8% mieszkańców miast

Graficzna prezentacja wyników ankiety znajduje się również w załączniku PDF.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Karol Krzywicki) / (2009-05-22) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-07-24 12:24) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-07-24 12:24) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Karol Krzywicki |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



