Ustawienia

Social Media

Wyniki badania sieci GSM900/1800 i UMTS w Warszawie

6603.jpg

Zerwane połączenia? Brak zasięgu? Zakłócenia utrudniające rozmowę? Sprawdź na planie miasta, gdzie służby UKE wykryły niedoskonałości w funkcjonowaniu sieci komórkowych. 

 

Po raz pierwszy publikujemy wyniki badań sieci GSM/1800 i UMTS w Warszawie. Przygotowujemy podobne dane dotyczące Katowic, Olsztyna i Łodzi. 

Jak zebrano prezentowane informacje? Samochody pomiarowe przejechały łącznie 1915 km na terenie czterech miast. W Warszawie badanie trwało od 15 do 30 września 2009 r. w godzinach wzmożonego ruchu w sieciach komórkowych, to jest między godz. 15.00 a 19.00. Przeprowadzono 74 godziny pomiarów, podczas których badano sieci czterech operatorów jednocześnie:

  1. Polkomtela - sieć Plus,
  2. Polskiej Telefonii Cyfrowej - sieć ERA,
  3. Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - sieć Orange,
  4. P4 - sieć Play.

Telefony w samochodach pomiarowych pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci. Mierzone były parametry:

  • poziom odebranego sygnału RxLev dla GSM900/1800, decydujący o zasięgu sieci,
  • poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
  • badanie jakości transmisji mowy (PESQ).

Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone dla poszczególnych miast i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych.

Chcieliśmy, aby przygotowane mapy były czytelne dla zwykłych użytkowników komórek. Dlatego świadomie ograniczyliśmy liczbę prezentowanych danych. Na mapach można zobaczyć tylko te miejsca, w których nastąpiło zerwanie bądź zablokowanie połączenia. W przypadku wskaźnika PESQ (jakości połączenia) na mapach pozostawiono tylko te miejsca, gdzie wartość pomiaru była równa lub mniejsza od 3.

  

Poniżej przedstawiamy mapy z wynikami poszczególnych pomiarów.

 

PESQ - jakość połączenia głosowego w sieciach GSM/UMTS

W przypadku wskaźnika PESQ na mapach pozostawiono tylko te miejsca, gdzie wartość pomiaru była równa lub mniejsza od 3 (kropka w kolorze czerwonym).
Uzyskanie wartości poniżej 2,7 świadczy o bardzo złej jakości przesyłanego sygnału, a od 2,7 do 3 może spowodować, że jakość głosu w słuchawce telefonu będzie kiepska (kropka w kolorze pomarańczowym).
 

        

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/erap1.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/playp1.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/plusp1.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/orangep1.html
  
 

Połączenia GSM/UMTS zerwane i zablokowane (brak możliwości połączenia) we wszystkich sieciach

Zostały one oznaczone następującymi kolorami w poszczególnych sieciach:

  • ERA - kolor niebieski,
  • Orange - kolor żółty,
  • Plus - kolor zielony,
  • Play - kolor fioletowy. 

  

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/wszystkoC1.html

 

Poziom sygnału GSM

Wynik od 86 do 97 - odpowiada poziomowi sygnału, który obrazowany jest dwoma kreskami na ekranie telefonu komórkowego (kolor zielony).
Wynik od 98 do 120 - odpowiada poziomowi sygnału, który obrazowany jest jedną kreską na ekranie telefonu komórkowego (kolor czerwony).

        
 
http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/era.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/play.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/plus.html

http://www.apps.uke.gov.pl/gmap/orange.html

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Tomasz Kuliński) / (2009-12-21)
Udostępnienie informacji: (Anna Stankowska) / (2010-02-03 10:14)
Ostatnia zmiana: (Anna Stankowska) / (2010-05-05 12:17)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Tomasz Kuliński
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18