Zasady kontroli cen i regulaminów TP
13 czerwca 2007
Stanowisko w sprawie kontroli przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz oceny cenników i regulaminów świadczenia usług Telekomunikacji Polskiej S.A.
Po przeprowadzeniu konsultacji projektów stanowisk Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie:
- kontroli regulacyjnej sprzedaży wiązanej na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
- kontroli regulacyjnej promocji na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
- oceny cenników TP pod względem występowania margin squeeze;
- oceny cenników TP pod względem występowania zawyżonych cen;
- oceny cenników TP pod względem występowania zaniżonych cen;
- oceny cenników TP pod względem stosowania nieuzasadnionych preferencji;
- zatwierdzania i kontroli cenników oraz regulaminów świadczenia usług dla użytkowników końcowych nie będących konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych pod rygorami ustawy – Prawo zamówień publicznych,
Prezes UKE przedstawia:
Stanowisko w sprawie kontroli przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz oceny cenników i regulaminów świadczenia usług Telekomunikacji Polskiej S.A.
W niniejszym Stanowisku Prezes UKE zamierza odnieść się do sytuacji, która nastąpi po uprawomocnieniu się poszczególnych decyzji dotyczących właściwych rynków detalicznych, a jednocześnie ustosunkować się do kwestii merytorycznych, czyli do sposobu, w jaki będą interpretowane i egzekwowane poszczególne obowiązki regulacyjne i kryteria.
Pamiętać należy również, że TP S.A. jest nie tylko przedsiębiorcą wyznaczonym do realizacji obowiązku świadczenia usługi powszechnej i zostanie zidentyfikowana jako przedsiębiorca posiadający znaczącą pozycję rynkową na detalicznych rynkach właściwych, ale i znaczącym dostawcą usług hurtowych, wykorzystywanych przez innych operatorów do świadczenia usług zarówno swoim własnym abonentom (na przykład: usługa zakańczania połączeń w publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej TP S.A., rynek 9), jak i abonentom podłączonym do sieci TP S.A. (na przykład: usługa rozpoczynania połączeń w publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej, rynek 8).
Prezes UKE realizując swoje ustawowe zadania oraz egzekwując obowiązki, nałożone na danego przedsiębiorcę, staje przed trudnym wyzwaniem, jakim jest zapewnienie spójności wszystkich działań regulacyjnych. Oznacza to, że interwencje regulacyjne w sferze hurtowej powinny być spójne z interwencjami regulacyjnymi w sferze detalicznej, co wymaga skoordynowanego egzekwowania obowiązków regulacyjnych nałożonych na rynkach 1 – 6 oraz 8 i 9. Uwzględniony musi być również fakt, że przedsiębiorca posiadający na tych rynkach właściwych znaczącą pozycję rynkową jest jednocześnie przedsiębiorcą wyznaczonym do realizacji obowiązku świadczenia usługi powszechnej. Dodatkowo, ponieważ na każdym (detalicznym) rynku właściwym Prezes UKE zamierza nałożyć więcej niż jeden obowiązek regulacyjny, również wszystkie obowiązki nałożone na każdym z rynków właściwych będą wymagały skoordynowanej implementacji.
Przedstawiona powyżej sytuacja prawna i faktyczna spowodowała, iż Prezes UKE powziął zamiar doprecyzowania i upublicznienia swojej interpretacji poszczególnych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz przedstawienia sposobu, w jaki będą one egzekwowane. Pierwszym krokiem w tym kierunku było poddanie publicznym konsultacjom siedmiu projektów stanowisk Prezesa UKE dotyczących:
- promocji, margin squeeze, sprzedaży wiązanej (konsultacje trwały od 12 grudnia 2006 roku do 12 stycznia 2007 roku),
- zawyżonych cen, zaniżonych cen, nieuzasadnionych preferencji (konsultacje trwały od 20 lutego do 22 marca 2007 roku) oraz
- usług dla użytkowników końcowych nie będących konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych pod rygorami ustawy - Prawo zamówień publicznych (konsultacje trwały od 2 marca do 2 kwietnia 2007 roku).
W przyszłości planowane jest jeszcze przedstawienie stanowisk dotyczących cen maksymalnych i przedziałów cen, o których mówi art. 46 ust 3 pkt 1 i 2 Prawa telekomunikacyjnego (dalej PT). Wszystkie te dokumenty miały charakter komplementarny, co należy uwzględnić w trakcie ich analizy i korzystania z nich.
W Stanowisku Prezes UKE przedstawił podstawowe zasady, którymi zamierza się kierować realizując swoje obowiązki w stosunku do przedsiębiorcy, na którego nałożone zostaną odpowiednie detaliczne obowiązki regulacyjne, a w szczególności obowiązek przedstawiania do zatwierdzenia cenników lub regulaminu świadczenia usług oraz obowiązki, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1 – 5 PT. Należy zauważyć, że przedsiębiorcą tym jest obecnie operator zasiedziały, Telekomunikacja Polska S.A. (TP S.A.). Stanowisko oparte jest na siedmiu projektach stanowisk, które zostały poddane konsultacjom oraz na opiniach przedstawionych w trakcie tych konsultacji. Zostały one uwzględnione, o ile Prezes UKE zgodził się z przedstawionymi argumentami.
Celem publikacji Stanowiska Prezesa UKE jest zwiększenie przejrzystości i przewidywalności procesu regulacyjnego. Jasno przedstawione zasady kontroli regulacyjnej warunków świadczenia usług detalicznych (cen, cenników i regulaminów) ułatwią regulowanemu przedsiębiorcy przestrzeganie obowiązujących norm prawnych, a jego rywalom i abonentom pozwolą uniknąć składania nieuzasadnionych skarg. To z kolei przyczyni się do poprawienia sprawności działań regulacyjnych.
Jednocześnie Prezes UKE zwraca uwagę, że każda kontrola cen stosowanych przez TP S.A. oraz analiza jej cenników i ich zmian przeprowadzana będzie w ustalonym z góry zakresie i we właściwych ramach czasowych, na podstawie obowiązującego w danym momencie prawa i w odniesieniu do aktualnej sytuacji rynkowej, z uwzględnieniem wszystkich dostępnych Prezesowi UKE informacji, w szczególności uzasadnienia proponowanych zmian cenników. Niniejsze Stanowisko ma za zadanie zwiększyć stopień pewności stosowania prawa, ale obowiązki prawne nałożone na Prezesa UKE mają z oczywistych względów priorytet w stosunku do przedstawianych tu dla dobra rynku zasad i wynikającego z nich sposobu postępowania.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-07-09 11:22) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-05-29 11:17) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



