Ustawienia

Social Media

Zasady przydziału numeracji 116

Stanowisko w sprawie zasad przydziału przez Prezesa UKE numeracji z zakresu 116 w celu świadczenia usług o walorze społecznym.

 

Zasady przydziału numerów z zakresu 116

Zgodnie z propozycjami ustalającymi wspólne warunki korzystania z numerów z zakresu 116, opracowanie i realizacja procedury ich przydziału leży w gestii krajowych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. W Polsce organem właściwym jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Na podstawie postanowień Decyzji Komisji Europejskiej 2007/116/WE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na 116 na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (Dz. Urz. WE L 49 z 15 ze zm., zwana dalej Decyzją) numery, o przydział których można się ubiegać na szczeblu krajowym określa załącznik do ww. Decyzji. Tablica dotychczas przydzielonych numerów z zakresu 116 znajduje się w załączonym pliku.

Ponieważ o świadczenie usług z wykorzystaniem danego numeru z zakresu numeracji 116 może ubiegać się więcej niż jeden podmiot w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej, przyjmuje się następujące Etapy przydziału tych numerów w Polsce:

Etap I

Zainteresowane podmioty spełniające określone w art. 4 Decyzji warunki związane z prawem do posługiwania się numerami zharmonizowanymi, w tym numerami z zakresu 116, ustanawiają spośród siebie podmiot reprezentujący je przed Prezesem UKE i udzielają mu pełnomocnictwa do dalszego postępowania w procesie przydziału danego numeru 116. Jeżeli podmiot reprezentujący nie posiada statusu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wówczas, w porozumieniu z pozostałymi zainteresowanymi podmiotami, uzgadnia z wybranym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym warunki uruchomienia danej usługi 116.

Etap II

Podmiot reprezentujący składa do Prezesa UKE zgłoszenie wyrażające zainteresowanie świadczeniem usług związanych z danym numerem z zakresu 116, które powinno zawierać następujące informacje:

1. potwierdzenie zgodności usługi oferowanej przez wnioskodawcę z opisem usługi zharmonizowanej zawartym w załączniku do Decyzji (np. realizowane statutowe zadania podmiotu),

2. planowany termin uruchomienia usługi,

3. oświadczenie zainteresowanych stron potwierdzające gotowość do wspólnego korzystania z numeru na poziomie krajowym (np. wspólne call center lub wspólne centrum dyspozytorskie),

4. deklaracja ewentualnych pozostałych podmiotów spełniających warunki niezbędne do świadczenia usług z wykorzystaniem danego numeru z zakresu 116 o odstąpieniu od ubiegania się o świadczenie usług z wykorzystaniem numeru, którego dotyczy zgłoszenie,

5. w przypadku, gdy na rynku występuje tylko jeden podmiot, który na podstawie prowadzonej działalności statutowej może świadczyć usługę z wykorzystaniem  danego numeru wymienionego w załączniku do Decyzji, należy to wskazać w oświadczeniu, które powinno ponadto zawierać deklarację o gotowości do wspólnego korzystania z numeru na poziomie krajowym w przypadku pojawienia się w przyszłości nowych podmiotów,

6. informacja o wyborze przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, za pomocą którego będzie realizowana przedmiotowa usługa,

7. zgoda przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, za pomocą którego będzie świadczona dana usługa,

8. w przypadku, gdy podmiot wnioskujący będzie zarejestrowany jako przedsiębiorca telekomunikacyjny w Rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych możliwy jest przydział numeru bezpośrednio, bez udziału innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego; w tym przypadku punkty 6 i 7 nie mają zastosowania,

9. oświadczenie o gotowości do kontaktowania się i nawiązania współpracy z innymi usługodawcami z innych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu budowania europejskiej sieci współpracy.

Etap III

Prezes UKE po analizie nadesłanych materiałów przedstawia swoje stanowisko w sprawie nie później niż w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia zgłoszenia.

Etap IV

W przypadku pozytywnej weryfikacji nadesłanych informacji przedsiębiorca telekomunikacyjny wskazany przez podmiot reprezentujący lub w przypadku posiadania statusu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego - sam podmiot reprezentujący, występuje do Prezesa UKE o przydział numeru, zgodnie z obowiązującymi zasadami przydziału określonymi w art. 126 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego.

  

Rejestr

Zgodnie z zapisami Decyzji Prezes UKE będzie prowadził rejestr wszystkich dostępnych w kraju numerów zharmonizowanych z zakresu 116 oraz związanych z nimi zharmonizowanych usług o walorze społecznym. Rejestr będzie publikowany na stronach www.uke.gov.pl

  

Opłaty

Zgodnie z Decyzją korzystanie z usługi nie jest uwarunkowane wniesieniem opłaty lub zobowiązaniem do zapłaty.
W związku z powyższym, a także biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług połączenia na numery z zakresu 116 powinny być bezpłatne dla dzwoniącego. Za prawo do wykorzystywania numerów z zakresu 116 opłata nie jest pobierana.

Powyższa procedura ma na celu usprawnienie przydziału numeracji z zakresu 116. Jednakże w przypadku braku porozumienia pomiędzy podmiotami i wpłynięcia do Prezesa UKE więcej niż jednego wniosku będą miały zastosowanie przepisy art. 126 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego.

  

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres:

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Tomasz Karamon) / (2007-09-07)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2008-02-25 13:49)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 13:53)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Tomasz Karamon
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17