Zasady przydziału numeracji 116
07 września 2007
Stanowisko w sprawie zasad przydziału przez Prezesa UKE numeracji z zakresu 116 w celu świadczenia usług o walorze społecznym.
Zasady przydziału numerów z zakresu 116
Zgodnie z propozycjami ustalającymi wspólne warunki korzystania z numerów z zakresu 116, opracowanie i realizacja procedury ich przydziału leży w gestii krajowych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. W Polsce organem właściwym jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Na podstawie postanowień Decyzji Komisji Europejskiej 2007/116/WE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na 116 na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym (Dz. Urz. WE L 49 z 15 ze zm., zwana dalej Decyzją) numery, o przydział których można się ubiegać na szczeblu krajowym określa załącznik do ww. Decyzji. Tablica dotychczas przydzielonych numerów z zakresu 116 znajduje się w załączonym pliku.
Ponieważ o świadczenie usług z wykorzystaniem danego numeru z zakresu numeracji 116 może ubiegać się więcej niż jeden podmiot w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej, przyjmuje się następujące Etapy przydziału tych numerów w Polsce:
Etap I
Zainteresowane podmioty spełniające określone w art. 4 Decyzji warunki związane z prawem do posługiwania się numerami zharmonizowanymi, w tym numerami z zakresu 116, ustanawiają spośród siebie podmiot reprezentujący je przed Prezesem UKE i udzielają mu pełnomocnictwa do dalszego postępowania w procesie przydziału danego numeru 116. Jeżeli podmiot reprezentujący nie posiada statusu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego wówczas, w porozumieniu z pozostałymi zainteresowanymi podmiotami, uzgadnia z wybranym przedsiębiorcą telekomunikacyjnym warunki uruchomienia danej usługi 116.
Etap II
Podmiot reprezentujący składa do Prezesa UKE zgłoszenie wyrażające zainteresowanie świadczeniem usług związanych z danym numerem z zakresu 116, które powinno zawierać następujące informacje:
1. potwierdzenie zgodności usługi oferowanej przez wnioskodawcę z opisem usługi zharmonizowanej zawartym w załączniku do Decyzji (np. realizowane statutowe zadania podmiotu),
2. planowany termin uruchomienia usługi,
3. oświadczenie zainteresowanych stron potwierdzające gotowość do wspólnego korzystania z numeru na poziomie krajowym (np. wspólne call center lub wspólne centrum dyspozytorskie),
4. deklaracja ewentualnych pozostałych podmiotów spełniających warunki niezbędne do świadczenia usług z wykorzystaniem danego numeru z zakresu 116 o odstąpieniu od ubiegania się o świadczenie usług z wykorzystaniem numeru, którego dotyczy zgłoszenie,
5. w przypadku, gdy na rynku występuje tylko jeden podmiot, który na podstawie prowadzonej działalności statutowej może świadczyć usługę z wykorzystaniem danego numeru wymienionego w załączniku do Decyzji, należy to wskazać w oświadczeniu, które powinno ponadto zawierać deklarację o gotowości do wspólnego korzystania z numeru na poziomie krajowym w przypadku pojawienia się w przyszłości nowych podmiotów,
6. informacja o wyborze przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, za pomocą którego będzie realizowana przedmiotowa usługa,
7. zgoda przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, za pomocą którego będzie świadczona dana usługa,
8. w przypadku, gdy podmiot wnioskujący będzie zarejestrowany jako przedsiębiorca telekomunikacyjny w Rejestrze przedsiębiorców telekomunikacyjnych możliwy jest przydział numeru bezpośrednio, bez udziału innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego; w tym przypadku punkty 6 i 7 nie mają zastosowania,
9. oświadczenie o gotowości do kontaktowania się i nawiązania współpracy z innymi usługodawcami z innych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu budowania europejskiej sieci współpracy.
Etap III
Prezes UKE po analizie nadesłanych materiałów przedstawia swoje stanowisko w sprawie nie później niż w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia zgłoszenia.
Etap IV
W przypadku pozytywnej weryfikacji nadesłanych informacji przedsiębiorca telekomunikacyjny wskazany przez podmiot reprezentujący lub w przypadku posiadania statusu przedsiębiorcy telekomunikacyjnego - sam podmiot reprezentujący, występuje do Prezesa UKE o przydział numeru, zgodnie z obowiązującymi zasadami przydziału określonymi w art. 126 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego.
Rejestr
Zgodnie z zapisami Decyzji Prezes UKE będzie prowadził rejestr wszystkich dostępnych w kraju numerów zharmonizowanych z zakresu 116 oraz związanych z nimi zharmonizowanych usług o walorze społecznym. Rejestr będzie publikowany na stronach www.uke.gov.pl
Opłaty
Zgodnie z Decyzją korzystanie z usługi nie jest uwarunkowane wniesieniem opłaty lub zobowiązaniem do zapłaty.
W związku z powyższym, a także biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług połączenia na numery z zakresu 116 powinny być bezpłatne dla dzwoniącego. Za prawo do wykorzystywania numerów z zakresu 116 opłata nie jest pobierana.
Powyższa procedura ma na celu usprawnienie przydziału numeracji z zakresu 116. Jednakże w przypadku braku porozumienia pomiędzy podmiotami i wpłynięcia do Prezesa UKE więcej niż jednego wniosku będą miały zastosowanie przepisy art. 126 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego.
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres:
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Tomasz Karamon) / (2007-09-07) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2008-02-25 13:49) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 13:53) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Tomasz Karamon |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



