Ustawienia

Social Media

Zmiana Cennika usług powszechnych Poczty Polskiej S.A.

25949.jpg

Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpatrzył propozycję zmian cennika usług powszechnych złożoną 2 grudnia 2016 r. przez Pocztę Polską.

 

Przedstawiony przez Pocztę Polską S.A projekt zmian

1

został przeanalizowany pod kątem zgodności z przepisami ustawy Prawo Pocztowe. Stanowią one, że usługi powszechne muszą być świadczone po przystępnych cenach

2

, a ustalanie wysokości opłat musi odbywać się w sposób przejrzysty i niedyskryminujący

3

oraz odzwierciedlający koszty ich świadczenia

4.
 

Kierując się ochroną interesu użytkowników poczty: koniecznością zapewnienia dostępności i ciągłości usług na terenie całego kraju w jednolitych cenach i porównywalnych warunkach, bezpieczeństwem przesyłek i częstotliwością doręczeń, wzięto również pod uwagę uwarunkowania rynku pocztowego oraz sytuację ekonomiczną i społeczną w samej Poczcie Polskiej.



Przeprowadzona analiza nie dała podstaw

5

do wniesienia sprzeciwu wobec całości albo części projektu zmian obowiązującego cennika. Zmiany mogą wejść w życie w planowanym przez Pocztę Polską terminie, od 1 lutego 2017 r.



Podjęcie tej decyzji było konieczne ze względu na trudną sytuację rynkową: spadające zapotrzebowanie na tradycyjne przesyłki listowe, rosnące koszty świadczenia usług powszechnych oraz  zwiększone wymagania użytkowników. Tymczasem, w myśl III Dyrektywy pocztowej, Państwo Członkowskie ma obowiązek zagwarantować świadczenie usług powszechnych oraz określić sposób ich finansowania w przypadku, gdy usługi te generują koszt netto.



Zmiany w cenniku są skorelowane z koniecznością utrzymania prawidłowej kondycji finansowej spółki oraz podniesienia najniższych wynagrodzeń służb eksploatacyjnych, do poziomu zapewniającego funkcjonowanie bez zakłóceń sieci operatora wyznaczonego.



Zmiana cennika pozwoli pozyskać środki na inwestycje w infrastrukturę i zasoby niezbędne do realizacji obowiązku świadczenia usług powszechnych. Oprócz poprawy standardu jakościowego tych usług możliwe będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze logistyki i informatyzacji procesów.



Załączniki:


  • Uchwała Nr 3/2017 Zarządu Poczty Polskiej S.A. z 10 stycznia 2017 r.
  • Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 3/2017 Zarządu Poczty Polskiej S.A. z 10 stycznia 2017 r. – Cennik usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym

________________________________________

1  art. 57 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe
2  art. 46 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo pocztowe
3  art. 53 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe
4  art. 53 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe
5  art. 57 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe



Metryka ze strony archiwalnej

Udostępnienie informacji: (Monika Radecka) / (2017-01-02 16:08)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2017-02-16 11:16)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Monika Radecka
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:25