Ustawienia

Social Media

Podsumowanie konsultacji częstotliwości dla telewizji mobilnej

Przedmiot rezerwacji częstotliwości na potrzeby multimedialnych usług mobilnych, np. dla telewizji mobilnej DVB-H.

 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia podsumowanie konsultacji w sprawie wykorzystania częstotliwości dla telewizji mobilnej (np. DVB-H):

  
   
1. Przedmiot rezerwacji

Duża liczba podmiotów biorących udział w konsultacjach opowiedziała się za zakwalifikowaniem usługi telewizji mobilnej do służby radiodyfuzyjnej z uwagi na fakt, że emisja w zalecanym w tym zakresie przez Komisję Europejską standardzie DVB-H ma charakter rozsiewaczy do powszechnego lub zbiorowego odbioru.

Prezes UKE zauważa jednak, że usługi o charakterze telewizyjnym, możliwe do odbierania w ruchu, (bez wskazywania konkretnego standardu) mogą być elementem telekomunikacyjnej usługi transmisji (jedno- lub dwukierunkowej), w szczególności transmisji treści multimedialnych, i jako takie mogą być świadczone w ramach służby telekomunikacyjnej ruchomej. Zgodnie z Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości służba ruchoma w zakresie częstotliwości 470-790 MHz może działać, na zasadzie służby drugiej ważności.

Biorąc pod uwagę zasadę neutralności technologicznej, a równocześnie odpowiadając na zgłoszone przez podmioty działające na rynku zapotrzebowanie na umożliwienie szybkiego wdrożenia ruchomych usług transmisji multimedialnych, Prezes UKE postanowił o przeznaczeniu na ten cel do wykorzystania w służbie ruchomej 38 kanałów częstotliwości z zakresu 470 – 790 MHz w 31 wskazanych poniżej obszarach gmin, do wykorzystania do świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieciach łączności jednokierunkowej o lokalnym obszarze działania, w szczególności transmisji multimedialnych. W przypadku największych miast, nie leżących blisko granic administracyjnych Polski, liczba gmin może ulec zwiększeniu w trakcie uzgodnień międzynarodowych, o gminy przylegające do dużych miast, należące do ich aglomeracji.

W celu zapewnienia kompatybilności z siecią stacji DVB-T i siecią stacji analogowych mobilna transmisja jedno- lub dwukierunkowa treści multimedialnych może odbywać się pod warunkiem zastosowania maski widmowej sygnału, która zawierać się będzie w masce widmowej sygnału DVB-T zgodnej z normą ETSI EN 300744 [7].

Rezerwacja częstotliwości na 31 wymienionych poniżej obszarach gmin zostanie wydana jednemu podmiotowi na okres do 17 czerwca 2015 r. z możliwością uzyskania rezerwacji częstotliwości na dalszy okres z zasobów jednego z multipleksów DVB-T w ramach zagospodarowania dywidendy cyfrowej.

   

Tabela 1. Kanały (o szerokości 8 MHz) możliwe do wykorzystania do świadczenia multimedialnej usługi mobilnej na terenie wymienionych poniżej gmin.

 

Lp.

Nazwa gminy

Kod GUS gminy

Nr kanału TV

(częstotliwość środkowa)

Nr kanału TV

(częstotliwość środkowa)

1

BIAŁYSTOK

206101

30 (546 MHz)


2

BIELSKO-BIAŁA

246101

31 (554 MHz)


3

BYDGOSZCZ

046101

39 (618 MHz)


4

CHORZÓW

246301

44 (658 MHz)

36 (594 MHz)

5

CZĘSTOCHOWA

246401

45 (666 MHz)


6

ELBLĄG

286101

36 (594 MHz)


7

GDAŃSK

226101

33 (570 MHz)

50 (706 MHz)

8

GORZÓW WLKP.

086101

55 (746 MHz)


9

KALISZ

306101

54 (738 MHz)


10

KATOWICE

246901

44 (658 MHz)

36 (594 MHz)

11

KIELCE

266101

44 (658 MHz)


12

KOSZALIN

326101

42 (642 MHz)


13

KRAKOW

126101

46 (674 MHz)

48 (690 MHz)

14

LEGNICA

026201

51 (714 MHz)


15

ŁÓDŹ

106101

40 (626 MHz)


16

LUBLIN

066301

49 (698 MHz)


17

OLSZTYN

286201

53 (730 MHz)


18

OPOLE

166101

38 (610 MHz)


19

PŁOCK

146201

31 (554 MHz)


20

POZNAŃ

306401

54 (738 MHz)

36 (594 MHz)

21

RADOM

146301

31 (554 MHz)


22

RZESZÓW

186301

38 (610 MHz)


23

SŁUPSK

226301

39 (618 MHz)


24

SZCZECIN

326201

55 (746 MHz)


25

TARNÓW

126301

55 (746 MHz)


26

TORUŃ

046301

39 (618 MHz)


27

WAŁBRZYCH

022109

36 (594 MHz)


28

WARSZAWA

146501

44 (658 MHz)

53 (730 MHz)

29

WŁOCŁAWEK

046401

46 (674 MHz)


30

WROCŁAW

026401

36 (594 MHz)

44 (658 MHz)

31

ZIELONA GÓRA

086201

28 (530 MHz)


  

Kanały w tabeli zostały dobrane tak, by uniknąć kolizji z docelowym planem sieci naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T (przy spełnieniu w niektórych przypadkach dodatkowych kryteriów), planem sieci DVB-T na tzw. okres przejściowy i pracującymi stacjami analogowymi.

Odnosząc się do zarzutów niektórych nadawców TV, że na prośby o dobór dodatkowych kanałów TV analogowej UKE odpowiadało negatywnie - tłumacząc się wyczerpaniem zasobów, a w przypadku telewizji mobilnej takowe zasoby się znalazły, należy zaznaczyć, że inne są parametry systemu D1/PAL, a inne (dopuszczające większe zakłócenia parametry systemów mobilnych). Dlatego też, tam gdzie teoretycznie nie było możliwości doboru kanałów dla telewizji analogowej udało się dobrać częstotliwości na potrzeby ruchomych multimediów.

Dla miast-gospodarzy piłkarskich mistrzostw Europy EURO 2012 dobrano dodatkowe kanały. Częstotliwości typowano badając kompatybilność pojedynczych hipotetycznych stacji odniesienia, których moce promieniowane zawierały się w przedziale 23-44dBW, a polaryzacja była ortogonalna do pracujących w pobliżu stacji analogowych, czyli w zdecydowanej większości pionowa. Podczas analiz dla nowoplanowanych częstotliwości przyjęto współczynnik C/I (stosunek sygnał/zakłócenie) taki, jak dla systemu DVB-H (około 20 dB), którego niska wartość powinna umożliwić implementację multimedialnej usługi mobilnej poprzez budowę rozległych sieci SFN.

Do przetargu można wystawić obszary miast-gmin, w których operator będzie mógł zbudować sieć nadajników DVB-H zapewniającą pokrycie tej gminy sygnałem. Odbiór sygnału będzie chroniony na obszarze gminy na poziomie 80 dBµV/m.

Przed przydzieleniem operatorom obszarów rezerwacji, zostaną oszacowane wytwarzane przez nie zakłócenia oraz przeprowadzone niezbędne koordynacje. Ponieważ w chwili obecnej nie są znane lokalizacje rzeczywistych stacji nadawczych do wyznaczania zakłóceń i przeprowadzenia uzgodnień międzynarodowych wykorzystane zostały przykładowe stacje odniesienia. Zgodnie z Porozumieniem GE06 koordynacja stacji lub sieci SFN jest wymagana wówczas, gdy na granicy sąsiadującego kraju przekroczone są poziomy: 21dBµV/m (kanały: 21-34), 23dBµV/m (kanały: 35-51) i 25dBµV/m (kanały 52-69).

   

2. Procedura udzielenia rezerwacji

Prezes UKE zamierza, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej polityki regulacyjnej w stosunku do nowych technologii, stosować podejście „soft law measures” odnośnie mobilnych multimediów, tzn. usuwać wszelkie bariery prawne i regulacyjne oraz nie przesądzać o kształcie oferty programowej w celu umożliwienia szybkiego rozwoju usługi w formie preferowanej przez użytkowników. Podejście to jest widoczne niezależnie od sposobu regulacji i kwalifikacji nowych usług i technologii, przykładowo również w nowo przyjętej Dyrektywie 2007/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 roku o audiowizualnych usługach medialnych, w której w motywie 15 wskazano wyraźnie, iż żaden jej przepis nie powinien zobowiązywać ani zachęcać państw członkowskich do wprowadzania nowych systemów koncesjonowania lub administracyjnego zatwierdzania jakiegokolwiek rodzaju audiowizualnych usług medialnych.

Konsekwencją przyjęcia przez Prezesa UKE koncepcji, iż telewizję mobilną w omawianym projekcie należy traktować jako transmisję treści multimedialnych w ramach służby ruchomej drugiej ważności jest decyzja, iż rezerwacja częstotliwości zostanie przeprowadzona po przeprowadzeniu przetargu (przy zaistnieniu przesłanek braku dostatecznych zasobów częstotliwości), a nie np. konkursu, który należy przeprowadzić, gdy mamy do czynienia z rozprowadzaniem programów radiofonicznych i telewizyjnych. W opinii Prezesa UKE, przesądzenie o zawartości transmisji treści multimedialnych i zakwalifikowanie ich jako rozprowadzanie programów radiofonicznych i telewizyjnych stanowiłoby dyskryminację przyszłych oferentów poprzez uczynione a priori zawężenie składników treści do tradycyjnie rozumianego rozprowadzania programów. Należy pozostawić uczestnikom przetargu jak najdalej idącą swobodę co do ukształtowania zawartości transmisji, zapewniając przy tym zachowanie warunków konkurencji, zgodnie z pkt. 3 niniejszego podsumowania.

W rezerwacji częstotliwości do wykorzystania w służbie ruchomej nie określa się treści przesyłanych w sygnale. Możliwe jest natomiast określenie w takiej rezerwacji warunków wykorzystywania częstotliwości i zobowiązań podjętych w przetargu.

W przetargu, o którym mowa w niniejszym dokumencie, zostanie umieszczone, jako obligatoryjne zobowiązanie dotyczące określonego, równego, otwartego i niedyskryminacyjnego hurtowego udostępniania pojemności kanałów dla różnych rodzajów transmisji (zakup określonej pojemności).

   

3. Kryteria wyboru

Zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne kryterium wyboru w przetargu będzie:

  • zachowanie warunków konkurencji;
  • wysokość kwoty zadeklarowanej przez uczestnika przetargu.

Prezes UKE stoi na stanowisku, że w ramach kryteriów wyboru, kryterium decydującym powinno być kryterium zachowania warunków konkurencji, rozumiane w szczególności, jako podjęcie zobowiązań do równego i niedyskryminującego oferowania pojemności zbudowanej sieci dla dostawców treści multimedialnych z jednej strony, oraz podmiotów oferujących usługi wykorzystujące treści multimedialne swoim usługobiorcom, oraz stosowanie przejrzystych zasad wyboru operatorów infrastruktury nadawczej.

   

4. Opłaty

W przypadku udzielenia rezerwacji częstotliwości do wykorzystania w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieciach łączności jednokierunkowej o lokalnym obszarze działania, w szczególności transmisji multimedialnych, w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej, wysokości opłat należy szukać w załączniku nr 1 punkt 1 tablica 1 rozporządzenia w sprawie opłat. Oznacza to, że opłata będzie zależeć m.in. od:

  • rodzaju sieci łączności: dwukierunkowa czy jednokierunkowa,
  • kierunku łączności,
  • rodzaju kanału (simpleks, dupleks, semidupleks), i jego szerokości,
  • wysokości zawieszenia anteny stacji bazowej.

Największy przewidziany obecnie w rozporządzeniu w sprawie opłat kanał dla służby radiokomunikacji lądowej ruchomej wynosi 25 KHz. Kanały częstotliwościowe będące przedmiotem przetargu mają szerokość 8 MHz. Gdyby policzyć opłatę za częstotliwości za kanał 8 MHz jako 320 krotność kanały 25 KHz opłata za jeden kanał w jednym mieście powyżej 100.000 mieszkańców wyniosłaby ok. 640 tysięcy złotych rocznie, w przypadku stacji zamieszczonych powyżej 40 metrów nad poziomem terenu. Przy czym obszarem działania sieci jest suma obszarów działania stacji bazowych wchodzących w skład tej sieci, jeżeli pozostaje on obszarem jednospójnym. W omawianym przypadku osobnymi obszarami działania sieci będą osobne obszary rezerwacji, wskazane osobno w wierszach powyższej tabeli.

Z drugiej strony zgodnie z art. 185 ust. 5 pkt 1 lit a ustawy Prawo telekomunikacyjne opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w sieci telekomunikacyjnej w radiokomunikacji ruchomej lądowej nie mogą być wyższe niż 24.000 złotych. Z tego względu dla potrzeb przygotowania dokumentacji Prezes UKE przyjął wartość 24.000 złotych opłaty rocznej za jeden kanał 8 MHz, w efekcie opłata roczna może maksymalnie wynieść 912.000 złotych.

Przyjęta w ten sposób opłata maksymalna byłaby około 5 krotnie większa niż opłata za stację DVB-T, i czterokrotnie mniejsza niż opłata za stację analogową.

Równocześnie jednak Prezes UKE pragnie podkreślić, że do czasu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za prawo dysponowania częstotliwościami i wprowadzenia kanału o szerokości 8 MHz, może nie być możliwe pobieranie opłat za dysponowanie częstotliwościami przyznanymi w przedmiotowej rezerwacji

  

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-16 14:14)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-08-19 15:19)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 04.09.2025 12:08