Strategia częstotliwościowa
11 kwietnia 2007
Strategia regulacyjna Prezesa UKE w zakresie gospodarki częstotliwościowej.
Wprowadzenie do Strategii częstotliwościowej
Żaden rynek nie rozwinął się tak gwałtownie w ostatnich latach jak rynek telekomunikacyjny. Ten rozwój jest również spowodowany wzrastającym zapotrzebowaniem społeczeństwa na usługi łączności ruchomej. Z powodu nowych możliwości oferowanych przez nowoczesne systemy zapotrzebowanie na widmo będzie stale rosło. Zarówno zwiększone wymagania jak i rozwój technologiczny wymuszają dostęp do odpowiednich zasobów częstotliwości. Konieczność spełnienia tych wymagań stawia dodatkowe wyzwania przed Regulatorem.
Widmo radiowe jest kluczowym zasobem dla wielu podstawowych usług w społeczeństwie: łączności ruchomej, bezprzewodowej i satelitarnej, nadawania programów radiowych i telewizyjnych, transportu, radiolokalizacji (GPS/Galileo) oraz wielu innych zastosowań (alarmów, urządzeń zdalnego sterowania, aparatów słuchowych, mikrofonów, sprzętu medycznego, itp.). Na technologii radiowej polega również wiele służb publicznych takich jak służby odpowiedzialne za obronność, bezpieczeństwo i działalność naukową (np. meteorologia, obserwacja Ziemi, radioastronomia i badania przestrzeni kosmicznej).
Ze swej natury i w świetle współczesnych możliwości technologicznych widmo częstotliwości radiowych jest zasobem deficytowym, wyczerpywalnym. W związku z tym wykorzystywanie częstotliwości nie może być po prostu przedmiotem wolnej gry czynników rynkowych, lecz wymaga przyszłościowych, niedyskryminujących i wyprzedzających regulacji przeprowadzanych przez organy regulacyjne. Niezależnie od aspektów rynkowych w ramach regulacyjnych powinny zostać uwzględnione interesy innych, niekomercyjnych użytkowników widma.
Celem takich regulacji jest zapewnienie dostępu do widma zgodnie z zapotrzebowaniem i wymaganiami. Pod uwagę powinno brać się nie tylko aktualne wykorzystywanie częstotliwości, lecz również przewidywany rozwój technologiczny i rynkowy. Regulacje powinny uwzględniać interesy różnych użytkowników widma, wdrożenie innowacyjnych technologii oraz potrzebę zagwarantowania efektywnego i wolnego od zakłóceń wykorzystywania częstotliwości oraz uczciwej konkurencji.
Gospodarka widmem wykorzystuje kombinację procedur administracyjnych, regulacyjnych i technicznych koniecznych do zapewnienia efektywnej pracy urządzeń i systemów radiokomunikacyjnych. W uproszczeniu można powiedzieć, że gospodarka widmem obejmuje wszystkie administracyjne i legislacyjne procesy związane z wykorzystaniem widma. Podstawowym celem gospodarki widmem jest zapewnienie optymalnego wykorzystania widma radiowego biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne, socjalne i techniczne.
W procesie zarządzania widmem regulator musi wyważyć rozbieżne czasem interesy stron, aby w efekcie zapewnić optymalne wykorzystanie wszystkich pasm częstotliwości. Musi przy tym wziąć pod uwagę następujące wymagania:
- zapewnienie spełnienia wymagań wszystkich służb radiowych oraz równowagi pomiędzy wymaganiami wynikającymi z publicznego sposobu działania;
- maksymalizacja socjalnych korzyści wynikających z użytkowania radia, np. w dziedzinie bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa narodowego i opieki zdrowotnej;
- zwiększenie konkurencyjności Polski poprzez zapewnienie dostępu do widma w pierwszej kolejności tym podmiotom, które są w stanie osiągnąć z jego wykorzystywania największe korzyści.
Warto zaznaczyć, że efektywne wykorzystanie widma musi być zapewnione w warunkach ograniczonych jego zasobów i zmieniającego się, w wyniku rozwoju technologicznego, środowiska. Można to osiągnąć wtedy, gdy proces regulacyjny jest na tyle elastyczny, że jest w stanie nadążyć za zmianami technologicznymi, zapotrzebowaniem rynku oraz wymaganiami stawianymi przez działania na polu publicznym.
Sfera działalności publicznej odgrywa istotną rolę w kreowaniu działań w zakresie zarządzania widmem i czasem zdarza się, że wymusza ona podejmowanie decyzji będących kompromisem pomiędzy efektywnością wykorzystania widma i zapewnieniem interesów publicznych, takich jak: bezpieczeństwo, obrona oraz dostęp do publicznego radia i telewizji. Widziana z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia efektywność wykorzystania widma może podlegać ograniczeniom wynikającym z umów międzynarodowych.
W dokumencie przedstawiona jest strategia zarządzania widmem elektromagnetycznym, która będzie obowiązywać przez okres następnych dwóch do pięciu lat.
Celem strategii zarządzania widmem elektromagnetycznym przyjętej przez UKE jest zapewnienie osiągnięcia maksymalnych korzyści, jakie dla państwa, jego gospodarki i społeczeństwa może przysporzyć jego wykorzystanie.
Cele strategiczne gospodarki widmem
Strategia zarządzania widmem elektromagnetycznym zmierza do osiągnięcia czterech głównych celów. Są nimi:
a) Ułatwiony dostęp do widma elektromagnetycznego, szczególnie dla innowacyjnych technologii i usług;
b) Maksymalizacja gospodarczych i społecznych korzyści wynikających z wykorzystywania widma;
c) Promowanie efektywnego wykorzystywania ograniczonych zasobów widma;
d) Spełnienie wymagań wynikających z krajowych i międzynarodowych uwarunkowań oraz zapobieganie powstania szkodliwych zakłóceń.
Dla każdego z powyższych celów w zależności od sposobu wykorzystania widma określone zostały cele szczegółowe.
1. Ułatwienie dostępu do widma radiowego
- zapewnienie elastyczności i ułatwień w dostępie do widma radiowego, a przez to zapewnienie postępu technicznego i rozwoju mechanizmów rynkowych sprzyjających zwiększeniu konkurencyjności polskiej gospodarki,
- przeznaczenie widma i udostępnianie jego zasobów w sposób spełniający potrzeby użytkowników widma,
- ułatwienie dostępu do informacji o bieżącym wykorzystaniu widma częstotliwości radiowych,
- umożliwianie wdrażania nowych, innowacyjnych usług,
- wspieranie i promowanie innowacji, badań i rozwoju w zakresie nowych rozwiązań technicznych w dziedzinie telekomunikacji oraz usług i aplikacji związanych z wykorzystaniem widma,
- przegląd bieżących procedur pod kątem dopasowania okresu ważności pozwolenia radiowego do cyklu inwestycyjnego, biorąc pod uwagę fakt, że pozwolenie nie nadaje jego właścicielowi prawa własności części widma radiowego ani też nie gwarantuje ciągłości prawa jego użytkowania,
- zapewnienie funkcjonowania prostych i skutecznych procedur administracyjnych stosowanych przy udzielaniu pozwoleń radiowych,
- prowadzenie działań zachęcających do podejmowania prób i eksperymentów nad nowymi technologiami w pasmach dla nich przeznaczonych.
2. Maksymalizacja korzyści ekonomicznych i socjalnych
- poszukiwanie dalszych możliwości promowania radiowych systemów bezprzewodowych,
- regularne i szerokie konsultacje w sprawach związanych z wykorzystaniem widma radiowego: osiąganie korzyści z wymiany poglądów z przedstawicielami przemysłu i rynku,
- zapewnianie dostępu do widma służbom związanym z bezpieczeństwem publicznym (policja, pogotowie, straż pożarna, wojsko),
- poszukiwanie rozwiązań zmierzających do liberalizacji uwarunkowań, odnoszących się do praw użytkowania widma, umożliwiając w ten sposób wprowadzanie alternatywnych technologii i usług, nie powodujących szkodliwych zakłóceń.
3. Promowanie efektywnego wykorzystania ograniczonych zasobów widma radiowego
- dążenie do optymalnego wykorzystania zasobów widma poprzez promowanie systemów radiowych oszczędnie wykorzystujących widmo oraz poprzez przydzielenie systemom najodpowiedniejszego pasma częstotliwości,
- podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia systemu opłat zachęcającego do efektywnego użytkowania widma i zrównania podaży i popytu na widmo radiowe,
- udostępnianie mechanizmów rynkowego obrotu prawami do wykorzystywania widma radiowego,
- wprowadzenie skutecznych mechanizmów prawnych, umożliwiających „odzyskiwanie” nieefektywnie wykorzystywanego widma przy równoczesnym opracowaniu i skonsultowaniu z rynkiem obiektywnych, przejrzystych i porównywalnych kryteriów oceny efektywności wykorzystania posiadanych zasobów częstotliwości.
4. Zapewnienie zgodności stosowanych procedur z wymaganiami krajowymi i międzynarodowymi oraz unikanie szkodliwych zakłóceń
- reprezentowanie interesu kraju podczas międzynarodowych spotkań koordynacyjnych oraz prac krajowych i międzynarodowych zespołów eksperckich harmonizujących wykorzystanie widma radiowego,
- planowanie wykorzystania widma i zarządzanie widmem zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi przepisami prawa,
- przestrzeganie zgodności z międzynarodowymi umowami dotyczącymi wykorzystania widma i standardów technicznych warunkujących dostęp do widma mając na uwadze to, że umowy te są konieczne dla harmonijnej pracy systemów, efektywnego zarządzania zasobami widma radiowego, wykorzystania widma, kompatybilności, konkurencyjności i unikania zakłóceń,
- reprezentowanie i promowanie polskich interesów, odnoszących się do usług realizowanych drogą radiową, na forum międzynarodowym (europejskim i światowym) w ramach Unii Europejskiej, ITU i CEPT.
W dalszej części dokumentu zostały przedstawione kluczowe zagadnienia oraz zadania prowadzące do osiągnięcia jednego lub więcej z wymienionych celów strategicznych. W pierwszej kolejności zostały wyszczególnione zagadnienia wspólne dla wszystkich służb radiokomunikacyjnych a następnie specyficzne dla poszczególnych służb.
Pełna treść Strategii regulacyjnej Prezea UKE w zakresie gospodarki częstotliwościowej jest dostępna w załączonym poniżej pliku:
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-04-11) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-08-20 14:45) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-11-22 16:25) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 01.09.2025 11:49 |



