Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów
06 grudnia 2011
Wprowadzenie przepisów dotyczących informacji na temat umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa oraz zawieranych między przedsiębiorcami a konsumentami.
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 22 listopada 2011 r. została opublikowana Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.
Dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu.
Państwa członkowskie muszą wdrożyć dyrektywę do swojego prawa krajowego do dnia 13 grudnia 2013 r.
Niniejsza dyrektywa ustanawia przepisy dotyczące informacji, które mają zostać przekazane w odniesieniu do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów innych niż umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, zawieranych między przedsiębiorcami a konsumentami. Reguluje również prawo do odstąpienia od umów zawieranych na odległość i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz harmonizuje niektóre przepisy dotyczące wykonywania tych umów.
Najważniejsze korzyści dla konsumentów wynikające z wdrożenia dyrektywy to:
- Zmiana wprowadzająca 14 dni na prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (dotychczas dyrektywa dawała możliwość przyjęcia od 7 do 14 dni).
- Udostępnienie wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy oraz wzoru formularza odstąpienia od umowy, z którego konsumenci będą mogli skorzystać, jeżeli po zawarciu umowy zmienią zdanie i będą chcieli odstąpić od umowy zawartej na odległość lub zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, np. w domu. Ułatwi to i usprawni proces wycofywania się z umowy. Konsument nie jest zobowiązany do korzystania z wzoru - może też odstąpić od umowy posługując się własnymi słowami, ale oświadczenie skierowane do przedsiębiorcy musi być jednoznaczne.
- Zobligowanie przedsiębiorców do ujawniania całkowitych kosztów za produkt lub usługę, a także wszystkich dodatkowych kosztów (innych niż wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy). Ponadto przedsiębiorca będzie musiał zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie przyjął do wiadomości, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
- Zobowiązanie sprzedawcy do zwrotu otrzymanych płatności w okresie 14 dni od dnia, w którym został poinformowany o decyzji konsumenta o odstąpieniu od umowy. Zwrot ten powinien zawierać koszty dostarczenia towaru (w przypadku, gdy ma to zastosowanie).
- Wprowadzenie dla przedsiębiorców oferujących kontakt z konsumentami poprzez infolinie zakazu obciążania klientów kosztami większymi niż te za normalną rozmowę telefoniczną.
- Obowiązek opatrzenia produktów cyfrowych informacjami o kompatybilności produktu ze sprzętem i oprogramowaniem.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Renata Kowalska) / (2011-12-06) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2012-01-20 13:51) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2012-01-20 13:51) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Renata Kowalska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 04.09.2025 21:22 |



