Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE
15 listopada 2011
Wyrok w sprawie uiszczenia przez Express Line opłaty na rzecz służby mediacji sektora pocztowego.
Informacja w sprawie Wyroku w sprawie pytania prejudycjalnego skierowanego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Sąd apelacyjny w Brukseli w sprawie C-148/10 Express Line (zakres stosowania art. 19 dyrektywy 96/97 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (dalej „dyrektywa pocztowa”).
W dniu 13 października 2011 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „Trybunał”) ogłosił wyrok w sprawie pytania prejudycjalnego skierowanego do Trybunału przez Sąd apelacyjny w Brukseli w związku toczącym się przed nim sporem pomiędzy Express Line NV, (obecnie „DHL International NV”) a Belgisch Instituut Postdiensten en Telecommunicatie (dalej „BIPT”), dotyczącym kwestii uiszczenia przez Express Line opłaty na rzecz służby mediacji sektora pocztowego.
W związku z zaistniałym sporem Sąd apelacyjny w Brukseli przedstawił Trybunałowi dwa pytania prejudycjalne.
Pierwsze pytanie miało na celu określenie, czy przepisy dyrektywy pocztowej, w szczególności art. 19 tej dyrektywy, należy rozumieć i interpretować w ten sposób, że państwom członkowskim nie przysługuje uprawnienie do zobowiązania w sposób wiążący operatorów świadczących usługi pocztowe nienależące do zakresu usługi powszechnej do stosowania zewnętrznej procedury reklamacyjnej.
Drugie pytanie zmierzało do ustalenia, czy przy pozytywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie, umożliwienie państwom członkowskim zobowiązania operatorów świadczących niepowszechne usługi pocztowe do stosowanie zewnętrznej procedury reklamacyjnej nie będzie stanowiło ograniczeń w stosunku do zasady swobody przedsiębiorczości w świetle art. 49 Traktatu o funkcjonowania Unii Europejskiej (dalej „TFUE”), nawet wówczas gdy stosowanie tej procedury nie czyni rozróżnienia pomiędzy reklamacjami konsumentów i innych użytkowników.
Rzeczpospolita Polska z inicjatywy Urzędu Komunikacji Elektronicznej przystąpiła do tego postępowania na etapie postępowania pisemnego – przedstawiając uwagi na piśmie, w których wykazywała, że przepisy dyrektywy pocztowej umożliwiają państwom członkowskim zobowiązywanie w sposób wiążący operatorów świadczących niepowszechne usługi pocztowe do stosowania zewnętrznej procedury reklamacyjnej oraz, że art. 49 TFUE powinien być interpretowany w ten sposób, że nie sprzeciwia się on przepisom prawa krajowego, które nakładają na operatorów świadczących usługi pocztowe nienależące do zakresu usługi powszechnej obowiązek stosowania zewnętrznej procedury rozpatrywania reklamacji użytkowników tych usług.
Trybunał w swoim wyroku orzekł, iż zobowiązanie w sposób wiążący przez państwa członkowskie operatorów świadczących usługi pocztowe nienależące do zakresu usługi powszechnej do stosowania zewnętrznej procedury reklamacyjnej nie stoi w sprzeczności z dyrektywą pocztową oraz nie jest sprzeczne z art. 49 TFUE.
Wydany wyrok będzie miał znaczenie dla przepisów nowej ustawy Prawo pocztowe, nad którą aktualnie toczą się prace legislacyjne.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2011-11-15) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-12-20 10:44) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2012-05-08 15:37) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 04.09.2025 21:22 |



