Decyzje w sprawie usługi powszechnej
24 maja 2011
Prezes UKE przyznał Telekomunikacji Polskiej dopłatę z tytułu świadczenia wybranych usług wchodzących w skład usługi powszechnej.
W dniu 24 maja 2011 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zwany dalej „Prezesem UKE") wydał na podstawie art. 96 ust. 3 oraz art. 96 ust. 4 Pt następujące decyzje:
- DHRT-WKO-6044-1/07 (261) po rozpatrzeniu wniosku Telekomunikacji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie (zwanej dalej „TP") z dnia 29 czerwca 2007 r. o przyznanie dopłaty - za okres 8 maja 2006 r. - 31 grudnia 2006 r. - do kosztów świadczonych przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej w wysokości 139 933 596,51 zł,
- DHRT-WKO-6044-1/08 (268) po rozpatrzeniu wniosku TP z dnia 27 czerwca 2008 r. o przyznanie dopłaty za rok 2007 - do kosztów świadczonych przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej w wysokości 219 189 611,75 zł netto,
- DHRT-WWM-6060-1/09 (180) po rozpatrzeniu wniosku TP z dnia 26 czerwca 2009 r. o przyznanie dopłaty za rok 2008 do kosztów świadczonych przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej w wysokości 208 363 479,65 zł netto oraz
- DHRT-WWM-6080-1/10 (110) po rozpatrzeniu wniosku TP z dnia 30 czerwca 2010 r. o przyznanie dopłaty za rok 2009 - do kosztów świadczonych przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej w wysokości 236 166 485,33 zł netto.
Łączna kwota dopłaty, o którą wnioskowała TP wynosiła 803 653 173,24 zł.
Po analizie zebranego w toku postępowań materiału dowodowego, Prezes UKE postanowił:
- przyznać dopłatę w wysokości kosztu netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3 pkt 5 Pt - świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem aparatów publicznych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych za rok 2006 w kwocie 744 838,18 zł;
- przyznać dopłatę w wysokości kosztu netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3 pkt 5 Pt - świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem aparatów publicznych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych za rok 2007 w kwocie 1 269 111 zł;
- przyznać dopłatę w wysokości kosztu netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3 pkt 5 Pt - świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem aparatów publicznych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych za rok 2008 w kwocie 1 829 836 zł;
- przyznać dopłatę w wysokości kosztu netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3 pkt 5 Pt - świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem aparatów publicznych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych za rok 2009 w kwocie 1 826 517 zł;
- przyznać dopłatę w wysokości w wysokości kosztu netto świadczenia usługi, o której mowa w art. 81 ust. 3 pkt 6 Pt - świadczenie usługi publicznych aparatów samoinkasujących za rok 2009 w kwocie 61 324 043,64 zł.
Łączna kwota dopłaty przyznana TP z tytułu świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej wynosi 66 994 345,64 zł.
Jednocześnie Prezes UKE postanowił odmówić przyznania dopłaty do kosztów pozostałych usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez TP.
Prezes UKE wskazuje, że TP nie spełniła kryterium jakości i dostępności w przypadku usług, o których mowa w art. 81 ust 3 pkt 1-3 Pt, usługi OBN i OSA. Brak spełnienia opisanych powyżej kryteriów sprawia, że TP domaga się przyznania dopłaty za realizację usług, których de facto nie realizowała w zakresie, w jakim została do tego zobligowana. Tym samym usługa powszechna świadczona przez TP nie spełniała swojego zadania. W związku z powyższym Prezes UKE uznał, że koszt netto związany z realizacją wymienionych usług, wchodzących w skład usługi powszechnej nie stanowi uzasadnionego obciążenia i tym samym przyznanie dopłaty, o którą wnioskowała TP jest bezzasadne.
Prezes UKE wskazuje, że przyznanie dopłaty w wysokości kosztu netto jest zasadne jedynie w przypadku kosztu netto wynikającego ze świadczenia usługi udogodnień dla osób niepełnosprawnych w latach 2006-2009 oraz świadczenia usługi PAS w roku 2009.
Dla pozostałych usług Prezes UKE wykazał, że koszt netto nie stanowi uzasadnionego obciążenia przedsiębiorcy wyznaczonego. TP jako przedsiębiorca wyznaczony była zobowiązana nie tylko świadczyć usługi wchodzące w skład usługi powszechnej, ale również zapewnić, aby świadczone usługi spełniały wymagania jakościowe określone w decyzjach Prezesa UKE. Przedstawiona w niniejszych decyzjach analiza wskazuje na znacznie zaniedbania ze strony TP w zakresie realizacji usługi powszechnej. Prezes UKE wskazuje przede wszystkim na kwestię niedostatecznej dostępności usługi powszechnej, jak również na fakt, że TP świadcząc usługi wchodzące w skład usługi powszechnej nie spełniała kryterium jakości usługi powszechnej.
Ponadto TP świadczyła wprawdzie różnorodne pakiety cenowe, jednakże żaden z oferowanych pakietów (w tym plan tp socjalny) nie posiadał cech, które umożliwiłyby uznanie go za pakiet specjalny. Wprawdzie wśród abonentów TP można wyznaczyć abonentów niezyskownych, tj. abonentów, którzy generują wyższe koszty niż przychody, jednakże brak w ofercie pakietu specjalnego (dedykowanego dla osób o udokumentowanych niskich dochodach) sprawia, że pomimo wystąpienia kosztu netto w odniesieniu do usług, o których mowa w art. 81 ust. 3 Pt, TP nie przysługuje dopłata.
Prezes UKE postanowił odmówić przyznania dopłaty do kosztów pozostałych usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez TP, ponieważ usługi te nie były świadczone na odpowiednim poziomie (określonym w decyzjach Prezesa UKE). Sposób świadczenia przez TP usług wchodzących w skład usługi powszechnej nie odbiegał od normalnie prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę, że podobny zestaw usług świadczyli w latach 2006 - 2010 inni operatorzy stacjonarni, brak jest podstaw, aby koszty normalnej biznesowej działalności TP ponosili inni uczestnicy rynku. Należy podkreślić, że inwestycje mające zapewnić realizację usług wchodzących w skład usługi powszechnej (tj. OTR-y, podłączanie nowych abonentów) nastąpiły dopiero w 2010 r. na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Prezesem UKE i TP.
W załączeniu znajduje się pełna treść przedmiotowych decyzji.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2011-05-24) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-14 14:14) |
| Ostatnia zmiana: | ( ) / (2011-09-23 10:24) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:20 |



