Dopłata do kosztu usługi powszechnej TP
08 października 2013

Prezes UKE przyznał Telekomunikacji Polskiej S.A. dopłatę w kwocie prawie 15 mln zł., za świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz usługi publicznych aparatów samoinkasujących, za okres od 1 stycznia do 8 maja 2011 roku.
Po rozpatrzeniu wniosku Telekomunikacji Polskiej S.A. z dnia 23 kwietnia 2013 r. o ponowne rozpatrzenie sprawy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej uchylił w całości decyzję z dnia 5 kwietnia 2013 r. o odmowie przyznania dopłaty do kosztu netto świadczenia przez TP usługi powszechnej za okres od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r. w kwocie 33.837.923,28 zł.
Jednocześnie, decyzją z dnia 17 września 2013 r., Prezes UKE przyznał TP dopłatę do kosztów świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz kosztów świadczenia usług za pomocą publicznych aparatów samoinkasujących, za okres od 1 stycznia do 8 maja 2011 r. w łącznej kwocie w wysokości 14.903.271,64 zł. oraz odmówił przyznania dopłaty do kosztów pozostałych usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez TP, tj.:
- usługi przyłączenia pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem usług ISDN;
- usługi utrzymania łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w głównej lokalizacji w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
- usługi połączeń telefonicznych krajowych i międzynarodowych, w tym do sieci ruchomych. Usługa ta obejmuje także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
- usługi udzielania informacji o numerach telefonicznych oraz udostępniania spisów abonentów.
Prezes UKE analizując wniosek TP o ponowne rozpatrzenie sprawy, uważnie prześledził sposób kalkulacji korzyści pośrednich przedstawiony w decyzji z dnia 5 kwietnia 2013 r. oraz przyjęte do kalkulacji dane, które zostały wskazane w „Raporcie z badania Składowych Kosztu Netto za okres od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r.” . Raport zawiera opinię biegłego rewidenta, który dokonał badań danych liczbowych stanowiących Składowe Kosztu Netto, odrębnie dla przychodów, kosztów oraz danych liczbowych stanowiących poszczególne Składniki Korzyści Pośrednich, pod względem ich zgodności z przepisami prawa oraz ich wiarygodności, rzetelności i prawidłowości. Z treści raportu wprost wynikało, że wartości Składowych Korzyści Pośrednich zostały przedstawione dla okresu od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r., na co wskazywały nazwy tabel, w których zaprezentowane zostały dane oraz treść opisu znajdującego się przed tabelami zawierającymi składowe kosztu netto.
W związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się w trakcie ponownej analizy sprawy, a w szczególności czy wszystkie wskazane w Raporcie dane są danymi odpowiadającymi okresowi od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r., Prezes UKE zwrócił się do biegłego rewidenta o potwierdzenie, czy dane wskazane w Raporcie są danymi przeliczonymi na okres świadczenia przez TP usługi powszechnej w 2011 r. (tj. od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r.). W odpowiedzi na zapytanie Prezesa UKE, biegły rewident przedstawił wyjaśnienie, z którego wynikało, że po zakończeniu badania biegły rewident przedstawił wyniki kalkulacji Składowych Kosztu Netto usługi powszechnej za okres od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r. w wartości odpowiadającej ww. okresowi, jak również wartości średnioroczne za cały rok 2011. Biegły rewident wskazał również wartości, które w Raporcie były wartościami średniorocznymi, wymagającymi przeliczenia dla okresu od dnia 1 stycznia do dnia 8 maja 2011 r.
Z treści wyjaśnień biegłego rewidenta wynikało, że sposób prezentacji danych w Raporcie mógł być mylący i powinien zawierać dodatkowy szczegółowy opis definicji wartości Składowych Kosztu Netto. Wobec takich wyjaśnień, w ramach ponownego rozpatrywania sprawy, Prezes UKE dokonał ponownego przeliczenia wartości korzyści pośrednich, uwzględniając konieczność przeliczenia wskazanych przez biegłego rewidenta danych.
W wyniku ponownej weryfikacji Prezes UKE ustalił, iż w okresie od 1 stycznia do 8 maja 2011 r. zaistniał koszt netto świadczenia usługi powszechnej. Ustalenie właściwej wysokości wartości korzyści pośrednich, na skutek ponownego merytorycznego rozpatrzenia niniejszej sprawy, pozwoliło na określenie prawidłowej wysokości tego kosztu, który dla wszystkich usług świadczonych przez TP w badanym okresie wynosił 14.903.271,64 zł.
Następnie Prezes UKE sprawdził, czy zweryfikowany koszt netto stanowi uzasadnione obciążenie TP, posługując się przy tym kryteriami wynikającymi z treści art. 96 ust. 4 Pt, które szczegółowo zostały opisane w publikowanej decyzji. Przeprowadzona przez Prezesa UKE analiza wykazała, iż jedynie koszt netto powstały z tytułu świadczenia usługi udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz świadczenia usług za pomocą publicznych aparatów samoinkasujących stanowi uzasadnione obciążenie dla TP o tylko w zakresie tych usług TP przysługuje dopłata. W zakresie pozostałych usług brak jest natomiast podstaw
do przyznania takiej dopłaty.
Szczegółowe uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia przedstawione zostało w treści załączonej decyzji.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | ((Magdalena Gaj) / (2013-09-17)) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2013-10-08 13:03) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2013-10-08 13:04) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | (Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



