Ustawienia

Social Media

Działania UKE na rzecz konsumentów w I połowie 2013

12611.jpg

Kampania informacyjna dla konsumentów w wieku 50+ pod nazwą „Ufaj, ale sprawdzaj”, infolinia Centrum Informacji Konsumenckiej, mediacje i interwencje u operatorów - to jedne z głównych obszarów pomocy, jakiej Urząd Komunikacji Elektronicznej udzielił konsumentom w pierwszym półroczu tego roku.


 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest organem regulacyjnym w zakresie działalności pocztowej, telekomunikacyjnej i gospodarki częstotliwościowej oraz kontroli spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej. Jednym ze sposobów realizacji tych zadań jest ochrona praw konsumentów, korzystających z usług oferowanych przez dostawców usług telekomunikacyjnych.



Ważnym źródłem informacji o nieprawidłowościach w działaniu operatorów telekomunikacyjnych względem swoich klientów są napływające do Urzędu sygnały od abonentów oraz użytkowników telefonów komórkowych i stacjonarnych oraz od osób korzystających z usług w sieci Internet.



Korzystanie z coraz bogatszej, a przy tym także bardziej skomplikowanej oferty usług telekomunikacyjnych, świadczonych przez wielu operatorów, może się wiązać z problemami na jakie napotykają konsumenci. Są one związane między innymi z nieprawidłowościami w świadczeniu usług przez operatorów. Skala tych nieprawidłowości nadal jest duża, na co wskazuje liczba kierowanych do UKE wniosków o interwencję u dostawców usług.



W pierwszym półroczu 2013 r. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęło

3769 wniosków o interwencję Prezesa UKE

. W każdym przypadku, kierując się jak najlepiej rozumianym interesem konsumentów, Prezes UKE występował do dostawcy usług w celu uzyskania wyjaśnień, dążąc przy tym do pozytywnego dla konsumenta zakończenia sprawy.



Do liczby wniosków o interwencję należy jeszcze dodać

1518 wniosków o mediację

, które także wpłynęły do Urzędu w pierwszym półroczu 2013 r., jak również

1018 zapytań od konsumentów

. Indywidualne zapytania dotyczyły funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, obowiązujących przepisów prawa oraz innych zagadnień i problemów, z którymi na co dzień stykają się konsumenci przy okazji korzystania z telefonii stacjonarnej, komórkowej i Internetu.



Podobnie jak w ubiegłych latach, duży procent wniosków o interwencję Prezesa UKE dotyczy wprowadzania w błąd lub nieudzielania przez operatorów (przedstawicieli operatorów) prawdziwych i rzetelnych informacji konsumentom, w szczególności osobom starszym zawierającym umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych.



Uwzględniając skalę problemu Urząd Komunikacji Elektronicznej prowadzi kampanię informacyjną skierowaną do konsumentów w wieku 50+ pod nazwą

„Ufaj, ale sprawdzaj”

. Akcja ma na celu edukowanie konsumentów narażonych na nieetyczne praktyki handlowe przedstawicieli operatorów. We współpracy z

Rzecznikami Konsumentów

i lokalnymi władzami miast/powiatów Urząd Komunikacji Elektronicznej w pierwszej połowie 2013 r. zorganizował

18 seminariów edukacyjnych

, w trakcie których przedstawiciele Urzędu udzielali porad konsumentom z różnych terenów Polski.



Istotnym elementem działalności Urzędu jest także prowadzenia

Centrum Informacji Konsumenckiej

i dedykowanej konsumentom

infolinii, działającej pod numerem 801 900 853

. Dyżurujący na infolinii pracownicy Urzędu odpowiadają na pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw konsumentów. W pierwszym półroczu 2013 r. pracownicy Urzędu odebrali

9041 połączeń

.



Wszelkie nieprawidłowości pojawiające się po stronie dostawców usług telekomunikacyjnych są szczegółowo przez Prezesa UKE badane nie tylko pod kątem przestrzegania obowiązujących przepisów, ale także z punktu widzenia zapewnienia konsumentom usług o jak najlepszej jakości.



Metryka ze strony archiwalnej

Udostępnienie informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2013-08-20 15:02)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2013-08-20 15:05)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzałkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:22