Jakość usług pocztowych w 2011 roku
30 maja 2012
Raport z badania jakości powszechnych usług pocztowych w zakresie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek oraz w zakresie informacji o liczbie i rodzaju zgłoszonych reklamacji a także sposobie ich rozpatrzenia.
Prezes UKE wypełniając obowiązek wynikający z przepisów ustawy Prawo pocztowe przeprowadził w 2011 r. badania jakości powszechnych usług pocztowych świadczonych przez operatora publicznego (Poczta Polska S.A.) w zakresie:
- wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek listowych nierejestrowanych,
- wskaźnika terminowości doręczeń paczek pocztowych.
Wyniki badań wskazały, że w 2011 r. jedynie wskaźniki terminowości dla przesyłek listowych priorytetowych doręczanych w terminie D+3 oraz paczek pocztowych ekonomicznych spełniały wymagane standardy. W pozostałych przypadkach, tj. przesyłek listowych nierejestrowanych (pozostałych priorytetowych i ekonomicznych) oraz paczek pocztowych priorytetowych żaden ze standardów nie został spełniony.
Tabela 1: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla przesyłek listowych nierejestrowanych priorytetowych
Termin doręczenia | Cel w zakresie terminowości doręczeń | Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2010) | Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2011) |
D+1 | 82% | 53,4% | 63,4% |
D+2 | 90% | 82,6% | 89,4% |
D+3 | 94% | 93,2% | 95,7% |
Tabela 2: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla przesyłek listowych nierejestrowanych ekonomicznych
Termin doręczenia | Cel w zakresie terminowości doręczeń | Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2010) | Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2011) |
D+3 | 85% | 67,7% | 78,2% |
D+5 | 97% | 90,6% | 95,9% |
Tabela 3: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla paczek pocztowych priorytetowych
Termin doręczenia | Cel w zakresie terminowości doręczeń | Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2010) | Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2011) |
D+1 | 80% | 63,5% | 70,6% |
Tabela 4: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla paczek pocztowych ekonomicznych
Termin doręczenia | Cel w zakresie terminowości doręczeń | Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2010) | Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2011) |
D+3 | 90% | 94,3% | 96,2% |
W zakresie monitoringu reklamacji raport stwierdza, że w 2011 r. zostało złożonych 210 550 reklamacji dotyczących powszechnych usług pocztowych, przy czym 2 714 reklamacji zostało uznanych za niewniesione z powodów formalnych. Spośród wszystkich reklamacji uznanych za wniesione aż 75,7% zostało potraktowane przez operatora publicznego jako nieuzasadnione.
W 2011 r. do Poczty Polskiej S.A. wpłynęło także 14 059 reklamacji dotyczących umownych usług pocztowych (dotyczyły one: paczek pocztowych PLUS, przesyłek pobraniowych, przesyłek na warunkach szczególnych, telegramów pocztowych, usług kurierskich Pocztex i EMS, Przesyłki Aglomeracja E-Przesyłek oraz druków bezadresowych), z czego 483 reklamacje zostały uznane z powodów formalnych za niewniesione. Spośród reklamacji uznanych za wniesione aż 64,3% reklamacji odrzucono.
Odsetek reklamacji traktowanych przez operatora publicznego jako nieuzasadnione jest nadal bardzo wysoki, choć w roku 2011 w porównaniu do roku poprzedniego był on nieznaczne niższy. W 2011 r. poprawie uległy także wskaźniki terminowości doręczania przesyłek, jednak w większości przypadków nadal nie spełniają one celów określonych w Załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34, z późn. zm.).
Obecnie trwają prace nad nową ustawą Prawo pocztowe dostosowującą regulacje krajowe do wymagań Dyrektywy 2008/6/WE z dnia 20 lutego 2008 r. zmieniającej Dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty. W ramach ww. prac Prezes UKE zgłosił propozycje przepisów dotyczących także zagadnień prokonsumenckich.
Pełna treść Raportu znajduje się w załączonym pliku.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2012-05-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:16) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:16) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



