Ustawienia

Social Media

Jakość usług pocztowych w 2011 roku

Raport z badania jakości powszechnych usług pocztowych w zakresie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek oraz w zakresie informacji o liczbie i rodzaju zgłoszonych reklamacji a także sposobie ich rozpatrzenia.

 

Prezes UKE wypełniając obowiązek wynikający z przepisów ustawy Prawo pocztowe przeprowadził w 2011 r. badania jakości powszechnych usług pocztowych świadczonych przez operatora publicznego (Poczta Polska S.A.) w zakresie:

  • wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek listowych nierejestrowanych,
  • wskaźnika terminowości doręczeń paczek pocztowych.

Wyniki badań wskazały, że w 2011 r. jedynie wskaźniki terminowości dla przesyłek listowych priorytetowych doręczanych w terminie D+3 oraz paczek pocztowych ekonomicznych spełniały wymagane standardy. W pozostałych przypadkach, tj. przesyłek listowych nierejestrowanych (pozostałych priorytetowych i ekonomicznych) oraz paczek pocztowych priorytetowych żaden ze standardów nie został spełniony.

 

Tabela 1: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla przesyłek listowych nierejestrowanych priorytetowych

Termin doręczenia

Cel w zakresie terminowości doręczeń
(standard jakościowy)

Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2010)

Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2011)

D+1

82%

53,4%

63,4%

D+2

90%

82,6%

89,4%

D+3

94%

93,2%

95,7%



Tabela 2: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla przesyłek listowych nierejestrowanych ekonomicznych

Termin doręczenia

Cel w zakresie terminowości doręczeń
(standard jakościowy)

Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2010)

Ogólnopolskie wskaźniki terminowości (2011)

D+3

85%

67,7%

78,2%

D+5

97%

90,6%

95,9%

 

Tabela 3:  Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla paczek pocztowych priorytetowych

Termin doręczenia

Cel w zakresie terminowości doręczeń
(standard jakościowy)

Ogólnopolski

wskaźnik terminowości (2010)

Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2011)

D+1

80%

63,5%

70,6%

 

Tabela 4: Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2011 dla paczek pocztowych ekonomicznych

Termin doręczenia

Cel w zakresie terminowości doręczeń
(standard jakościowy)

Ogólnopolski wskaźnik

terminowości (2010)

Ogólnopolski wskaźnik terminowości (2011)

D+3

90%

94,3%

96,2%

 

W zakresie monitoringu reklamacji raport stwierdza, że w 2011 r. zostało złożonych 210 550 reklamacji dotyczących powszechnych usług pocztowych, przy czym 2 714 reklamacji zostało uznanych za niewniesione z powodów formalnych. Spośród wszystkich reklamacji uznanych za wniesione aż 75,7% zostało potraktowane przez operatora publicznego jako nieuzasadnione.

W 2011 r. do Poczty Polskiej S.A. wpłynęło także 14 059 reklamacji dotyczących umownych usług pocztowych (dotyczyły one: paczek pocztowych PLUS, przesyłek pobraniowych, przesyłek na warunkach szczególnych, telegramów pocztowych, usług kurierskich Pocztex i EMS, Przesyłki Aglomeracja E-Przesyłek oraz druków bezadresowych), z czego 483 reklamacje zostały uznane z powodów formalnych za niewniesione. Spośród reklamacji uznanych za wniesione aż 64,3% reklamacji odrzucono.

Odsetek reklamacji traktowanych przez operatora publicznego jako nieuzasadnione jest nadal bardzo wysoki, choć w roku 2011 w porównaniu do roku poprzedniego był on nieznaczne niższy. W 2011 r. poprawie uległy także wskaźniki terminowości doręczania przesyłek, jednak w większości przypadków nadal nie spełniają one celów określonych w Załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34, z późn. zm.).

Obecnie trwają prace nad nową ustawą Prawo pocztowe dostosowującą regulacje krajowe do wymagań Dyrektywy 2008/6/WE  z dnia 20 lutego 2008 r. zmieniającej Dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty. W ramach ww. prac Prezes UKE zgłosił propozycje przepisów dotyczących także zagadnień prokonsumenckich.

Pełna treść Raportu znajduje się w załączonym pliku.

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Gaj) / (2012-05-30)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:16)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2012-09-13 11:16)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Gaj
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21