Ustawienia

Social Media

Kary za wysokie opłaty

Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel oraz Telekomunikacja Polska ukarane za pobieranie opłaty zniechęcającej do przeniesienia numeru.

 

Zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne za przeniesienie numeru telefonicznego przy zmianie operatora może być pobrana przez dotychczasowego dostawcę jednorazowa opłata określona w jego cenniku. Wysokość opłaty nie powinna zniechęcać użytkowników do skorzystania z tego uprawnienia, a więc została uzależniona od ich subiektywnej oceny.

W celu sprawdzenia tej oceny Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zlecił w lutym 2006 r. firmie TNS OBOP przeprowadzenie badań ankietowych, które objęły m.in. sprawdzenie, ile użytkownicy telefonii stacjonarnej i ruchomej są skłonni zapłacić za przeniesienie numeru do innego operatora. Badaniami zostali objęci konsumenci - klienci indywidualni (próba reprezentatywna 1005 osób powyżej 15 roku życia) oraz firmy i instytucje - klienci biznesowi (próba reprezentatywna 400 firm i instytucji). Wyniki badań pokazują, że większość klientów indywidualnych jest skłonna zapłacić za przeniesienie numeru maksymalnie do 50 zł (w przypadku telefonii stacjonarnej 55% badanych, komórkowej 64% badanych spośród osób wyrażających chęć skorzystania z usługi).

Następnie Prezes UKE opublikował w dniu 28 marca 2006 r. na stronie internetowej UKE swoje stanowisko w sprawie wysokości opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora. Zgodnie z tym stanowiskiem, zarówno w sieciach komórkowych, jak i stacjonarnych jednorazowa opłata za przeniesienie numeru przy zmianie operatora nie powinna być wyższa niż 50 zł. Jest to kwota, jaką użytkownicy są skłonni maksymalnie zapłacić za skorzystanie z uprawnienia, czyli kwota brutto.

Operatorzy jednak od dnia publikacji stanowiska Prezesa UKE do dnia wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kar nie podejmowali żadnych działań zmierzających do usunięcia naruszenia prawa i nadal pobierali opłaty w wysokości 122 zł brutto.

W związku z realizacją uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sposób niezgodny z przepisami ustawy Prezes UKE decyzjami z 1 sierpnia 2006 r. ukarał:

  • Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o., która do dnia 31 maja 2006 r. pobierała opłatę zniechęcającą użytkowników - karą w wysokości 100 tys. zł (obecnie Spółka pobiera opłatę w wysokości 50 zł brutto);
  • Polską Telefonię Komórkową Centertel Sp. z o.o., która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł;
  • Telekomunikację Polską S.A., która nadal pobiera opłatę w wysokości 61 zł brutto - karą w wysokości 200 tys. zł;
  • Polkomtel S.A, która zgodnie z cennikiem pobiera opłatę 120 zł brutto i wprowadziła jedynie opłatę promocyjną w wysokości 50 zł brutto - karą w wysokości 300 tys. zł.

Jacek Strzałkowski
Rzecznik Prasowy


Stanowisko Prezesa UKE z 28 marca 2006 r. w sprawie wysokości opłat za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora weraz z wynikami badania opinii publicznej.

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2006-09-15 17:37)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2006-09-15 17:37)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17