Komisja skarży Polskę do ETS
14 grudnia 2006
Komisja Europejska zadecydowała 12 grudnia br. o skierowaniu przeciwko Polsce sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Zarzuty Komisji dotyczą błędnej transpozycji art. 4 i 5 europejskiej Dyrektywy 2002/19/WE o Dostępie na grunt polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne (postępowanie nr 2005/2061).
Zarzuty Komisji Europejskiej:
Komisja Europejska zarzuca Polsce, że nie w pełni transponowała art. 4 ust 1 i art. 5 ust.1 Dyrektywy o dostępie, w tym:
- art. 4. 1 Dyrektywy o dostępie:
Komisja Europejska wskazuje na zbyt szerokie zapisy polskiej ustawy Prawo telekomunikacyjne (art. 26 i 27), które nakładają obowiązek negocjacyjny do całości zagadnień związanych z dostępem telekomunikacyjnym podczas gdy Dyrektywa o dostępie odnosi się wyłącznie do negocjowania połączenia sieci. Niezgodny z wymaganiami dyrektywy obowiązek negocjowania dostępu niezależnie od pozycji rynkowej negocjujących stron;
- art. 5.1 Dyrektywy o dostępie:
Komisja Europejska powzięła wątpliwość czy na gruncie polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne zapewniono krajowemu organowi regulacyjnemu ogólne prawo do wspierania i zapewniania odpowiedniego dostępu i wzajemnych połączeń.
Stanowisko Rzeczpospolitej Polskiej:
Strona polska argumentuje, że sposób transpozycji powyższych przepisów wspólnotowych na grunt prawa krajowego jest poprawny i ma dużą wagę praktyczną. Przyjęty przez Polskę sposób transpozycji jest szczególnie istotny dla rynku telefonii ruchomej gdzie kwestionowane przez KE przepisy mobilizują strony do sprawnego negocjowania i podpisywania umów, bez konieczności ingerencji władczej przez Prezesa UKE. Przyjęte na gruncie polskiego prawa rozwiązanie zmierza zatem do wspierania konkurencji.
Polska przyjęła koncepcję, iż regulator zapewnia adekwatny dostęp telekomunikacyjny nie w drodze decyzji nakładającej nieokreślone w ustawie obowiązki, lecz w drodze decyzji zastępującej umowę międzyoperatorską o dostępie telekomunikacyjnym.
Aspekty proceduralne:
Podstawę prawną do takiego działania stanowi art. 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który stanowi co następuje:
Jeśli Komisja uzna, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy niniejszego Traktatu, wydaje ona uzasadnioną opinię w tym przedmiocie, po uprzednim umożliwieniu temu Państwu przedstawienia swych uwag.
Jeśli Państwo to nie zastosuje się do opinii w terminie określonym przez Komisję, może ona wnieść sprawę do Trybunału Sprawiedliwości.
Zgodnie z przewidzianą Traktatem dwuetapową procedurą, KE skierowała w dn. 16 marca 2005 r. do Rządu Polskiego list w sprawie podejrzenia naruszenia prawa wspólnotowego. Po analizie przedstawionych przez Rząd Polski wyjaśnień KE zdecydowała się na kontynuowanie przeciwko Polsce procedury o naruszenie zobowiązań traktatowych i o wystosowaniu uzasadnionej opinii (28 czerwca 2006 r.).
Podtrzymanie przez Rząd Polski dotychczasowej argumentacji o zgodności polskiej ustawy Prawo Telekomunikacyjne z Dyrektywą o Dostępie skutkowało skierowaniem przez KE sprawy do ETS.
W uzasadnieniu podjętej decyzji Komisarz ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów, Pani Viviane Reding, zaznaczyła, że zgodność prawa krajowego z prawem europejskim jest ważna zwłaszcza w sektorze telekomunikacji, który w coraz większym stopniu ma wpływ na konkurencję w wymiarze transgranicznym.
Informacje prasowe Komisji Europejskiej w powyższej sprawie:
New round of infringement proceedings in electronic communications: What are the issues?
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-30 09:48) |
| Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-01-24 15:13) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



