Kontrola prywatnych operatorów pocztowych
30 stycznia 2009
Wyników kontroli niepublicznych operatorów pocztowych przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w II półroczu 2008 r.
W drugiej połowie 2008 r. inspektorzy UKE skontrolowali działalność 20 operatorów pocztowych. W wyniku kontroli stwierdzono m.in., że dwóch operatorów nie rozpoczęło działalności pocztowej, natomiast jeden zaprzestał jej wykonywania, w związku z czym:
- 2 operatorów złożyło wniosek o zawieszenie wykonywania działalności pocztowej,
- 1 operator złożył wniosek o wykreślenie z rejestru.
Podczas kontroli ustalono także, iż jeden operator został prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo skarbowe. Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa, wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie zakazu wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru operatorów pocztowych, w związku ze stwierdzeniem rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności pocztowej.
Kontrola dwóch operatorów przeprowadzona została w celu stwierdzenia czy przedsiębiorcy wykonali decyzje Prezesa UKE w zakresie zaprzestania naruszania obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego. Kontrola potwierdziła zastosowanie się przedsiębiorców do nakazu Prezesa UKE.
Naruszenie obszaru zastrzeżonego
W dwóch przypadkach stwierdzono przyjmowanie przez operatorów przesyłek z korespondencją o masie do 50 g za pobraną opłatą za wykonanie usługi niższą niż 5,25 zł. W pierwszym przypadku operator po odebraniu od nadawcy korespondencji, której waga była niższa niż 50 g samodzielnie wkładał ją do własnych cięższych kopert. Natomiast w drugim przypadku operator przyjął, przemieścił i doręczył przesyłki z korespondencją o wadze poniżej 50 g. za pobraną opłatą za wykonanie usługi niższą niż 5,25 zł. W związku z powyższym wobec operatorów wszczęto z urzędu postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji nakazujących operatorom zaprzestania prowadzenia działalności pocztowej naruszającej art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego.
Ponadto stwierdzono, że 9 operatorów doręcza przesyłki z korespondencją o masie powyżej 50 g. Operatorzy ci dostarczają jednocześnie nadawcom, z którymi mają podpisane umowy na świadczenie usług własne, cięższe koperty, w które nadawcy pakują korespondencję odbieraną przez operatora bądź też nadawcy naklejają na własne koperty plomby zabezpieczające, także dostarczone przez operatora. Nadawcy indywidualni zwierając umowę z operatorem zobligowani są zaś nakleić na kopertę plombę zabezpieczającą.
W takiej sytuacji przyjmowane przez operatorów przesyłki z korespondencją mają masę większą niż 50 g, a tym samym na każdym etapie wykonywania usługi przesyłki nie można zakwalifikować do obszaru zastrzeżonego dla operatora publicznego. Pomimo, iż niewątpliwie uznać można, że tego rodzaju praktyki mają na celu ominięcie ustawowych ograniczeń wagowych i cenowych to brak jest podstaw do stwierdzenia, że podejmowanie takich działań narusza przepis art. 47 Prawa pocztowego. Nie jest bowiem możliwe wykazanie, że obciążanie przesyłek z korespondencją jest podejmowane w sprzeczności z powołanym przepisem, a tym samym nie wyczerpuje znamion żadnego z przypadków wydania przez Prezesa UKE decyzji, o której mowa w art. 65 ust. 2 Prawa pocztowego.
Ponadto jeden ze skontrolowanych operatorów został zobowiązany do wprowadzenia zmian w regulaminie świadczenia usług pocztowych przez jednoznaczne określenie, że przesyłki z korespondencją przyjmowane są na podstawie Prawa pocztowego oraz wskazanie okoliczności uznania usługi pocztowej za niewykonaną lub nienależycie wykonaną, a także wprowadzenie przejrzystych i niedyskryminujących warunków postępowania reklamacyjnego. Operator przesłał do Prezesa UKE projekt regulaminu z proponowanymi zmianami w celu wypełnienia zobowiązań zakreślonych w protokole kontroli. Ostateczne brzmienie zapisów regulaminu jest w trakcie uzgodnień z operatorem.
Obszary działalności
Podczas kontroli ustalono, iż 5 operatorów posiada własne placówki terenowe lub w ramach współpracy z innymi przedsiębiorcami. Natomiast jeden operator poza główną siedzibą posiada punkt przekazywania przesyłek.
Skontrolowani operatorzy prowadzą działalność pocztową głównie na rynkach lokalnych lub w nieznacznej odległości od miejsca siedziby, także w systemie „od drzwi do drzwi”. Tylko czterech spośród skontrolowanych operatorów działa w skali kraju i zagranicy. Usługi pocztowe jedynie dla sześciu skontrolowanych podmiotów stanowią jedyną działalność gospodarczą.
Problemy w działalności pocztowej
Główne przyczyny niepodejmowania lub zaprzestania prowadzenia działalności pocztowej, to przede wszystkim ciążące na operatorach obowiązki opracowania planu działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń, brak zleceń lub ograniczone możliwości pozyskiwania klientów w najbardziej atrakcyjnym obszarze usług pocztowych - przesyłki z korespondencją do 50 g.
Aktualne wyniki przeprowadzonej kontroli operatorów wskazują na minimalną ich działalność na rynku pocztowym. Opierając się na dotychczasowych wynikach analizy rynku można stwierdzić, iż stan taki utrzyma się do czasu zliberalizowania rynku usług pocztowych.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Karol Krzywicki) / (2009-01-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-25 12:04) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-05-12 13:17) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Karol Krzywicki |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



