Ustawienia

Social Media

NSA oddalił skargę kasacyjną PTC

Wyrok w sprawie odmowy dokonania rezerwacji 1 kanału FDD o szerokości 5 MHz w zakresie częstotliwości 1964,90-1970,0 MHz i 2154,9-2160,0 MHz, dla ruchomej publicznej sieci telefonicznej działającej zgodnie ze standardem UMTS.

 

W dniu 12 kwietnia 2011 roku odbyła się rozprawa przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (dalej jako „NSA") w sprawie ze skargi kasacyjnej Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w Warszawie (dalej jako „PTC Sp. z o.o.") od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2009 roku, sygn. akt VI SA/Wa 929/09 oddalającego skargę PTC Sp. z o.o. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej jako „Prezes UKE") z dnia 12 marca 2009 roku nr DZC-WDO-5176-10/04(26) utrzymującą w mocy decyzję Prezesa UKE z dnia 18 listopada 2008 roku nr DZC-WDO-5176-10/04(14) w przedmiocie odmowy dokonania rezerwacji 1 kanału FDD o szerokości 5 MHz w zakresie częstotliwości 1964,90 - 1970,0 MHz i 2154,9 - 2160,0 MHz, na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej dla ruchomej publicznej sieci telefonicznej działającej zgodnie ze standardem telekomunikacyjnym (Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej, ang. Universal Mobile Telecommunications System).

Powyższa sprawa rozstrzygana była w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 lipca 2000 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 73, poz. 852 ze zm., dalej jako „s. Pt").

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną PTC Sp. z o.o.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia NSA odniósł się do dwóch grup zarzutów podnoszonych w skardze kasacyjnej przez PTC Sp. z o.o. - do zarzutów dotyczących naruszenia prawa materialnego oraz procesowego.

Odnosząc się do zarzutów naruszenia prawa materialnego NSA wskazał, że zasadniczą kwestią do oceny dotyczącej rezerwacji częstotliwości jest to czy częstotliwości są dostępne. Jak wskazał NSA częstotliwości są dostępne wówczas, gdy nie są zarezerwowane na rzecz innego podmiotu. W ocenie Sądu nie można powiedzieć, że gdy nie są dostępne częstotliwości to obowiązkiem organu jest badanie wszystkich przesłanek z art. 18 ust. 1 pkt 2 s. Pt.

W skardze kasacyjnej PTC Sp. z o.o. wskazała również w ramach powyższego zarzutu, naruszenie przepisu art. 18 ust. 1 pkt 2a s.Pt podnosząc, że niedostępność częstotliwości była rezultatem decyzji rezerwacyjnej wydanej w dniu 16 listopada 2007 roku, która w chwili wydania decyzji zaskarżonej w niniejszej sprawie nie była ostateczna. Odnosząc się do powyższej kwestii NSA wskazał, że podstawową kwestią jest ustalenie, czy decyzja wydana przez centralny organ administracji rządowej ma charakter decyzji ostatecznej. NSA podkreślił, iż w jego ocenie decyzja z dnia 16 listopada 2007 roku, którą dokonano na rzecz P4 Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie rezerwacji częstotliwości z przeznaczeniem do wykorzystania w ruchomej publicznej sieci telefonicznej o strukturze komórkowej trzeciej generacji (3G), zgodnie ze standardem UMTS, na obszarze całego kraju, w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej lądowej, na okres do dnia 31 grudnia 2022 r., dla bloku o łącznej wartości 2 x 14,8 MHz, składającego się z trzech dupleksowych kanałów radiowych, obejmującego zakres częstotliwości 1964,9-1979,7 MHz oraz stowarzyszony z nim zakres 2154,9-2169,9 MHz, przeznaczony do pracy w trybie FDD oraz bloku o szerokości 5 MHz stanowiącego jeden kanał radiowy, obejmującego zakres częstotliwości 1900,1-1905,1 MHz, przeznaczony do pracy w trybie TDD, jest  decyzją ostateczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 roku, nr 98, poz. 1071, ze zm.). Z uwagi na zajęcie takiego stanowiska NSA uznał powyższy zarzut za niezasadny.

Odnosząc się zaś do zarzutów PTC Sp. z o.o. obrazy przepisów prawa procesowego NSA wskazał, iż z uwagi na to, że decyzji z dnia 16 listopada 2007 roku wydana w przedmiocie rezerwacji częstotliwości na rzecz P4 Sp. z o.o. nadano rygor natychmiastowej wykonalności, zarzuty naruszenia przepisu art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270,  ze zm.) nie są słuszne.

NSA wskazał również na niezasadność zarzutu naruszenia przepisów prawa z uwagi na nieuwzględnienie wskazań zawartych w wyrokach NSA z dnia 5  grudnia 2006 roku, sygn. akt II GSK 20/06 oraz WSA z dnia 9 lutego 2008 roku, sygn. akt VI SA/Wa 335/07, które to wytyczne w ocenie PTC Sp. z o.o. WSA miał obowiązek uwzględnić. Uzasadniając niezasadność powyższego zarzutu NSA podkreślił, że wskazania zawarte w wyroku NSA z dnia 5 grudnia 2006 roku przestają być wiążące, z uwagi na zmianę stanu faktycznego i prawnego.

Wyrok jest prawomocny.

Sygn. akt VI SA/Wa 929/09
Sygn. akt II GSK 465/10

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2011-04-13)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 12:20)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2011-08-04 15:18)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21