Ustawienia

Social Media

Numeracja z zakresu 116

Prezes UKE przedstawia wyjaśnienia dotyczące numeracji 116 dla usług społecznych.

 

Prezes UKE informuje, że zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej z dnia 30 listopada 2009 r. zmieniony został Załącznik do Decyzji 2007/116/WE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na "116" na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym poprzez dodanie dwóch kolejnych numerów: 116 006 i 116 117.

W związku z powyższym Załącznik do Decyzji zawiera następujące numery wraz z przypisanym do nich zakresem usług:

116 000 - dla usługi „Numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci". Usługa ta polega na:

  • przyjmowaniu zgłoszeń w sprawie zaginionych dzieci i przekazywaniu informacji Policji;
  • oferowaniu wskazówek i wsparcia dla osób odpowiedzialnych za zaginione dziecko;
  • udzielaniu wsparcia w dochodzeniu.

116 006 - dla usługi „Telefon zaufania dla ofiar przestępstw". Usługa ta umożliwia ofiarom przestępstw uzyskanie wsparcia emocjonalnego w takich sytuacjach, uzyskanie informacji o przysługujących prawach i sposobach dochodzenia takich praw, oraz skierowanie do odpowiednich organizacji. Telefon zaufania w szczególności udziela informacji na temat: a) lokalnych procedur policyjnych i procedur postępowania w sprawach kryminalnych; b) możliwości uzyskania odszkodowania i spraw związanych z ubezpieczeniem. Telefon zaufania udziela również wsparcia w zakresie poszukiwania innych środków pomocy dotyczących ofiar przestępstw.

116 111 - dla usługi „Telefon zaufania dla dzieci". Usługa ta ma służyć pomocą dzieciom potrzebującym opieki i ochrony i łączyć je z odpowiednimi usługami i zasobami; zapewniać dzieciom możliwość wyrażenia ich trosk, porozmawiania o sprawach bezpośrednio ich dotyczących i nawiązania kontaktu w nadzwyczajnej sytuacji.

116 117 - dla usługi „Usługa medyczna na żądanie w przypadkach innych niż nagłe". Usługa kieruje rozmówców do pomocy medycznej odpowiedniej dla ich pilnych potrzeb, które nie stanowią jednak zagrożenia dla życia, w szczególności poza normalnymi godzinami pracy, w weekendy lub dni ustawowo wolne od pracy, ale nie tylko w tych porach. Rozmówca uzyskuje połączenie z wykwalifikowanym operatorem mającym dostęp do odpowiedniego wsparcia lub bezpośrednie połączenie z lekarzem specjalistą lub lekarzem klinicystą.

116 123 - dla usługi „Telefon wsparcia emocjonalnego". Usługa ta ma pozwalać rozmówcy na skorzystanie z prawdziwego kontaktu międzyludzkiego opartego na słuchaniu bez dokonywania oceny. Usługa ma oferować wsparcie emocjonalne rozmówcom cierpiącym na samotność, będącym w stanie kryzysu emocjonalnego albo rozważającym popełnienie samobójstwa.

Zgodnie z zapisami ww. decyzji tylko na numerze 116 000 muszą być świadczone usługi  całodobowo, pozostałe numery mogą nie być dostępne całą dobę, konieczne jest jednakże w takim wypadku pozostawienie informacji słownej, kiedy usługa będzie dostępna (tzn. w jakich godzinach jest pełniony dyżur).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zaznaczyć, iż numeracja z zakresu 116 nie jest numeracją alarmową.

Ponadto zgodnie z artykułem 5 cytowanej decyzji, Państwa członkowskie zobowiązane zostały do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zagwarantowania, by właściwy krajowy organ regulacyjny mógł przydzielać wyszczególnione w załączniku decyzji numery. Jak wiadomo numery 116 000, 116 111 i 116 123 zostały już przydzielone i uruchomione, natomiast możliwość przydziału (na analogicznych zasadach) nowych numerów z zakresu 116 będzie istniała od dnia 15 kwietnia 2010 r.

Należy jednakże przypomnieć, że zgodnie z ustępem 2 artykułu 5 obecność w wykazie określonego numeru i związanych z nim usług zharmonizowanych o walorze społecznym nie wiąże się ze zobowiązaniem państw członkowskich do zapewnienia świadczenia tych usług na swoim terytorium.

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Tomasz Karamon) / (2008-07-15)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 14:26)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 14:26)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Tomasz Karamon
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:18