Numeracja z zakresu 116
15 lipca 2008
Prezes UKE przedstawia wyjaśnienia dotyczące numeracji 116 dla usług społecznych.
Prezes UKE informuje, że zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej z dnia 30 listopada 2009 r. zmieniony został Załącznik do Decyzji 2007/116/WE z dnia 15 lutego 2007 r. w sprawie rezerwacji krajowego zakresu numeracyjnego zaczynającego się na "116" na potrzeby zharmonizowanych usług o walorze społecznym poprzez dodanie dwóch kolejnych numerów: 116 006 i 116 117.
W związku z powyższym Załącznik do Decyzji zawiera następujące numery wraz z przypisanym do nich zakresem usług:
116 000 - dla usługi „Numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci". Usługa ta polega na:
- przyjmowaniu zgłoszeń w sprawie zaginionych dzieci i przekazywaniu informacji Policji;
- oferowaniu wskazówek i wsparcia dla osób odpowiedzialnych za zaginione dziecko;
- udzielaniu wsparcia w dochodzeniu.
116 006 - dla usługi „Telefon zaufania dla ofiar przestępstw". Usługa ta umożliwia ofiarom przestępstw uzyskanie wsparcia emocjonalnego w takich sytuacjach, uzyskanie informacji o przysługujących prawach i sposobach dochodzenia takich praw, oraz skierowanie do odpowiednich organizacji. Telefon zaufania w szczególności udziela informacji na temat: a) lokalnych procedur policyjnych i procedur postępowania w sprawach kryminalnych; b) możliwości uzyskania odszkodowania i spraw związanych z ubezpieczeniem. Telefon zaufania udziela również wsparcia w zakresie poszukiwania innych środków pomocy dotyczących ofiar przestępstw.
116 111 - dla usługi „Telefon zaufania dla dzieci". Usługa ta ma służyć pomocą dzieciom potrzebującym opieki i ochrony i łączyć je z odpowiednimi usługami i zasobami; zapewniać dzieciom możliwość wyrażenia ich trosk, porozmawiania o sprawach bezpośrednio ich dotyczących i nawiązania kontaktu w nadzwyczajnej sytuacji.
116 117 - dla usługi „Usługa medyczna na żądanie w przypadkach innych niż nagłe". Usługa kieruje rozmówców do pomocy medycznej odpowiedniej dla ich pilnych potrzeb, które nie stanowią jednak zagrożenia dla życia, w szczególności poza normalnymi godzinami pracy, w weekendy lub dni ustawowo wolne od pracy, ale nie tylko w tych porach. Rozmówca uzyskuje połączenie z wykwalifikowanym operatorem mającym dostęp do odpowiedniego wsparcia lub bezpośrednie połączenie z lekarzem specjalistą lub lekarzem klinicystą.
116 123 - dla usługi „Telefon wsparcia emocjonalnego". Usługa ta ma pozwalać rozmówcy na skorzystanie z prawdziwego kontaktu międzyludzkiego opartego na słuchaniu bez dokonywania oceny. Usługa ma oferować wsparcie emocjonalne rozmówcom cierpiącym na samotność, będącym w stanie kryzysu emocjonalnego albo rozważającym popełnienie samobójstwa.
Zgodnie z zapisami ww. decyzji tylko na numerze 116 000 muszą być świadczone usługi całodobowo, pozostałe numery mogą nie być dostępne całą dobę, konieczne jest jednakże w takim wypadku pozostawienie informacji słownej, kiedy usługa będzie dostępna (tzn. w jakich godzinach jest pełniony dyżur).
Biorąc pod uwagę powyższe należy zaznaczyć, iż numeracja z zakresu 116 nie jest numeracją alarmową.
Ponadto zgodnie z artykułem 5 cytowanej decyzji, Państwa członkowskie zobowiązane zostały do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zagwarantowania, by właściwy krajowy organ regulacyjny mógł przydzielać wyszczególnione w załączniku decyzji numery. Jak wiadomo numery 116 000, 116 111 i 116 123 zostały już przydzielone i uruchomione, natomiast możliwość przydziału (na analogicznych zasadach) nowych numerów z zakresu 116 będzie istniała od dnia 15 kwietnia 2010 r.
Należy jednakże przypomnieć, że zgodnie z ustępem 2 artykułu 5 obecność w wykazie określonego numeru i związanych z nim usług zharmonizowanych o walorze społecznym nie wiąże się ze zobowiązaniem państw członkowskich do zapewnienia świadczenia tych usług na swoim terytorium.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Tomasz Karamon) / (2008-07-15) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 14:26) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2010-01-21 14:26) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Tomasz Karamon |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:18 |



