Ogłoszone wyroki sądów
02 lipca 2009
W ostatnich dniach czerwca odbyły się trzy rozprawy dotyczące odwołań od decyzji Prezesa UKE przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.
Utrzymana decyzja BSA dla Intertele
W dniu 30 czerwca 2009 r. miała miejsce publikacja wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) w sprawie z odwołania Telekomunikacji Polskiej S.A. od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 31 lipca 2007 r. nr DRTH-WWM-60600-18/07(23). Zaskarżona decyzja dotyczy zmiany umowy o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych zawartej w dniu 3 stycznia 2007 r. pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. a Intertele S.A.
SOKiK oddalił odwołanie TP. W ustnych motywach rozstrzygnięcia SOKiK wskazał, że podnoszony przez Spółkę zarzut naruszenia przepisu art. 43 ust. 6 Prawa telekomunikacyjnego nie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Sąd zwrócił uwagę, że zarówno zakres obowiązywania, jak i szczegółowe warunki umowy o dostępie telekomunikacyjnym zostały określone decyzją Prezesa UKE z dnia 10 maja 2006 r. zmienioną następnie w części decyzją z dnia 4 października 2006 r., wprowadzającą Ofertę BSA. W ocenie Sądu ewentualne zarzuty związane z jej przedmiotem należało podnosić w postępowaniu administracyjnym dotyczącym tychże decyzji.
Sąd uznał, po analizie treści obowiązującej Oferty BSA, że nie doszło do narzucenia TP w drodze zaskarżonej decyzji Prezesa UKE warunków gorszych niż określone w zatwierdzonej ofercie ramowej - co próbowała wykazać TP.
SOKiK wskazał także, iż Prezes UKE, na podstawie art. 29 Prawa telekomunikacyjnego, był uprawniony do zmiany umowy o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych zawartej w dniu 3 stycznia 2007 r. pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. a Intertele S.A poprzez dostosowanie jej postanowień do obowiązującej oferty ramowej, z uwagi na spełnienie przesłanek, o których mowa w powyższym przepisie.
Obszerniejsze motywy rozstrzygnięcia znajdą się w pisemnym uzasadnieniu wyroku.
Wyrok nie jest prawomocny. Sygn. akt XVII AmT 75/07/K
Ponowne rozpatrzenie sprawy cennika łączy dzierżawionych
W dniu 26 czerwca 2009 r. odbyła się rozprawa przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym (WSA) w przedmiocie ponownego rozpoznania sprawy ze skargi Telekomunikacji Polskiej S.A. na decyzję Prezesa UKE z dnia 5 kwietnia 2007 roku w przedmiocie sprzeciwu wobec projektu "Cennika usługi krajowe łącza dzierżawione TP" - decyzja nr DRTD-WUD-60511-2/06(140).
Historia tej sprawy wygląda następująco. W dniu 6 listopada 2007 r. po przeprowadzeniu rozprawy z wyłączeniem jawności, WSA wydał wyrok (sygn. akt VI SA/Wa 988/07), mocą którego:
I. Uchylił decyzję Prezesa UKE z dnia 5 lipca 2007 roku DDRT-WUD-60511-1/07 (9) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji z dnia 6 czerwca 2006 roku.
II. Stwierdził nieważność decyzji Prezesa UKE z dnia 6 czerwca 2006 roku Nr DRTD-WUD-60511-2/06(25) zatwierdzającą przedłożony przez Telekomunikację Polską projekt „Cennika usługi krajowe łącze dzierżawione TP".
III. Stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji Prezesa UKE z dnia 5 kwietnia 2007 roku DRTD-WUD-60511-2/06 oraz poprzedzającej jej decyzji z dnia 20 grudnia 2006 roku DRTD-WUD-60511-2/07 zmieniającej decyzję zatwierdzającą przedłożony przez TP cennik poprzez zgłoszenie sprzeciwu wobec przedłożonego przez TP pismem z dnia 13 marca 2006 roku projektu nowego „Cennika usługi krajowe łącza dzierżawione Tp w części dotyczącej opłat za usługę dzierżawy łączy analogowych dla pasma 300-3400 Hz zwykłej jakości i radiofonicznych analogowych, w części dotyczącej opłat za usługę dzierżawy łączy analogowych dla pasma 300-3400 Hz specjalnej jakości.
IV. Stwierdził, że decyzje wymienione w pkt I, II, III nie podlegają wykonaniu.
Wskutek wniesienia skargi kasacyjnej przez Prezesa UKE, Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wyrokiem z dnia 11 grudnia 2008 r. sygn. akt II GSK 373/08, uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez WSA.
W merytorycznym aspekcie niniejszej sprawy NSA uznał zarzuty Prezesa UKE w ramach podstaw kasacyjnych za nietrafne. Zwłaszcza na gruncie art. 48 Prawa telekomunikacyjnego NSA stwierdził, że wyposażenie Prezesa UKE w kompetencję wniesienia sprzeciwu wobec przedstawionego projektu cennika nie jest równoznaczne z uprawnieniem organu do zatwierdzania takiego projektu w drodze decyzji. Wykładnia art. 48 Pt prowadzi do jednoznacznej konkluzji, że po upływie 30-dniowego terminu na zgłoszenie sprzeciwu cennik z mocy prawa staje się obowiązujący, co wyłącza potrzebę rozstrzygania tej kwestii poprzez podjęcie decyzji administracyjnej. Przy czym termin przewidziany powyższym przepisem ma charakter terminu materialno-prawnego. Po upływie 30 dni od daty przedstawienia projektu cennika Prezes UKE traci możliwość ingerencji w przedstawiony projekt, gdyż wspomniany termin nie może być przedłużony ani przywrócony.
Zdaniem NSA jedynie uchybienia przepisom postępowania sądowo-administracyjnego uzasadniały uchylenie zaskarżonego wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA, który powinien ponownie rozważyć czy zaskarżona decyzja dotknięta jest wadą kwalifikowaną prowadzącą do stwierdzenia jej nieważności oraz możliwość i zakres korzystania z uprawnienia wynikającego z art. 135 PPSA.
W dniu 26 czerwca 2009 r. WSA po ponownym rozpoznaniu sprawy, zamiast stwierdzenia nieważność decyzji Prezesa UKE z dnia 5 kwietnia 2007 r. oraz poprzedzającej jej decyzji z dnia 20 grudnia 2006 r. – uchylił te decyzje, a w pozostałym zakresie została powtórzona sentencja wcześniejszego wyroku WSA z dnia 6 listopada 2007 r. (sygn. akt VI SA/Wa 988/07).
W ustnych motywach rozstrzygnięcia WSA podkreślił, że jest związany wskazówkami NSA, dlatego podziela pogląd NSA, że błąd w zastosowaniu przepisu prawa, tj. art. 161 § 1 k.p.a. przewidującego zmianę decyzji administracyjnej, nie stanowi rażącego naruszenia prawa i tym samym nie uzasadniał stwierdzenia nieważności ww. decyzji.
Wyrok nie jest prawomocny. Szczegółowe motywy wyroku zostaną przedstawione w jego pisemnym uzasadnieniu. Sygn. akt VI SA/Wa 615/09
Uchylona decyzja Prezesa URTiP
Dnia 25 czerwca 2009 r. odbyła się rozprawa przed Sądem Okręgowym w Warszawie Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie wniesionego przez Telekomunikację Polską S.A. odwołania od decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (poprzednik Prezesa UKE) z dnia 7 listopada 2005 r. Nr ORZ-WKT-6205-6/05(12). Decyzją tą Prezes URTiP nałożył na TP karę pieniężna w wysokości 10 mln zł za niewykonywanie decyzji Prezesa URTiP o połączeniu sieci TP z siecią TeleNet Mielec sp. z o.o. Od decyzji tej odwołanie wniosła TP, wnosząc o jej uchylenie w całości.
Sprawa ta była wcześniej rozpatrywana przez SOKiK, który wyrokiem z dnia 2 października 2006 r. (sygn. akt XVII AmT 11/05) oddalił odwołanie TP. Wyrok ten został następnie uchylony wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia 24 kwietnia 2007 r. (sygn. VI ACa 1363/06), który przekazał sprawę do ponownego rozpoznania SOKiK. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd Apelacyjny zawarł wskazówkę dla sądu I instancji, zgodnie z którą nie bez znaczenia dla niniejszej sprawy uznaje on wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2005 r. uchylający decyzję Prezesa URTiP z dnia 30 września 2004 r. oraz utrzymującą w mocy decyzję z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie ustalenia zakresu naruszeń i obowiązku oraz terminów usunięcia nieprawidłowości w zakresie niewykonywania decyzji Prezesa URTiP o połączeniu sieci z TeleNet Mielec.
SOKiK w wyroku z 25 czerwca 2009 r. uchylił decyzję Prezesa URTiP w całości. W ustnym uzasadnieniu Sąd podniósł, że jest związany wskazówkami zawartymi w wyroku Sadu Apelacyjnego.
SOKiK wskazał, iż wyrok WSA uchylił decyzję Prezesa URTiP z dnia 30 września 2004 r. oraz utrzymującą ją w mocy decyzję z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie ustalenia zakresu naruszeń i obowiązku oraz terminów usunięcia nieprawidłowości w zakresie niewykonywania decyzji Prezesa URTiP o połączeniu sieci z TeleNet Mielec. Prezes URTiP w postępowaniu administracyjnym zakończonym wydaniem decyzji nakładającej karę nie ustalił żadnych innych nowych okoliczności ponad te z postępowania zakończonego wydaniem uchylonych decyzji z dnia 30 września 2004 r. oraz z dnia 8 grudnia 2004 r.
Ponadto, zdaniem SOKiK, nie bez znaczenia jest fakt, iż TP i TeleNet Mielec zawarły umowę o połączeniu sieci, której postanowienia odbiegały od decyzji Prezesa URTiP o połączeniu sieci obu Spółek. Oznacza to, zdaniem SOKiK, pośredni dowód na potwierdzenie tez TP, iż decyzja Prezesa URTiP o połączeniu sieci TP z TeleNet Mielec była niewykonalna.
Wyrok nie jest prawomocny. Sygn. akt XVII AmT 55/07
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2009-07-01) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-04-28 11:26) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-04-28 11:26) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



