Ustawienia

Social Media

Ponowne postępowanie konsultacyjne projektu decyzji i postanowienia dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji

18136.jpg

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozpoczyna ponowne postępowanie konsultacyjne projektu decyzji i postanowienia dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji.

 

Prezes UKE rozpoczyna ponowne postępowanie konsultacyjne projektu decyzji regulacyjnej dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (LLU) na obszarze całego kraju, z wyłączeniem 26 obszarów gminnych oraz projektu postanowienia stwierdzającego skuteczną konkurencję na tychże 26 obszarach gminnych.



W dniach 7 marca – 6 kwietnia 2016 r. Prezes UKE przeprowadził pierwsze postępowanie konsultacyjne projektu decyzji i postanowienia dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (link:

http://www.uke.gov.pl/konsultacje-projektow-regulacji-dla-hurtowego-rynku-uslugi-lokalnego-dostepu-w-stalej-lokalizacji-19313

). W wyniku analizy przedstawionych stanowisk konsultacyjnych Prezes UKE uznał, że zasadne jest uwzględnienie zgłoszonych postulatów, poprzez wprowadzenie zmian w projektach regulacji dla wspomnianego rynku właściwego. Zmiany dotyczą przede wszystkim rozszerzenia analizy o dodatkowe badanie poszczególnych obszarów gminnych pod kątem stanu konkurencji w zakresie sieci dostępu nowej generacji (NGA). Tym samym spośród obszarów regulowanych wyodrębniona została grupa 255 obszarów gminnych, na których regulacja w zakresie w pełni światłowodowych pętli abonenckich zostanie ograniczona do obowiązku dostępu do infrastruktury pasywnej oraz obowiązku rachunkowości regulacyjnej.



Oczekiwane skutki wprowadzonych zmian

W opinii Prezesa UKE zaproponowana regulacja wprowadza sprzyjające inwestycjom otoczenie i warunki, gdyż odpowiada aktualnej sytuacji konkurencyjnej na rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji, co umożliwia zniesienie zbędnych obciążeń regulacyjnych na obszarach skutecznie konkurencyjnych oraz złagodzenie ich na pozostałym obszarze kraju w zakresie w pełni światłowodowych pętli lokalnych. W efekcie wpłynie to również pozytywnie na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, co jest niezwykle istotne w związku z koniecznością realizacji postanowień Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz Narodowego Planu Szerokopasmowego. Brak regulacji na obszarach konkurencyjnych oraz złagodzenie jej na pozostałych obszarach będzie stanowił dodatkowy bodziec dla Orange Polska, ale także dla operatorów alternatywnych do zwiększenia inwestycji w nową infrastrukturę. Z kolei regulacja na obszarach niekonkurencyjnych pozwoli na dalszy rozwój konkurencji bazującej na infrastrukturze Orange, w celu zagwarantowania użytkownikom osiągania maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych. Za powyższą koncepcją przemawia również przykład częściowej deregulacji hurtowego rynku dostępu szerokopasmowego z 2014 r., kiedy to po jej wydaniu znacząco wzrosły nakłady Orange Polska na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej, a tym samym wzrósł zasięg sieci FTTH. Wskazać należy także na szeroko zakrojone plany inwestycyjne Netii S.A. ogłoszone 1 marca 2016 r., zgodnie z którymi w najbliższych latach zainwestowane zostanie 417 mln zł w rozbudowę nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej.



Potrzeba szybkiego rozwoju nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce wynika także z wciąż niezadowalającej penetracji szerokopasmowego Internetu w naszym kraju, w szczególności na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Według stanu na czerwiec 2015 r. zaledwie 18,8% Polaków posiadało dostęp do stacjonarnego Internetu, co dało Polsce ostatnie miejsce. Średnia penetracja dla UE to 31,6%, a najlepszy wynik (Holandia i Dania) to 42,6% i 42,2%. Tak więc, wszelkie działania wpływające na poprawę powyższego wskaźnika należy uznać za uzasadnione i potrzebne.



Dotychczasowe regulacje hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji w Polsce

W Zaleceniu w sprawie rynków właściwych z 2014 r. Komisja Europejska uznała, że usługi hurtowego lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (LLU) powinny podlegać analizie rynkowej oraz potencjalnej regulacji.


 

W Polsce usługi LLU zostały po raz pierwszy uregulowane decyzją z 26 czerwca 2007 r. Regulacji podlegał obszar całego kraju, jedynie technologia miedziana, a za operatora o znaczącej pozycji rynkowej (SMP) uznano wtedy Telekomunikację Polską S.A. (TP S.A.), na którą nałożono pełen zakres obowiązków regulacyjnych (obowiązek: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen oraz przygotowania oferty ramowej).



Kolejna regulacja usług LLU nastąpiła 30 grudnia 2010 r. W decyzji ponownie określono rynek jako krajowy, jednakże z uwzględnieniem także technologii światłowodowej. Operatorem SMP wyznaczono ponownie TP S.A. (obecnie Orange Polska S.A.), na którą nałożono następujące obowiązki regulacyjne: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen oraz przygotowania oferty ramowej. W celu stymulowania inwestycji w infrastrukturę, obowiązek dostępu w zakresie pętli i podpętli światłowodowych został określony jako warunkowy, tj. dostęp ma być zapewniony jeżeli w danej lokalnej pętli lub podpętli abonenckiej nie jest dostępna żadna z następujących opcji: drożna kanalizacja kablowa lub ciemne włókna światłowodowe.



Obecny przegląd uwzględnia zmiany jakie nastąpiły na rynku telekomunikacyjnym od 2007 r., w szczególności udziały Orange Polska S.A. w sprzedaży detalicznej szerokopasmowego dostępu do Internetu na szczeblu lokalnym, jak również rozwój nowoczesnych sieci optycznych i związane z tym nakłady inwestycyjne.



Obwieszczenia o rozpoczęciu postępowania konsultacyjnego zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Komunikacji Elektronicznej odpowiednio pod pozycjami nr

103

oraz

104

.


Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Gaj) / (2016-06-28)
Udostępnienie informacji: (Monika Radecka) / (2016-06-28 14:55)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2016-06-28 14:52)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Gaj
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:24