Ustawienia

Social Media

Preferencje konsumentów

Badanie ankietowe na temat postrzegania przez klientów indywidualnych usług świadczonych w sieciach stacjonarnych, ruchomych, a także usług dostępu do Internetu.

 

Stałym zainteresowaniem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mającym na celu maksymalizację działań związanych z ochroną interesów użytkowników końcowych, objęte są preferencje konsumentów w zakresie świadczonych im usług telekomunikacyjnych.



W październiku 2005 roku na zlecenie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, BSR IBROP przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu zgromadzenie informacji na temat postrzegania przez klientów indywidualnych usług świadczonych w sieciach stacjonarnych, ruchomych, a także usług dostępu do Internetu.

Przeprowadzone badanie miało na celu zgromadzenie i przeanalizowanie informacji na temat rynku klientów indywidualnych następujących gałęzi rynku telekomunikacyjnego: telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, usługi dostępu do sieci Internet.

W trzech wymienionych segmentach rynku (telefonia stacjonarna i komórkowa oraz Internet) zostały zbadane następujące zagadnienia dotyczące rynku telekomunikacyjnego:
  • znajomość marek i reklam firm telekomunikacyjnych;
  • korzystanie z usług telekomunikacyjnych;
  • satysfakcja z operatorów i ich usług;
  • plany dotyczące wyboru i zmiany operatora;
  • trudności związane ze zmianą operatora;
  • rekomendacja operatorów;
  • ocenę obsługi klienta i linii informacyjnych;
  • koszty połączeń i abonamentu;
  • plany korzystania z usług telekomunikacyjnych;
  • ogólna ocena rynku telekomunikacyjnego.

Badanie przeprowadzono na grupie reprezentatywnej złożonej z 1050 respondentów powyżej 15 roku życia. Pozwala to na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.

  

Główne wyniki

Telefonia stacjonarna:

  • Liderem rynku telefonii stacjonarnej jest TP S.A.. Z jej usług korzysta 91,5% badanych.
  • Drugim pod względem popularności operatorem jest Tele2 (12,6%).
  • Znajomość spontaniczna TP S.A. wynosi 81,7%, Tele2 56,9%, Netii 34,6%, Dialogu 15,9%.
  • Wskaźnik znajomości wspomaganej TP S.A. wynosi 98,3%, Tele2 81,4%, Netii 65,3%, Dialogu 26,7%.
  • Najczęściej polecanym operatorem jest TP S.A., rekomendowana przez 66,7% ogółu badanych.
  • Najwyższy wskaźnik satysfakcji notuje TP S.A. Wynosi on 3,5 pkt. w skali od 1 do 5.
  • 13,6% respondentów rozważa zmianę swojego operatora telefonii stacjonarnej.
  • 75% z osób rozważających zmianę operatora telefonu stacjonarnego zastanawia się nad skorzystaniem z innego operatora telefonii stacjonarnej.
  • Przy wyborze operatora najważniejszym kryterium jest atrakcyjność cenowa oferty oraz atrakcyjność promocji i rabatów.
  • Posiadanie telefonu komórkowego wskazywane jest jako najczęstsza przyczyna braku telefonu stacjonarnego (51,1%).
  • Abonenci wcześniej posiadający telefon stacjonarny zrezygnowali z niego głównie ze względu na jego koszty (59,7%).
  • 86,6% badanych uważa, że przyłączenie telefonu stacjonarnego powinno być bezpłatne.
  • Ponad 66% abonentów telefonii stacjonarnej twierdzi, że zna procedurę reklamacji i wie gdzie może ją zgłosić. 7,1% miałoby z tym problem.
  • 7,4% abonentów telefonii stacjonarnej miało uszkodzony telefon w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
  • Najczęściej rachunki za telefon zawierają się w przedziale pomiędzy 50, a 100 PLN (34,2%).
  • 59,2% badanych uważa, że w miejscu zamieszkania posiada łatwy dostęp do budek telefonicznych.

Telefonia komórkowa:
  • Znajomość marek trzech operatorów telefonii komórkowej kształtuje się na zbliżonym poziomie.
  • Znajomość spontaniczna Ery wynosi 73,0%%, Idei/Orange 69,0%, natomiast Plusa 62,1%. Znajomość wspomagana Ery wynosi 88,9%, dla Idei/Orange 87,8%, natomiast dla Plusa 82,5%.
  • 59,7% respondentów posiada własny lub służbowy telefon komórkowy.
  • Wśród osób posiadających telefon komórkowy najwięcej respondentów korzystało z usług Ery (38,4%), natomiast z Idei 33,3% (obecny Orange) a najmniej z Plusa (28,3%).
  • Wśród wszystkich badanych 11,9% osób planuje zakup telefonu komórkowego.
  • Najpopularniejszą usługą, oprócz połączeń głosowych, są krótkie wiadomości tekstowe SMS. Aż 96% badanych deklaruje, że z nich korzysta.
  • 19,9% respondentów rozważa rezygnację z usług swojego operatora telefonii komórkowej.
  • 48% respondentów zdążyło już przynajmniej raz zmienić swojego operatora telefonii komórkowej.
  • Poziom trudności związany ze zmianą obecnego operatora na innego respondenci oceniają stosunkowo nisko.
  • Respondenci zapytani o to, którego operatora wybraliby gdyby w danej chwili mieli skorzystać z usług innego operatora telefonii komórkowej najczęściej wskazywali Ideę/Orange (33,2%).
  • Osoby nieposiadające własnego telefonu komórkowego najczęściej twierdzą, że wystarcza im jedynie telefon stacjonarny (68,8%).
  • Około 2/3 klientów sieci komórkowych zna numer pod jakim można zgłosić uszkodzenia i awarie (66,8%) oraz reklamacje faktury (63,1%).
  • Pod względem ogólnie pojętego zadowolenia z usług, wszyscy operatorzy są oceniani przez swoich klientów bardzo podobnie i stosunkowo wysoko (ok. 4,1 pkt. w skali od 1 do 5).
  • Najchętniej polecanym operatorem przez osoby korzystające z telefonu komórkowego jest Era (28,9%).
  • Najczęściej opłaty za telefon regulowane są za pomocą karty pre-paid. Korzystanie z takiego systemu zadeklarowało 44% respondentów.

Internet:
  • 37,4% respondentów posiada dostęp do Internetu.
  • 9,4% respondentów nie posiadających dostępu do Internetu planuje go pozyskać w przeciągu 6–ciu miesięcy.
  • Ponad 2/3 badanych korzysta z sieci Internet w domu (68,3%). Drugim miejscem, w którym respondenci chętnie korzystają z sieci jest praca (19,5%) i nadal popularne kawiarnie internetowe (15,2%).
  • Najpopularniejszym sposobem uzyskiwania połączenia komputera domowego z Internetem jest Neostrada T.P. (32,3%).
  • Ponad połowa osób deklarujących korzystanie z Internetu, korzysta z niego codziennie (53,3%).
  • Ogólna ocena Internetu w domu jest dość dobra i wynosi 4,1 punktu, natomiast ogólne zadowolenie z dostawcy usług zostało ocenione na 3,8 punktu.
  • 13,4% respondentów, którzy mają zainstalowany Internet w domu bierze pod uwagę zmianę dostawcy usług. Aż 23,4% nie ma takiej możliwości.

  
Badanie ankietowe preferencji konsumentów jest dodatkowym materiałem uzupełniającym do Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2005 roku.

Pełna treść badania ankietowego preferencji konsumentów usług telekomunikacyjnych znajduje się w załączonym pliku PDF.

   



Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-01-17 15:34)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-01-17 15:34)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17