Preferencje konsumentów
28 czerwca 2006
Badanie ankietowe na temat postrzegania przez klientów indywidualnych usług świadczonych w sieciach stacjonarnych, ruchomych, a także usług dostępu do Internetu.
Stałym zainteresowaniem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mającym na celu maksymalizację działań związanych z ochroną interesów użytkowników końcowych, objęte są preferencje konsumentów w zakresie świadczonych im usług telekomunikacyjnych.
W październiku 2005 roku na zlecenie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, BSR IBROP przeprowadził badanie ankietowe, które miało na celu zgromadzenie informacji na temat postrzegania przez klientów indywidualnych usług świadczonych w sieciach stacjonarnych, ruchomych, a także usług dostępu do Internetu.
Przeprowadzone badanie miało na celu zgromadzenie i przeanalizowanie informacji na temat rynku klientów indywidualnych następujących gałęzi rynku telekomunikacyjnego: telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, usługi dostępu do sieci Internet.
W trzech wymienionych segmentach rynku (telefonia stacjonarna i komórkowa oraz Internet) zostały zbadane następujące zagadnienia dotyczące rynku telekomunikacyjnego:
- znajomość marek i reklam firm telekomunikacyjnych;
- korzystanie z usług telekomunikacyjnych;
- satysfakcja z operatorów i ich usług;
- plany dotyczące wyboru i zmiany operatora;
- trudności związane ze zmianą operatora;
- rekomendacja operatorów;
- ocenę obsługi klienta i linii informacyjnych;
- koszty połączeń i abonamentu;
- plany korzystania z usług telekomunikacyjnych;
- ogólna ocena rynku telekomunikacyjnego.
Badanie przeprowadzono na grupie reprezentatywnej złożonej z 1050 respondentów powyżej 15 roku życia. Pozwala to na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.
Główne wyniki
Telefonia stacjonarna:
- Liderem rynku telefonii stacjonarnej jest TP S.A.. Z jej usług korzysta 91,5% badanych.
- Drugim pod względem popularności operatorem jest Tele2 (12,6%).
- Znajomość spontaniczna TP S.A. wynosi 81,7%, Tele2 56,9%, Netii 34,6%, Dialogu 15,9%.
- Wskaźnik znajomości wspomaganej TP S.A. wynosi 98,3%, Tele2 81,4%, Netii 65,3%, Dialogu 26,7%.
- Najczęściej polecanym operatorem jest TP S.A., rekomendowana przez 66,7% ogółu badanych.
- Najwyższy wskaźnik satysfakcji notuje TP S.A. Wynosi on 3,5 pkt. w skali od 1 do 5.
- 13,6% respondentów rozważa zmianę swojego operatora telefonii stacjonarnej.
- 75% z osób rozważających zmianę operatora telefonu stacjonarnego zastanawia się nad skorzystaniem z innego operatora telefonii stacjonarnej.
- Przy wyborze operatora najważniejszym kryterium jest atrakcyjność cenowa oferty oraz atrakcyjność promocji i rabatów.
- Posiadanie telefonu komórkowego wskazywane jest jako najczęstsza przyczyna braku telefonu stacjonarnego (51,1%).
- Abonenci wcześniej posiadający telefon stacjonarny zrezygnowali z niego głównie ze względu na jego koszty (59,7%).
- 86,6% badanych uważa, że przyłączenie telefonu stacjonarnego powinno być bezpłatne.
- Ponad 66% abonentów telefonii stacjonarnej twierdzi, że zna procedurę reklamacji i wie gdzie może ją zgłosić. 7,1% miałoby z tym problem.
- 7,4% abonentów telefonii stacjonarnej miało uszkodzony telefon w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
- Najczęściej rachunki za telefon zawierają się w przedziale pomiędzy 50, a 100 PLN (34,2%).
- 59,2% badanych uważa, że w miejscu zamieszkania posiada łatwy dostęp do budek telefonicznych.
Telefonia komórkowa:
- Znajomość marek trzech operatorów telefonii komórkowej kształtuje się na zbliżonym poziomie.
- Znajomość spontaniczna Ery wynosi 73,0%%, Idei/Orange 69,0%, natomiast Plusa 62,1%. Znajomość wspomagana Ery wynosi 88,9%, dla Idei/Orange 87,8%, natomiast dla Plusa 82,5%.
- 59,7% respondentów posiada własny lub służbowy telefon komórkowy.
- Wśród osób posiadających telefon komórkowy najwięcej respondentów korzystało z usług Ery (38,4%), natomiast z Idei 33,3% (obecny Orange) a najmniej z Plusa (28,3%).
- Wśród wszystkich badanych 11,9% osób planuje zakup telefonu komórkowego.
- Najpopularniejszą usługą, oprócz połączeń głosowych, są krótkie wiadomości tekstowe SMS. Aż 96% badanych deklaruje, że z nich korzysta.
- 19,9% respondentów rozważa rezygnację z usług swojego operatora telefonii komórkowej.
- 48% respondentów zdążyło już przynajmniej raz zmienić swojego operatora telefonii komórkowej.
- Poziom trudności związany ze zmianą obecnego operatora na innego respondenci oceniają stosunkowo nisko.
- Respondenci zapytani o to, którego operatora wybraliby gdyby w danej chwili mieli skorzystać z usług innego operatora telefonii komórkowej najczęściej wskazywali Ideę/Orange (33,2%).
- Osoby nieposiadające własnego telefonu komórkowego najczęściej twierdzą, że wystarcza im jedynie telefon stacjonarny (68,8%).
- Około 2/3 klientów sieci komórkowych zna numer pod jakim można zgłosić uszkodzenia i awarie (66,8%) oraz reklamacje faktury (63,1%).
- Pod względem ogólnie pojętego zadowolenia z usług, wszyscy operatorzy są oceniani przez swoich klientów bardzo podobnie i stosunkowo wysoko (ok. 4,1 pkt. w skali od 1 do 5).
- Najchętniej polecanym operatorem przez osoby korzystające z telefonu komórkowego jest Era (28,9%).
- Najczęściej opłaty za telefon regulowane są za pomocą karty pre-paid. Korzystanie z takiego systemu zadeklarowało 44% respondentów.
Internet:
- 37,4% respondentów posiada dostęp do Internetu.
- 9,4% respondentów nie posiadających dostępu do Internetu planuje go pozyskać w przeciągu 6–ciu miesięcy.
- Ponad 2/3 badanych korzysta z sieci Internet w domu (68,3%). Drugim miejscem, w którym respondenci chętnie korzystają z sieci jest praca (19,5%) i nadal popularne kawiarnie internetowe (15,2%).
- Najpopularniejszym sposobem uzyskiwania połączenia komputera domowego z Internetem jest Neostrada T.P. (32,3%).
- Ponad połowa osób deklarujących korzystanie z Internetu, korzysta z niego codziennie (53,3%).
- Ogólna ocena Internetu w domu jest dość dobra i wynosi 4,1 punktu, natomiast ogólne zadowolenie z dostawcy usług zostało ocenione na 3,8 punktu.
- 13,4% respondentów, którzy mają zainstalowany Internet w domu bierze pod uwagę zmianę dostawcy usług. Aż 23,4% nie ma takiej możliwości.
Badanie ankietowe preferencji konsumentów jest dodatkowym materiałem uzupełniającym do Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2005 roku.
Pełna treść badania ankietowego preferencji konsumentów usług telekomunikacyjnych znajduje się w załączonym pliku PDF.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-01-17 15:34) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-01-17 15:34) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



