Prezes UKE ostrzega – zanim podpiszesz, przeczytaj umowę!
19 marca 2015

Prezes UKE stale otrzymuje informacje i skargi od abonentów w kwestii nieuczciwych i podstępnych praktyk handlowych, dotyczących wprowadzania w błąd abonentów przez przedstawicieli handlowych różnych operatorów, w szczególności usług telefonii stacjonarnej, celem zawarcia przez nich nowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, skutkującej przeniesieniem numeru telefonu do nowego operatora.
Podstawową zasadą, aby nie dać się oszukać, jest wykazanie się minimalną ostrożnością polegającą na przynajmniej pobieżnym przeczytaniu i zweryfikowaniu warunków (treści) przedstawianej nam do podpisu umowy. Dzięki temu łatwiej nam będzie zorientować się z kim (z jakim dostawcą usług) podpisujemy umowę, na jaki czas obowiązywania, na jakich warunkach oraz ile nas to będzie kosztowało.
Przykładowo: Na umowie widnieje logo i/lub nazwa operatora, inna niż naszego obecnego operatora, a jesteśmy przekonywani przez przedstawiciela handlowego odwiedzającego nas np. w domu, że zawieramy umowę na usługi telekomunikacyjne z naszym dotychczasowym operatorem, to już dla nas sygnał alarmowy i powód, aby nie podpisywać takiej umowy, bo jesteśmy oszukiwani!
Pamiętajmy!
Nasz podpis jest bardzo ważny i może okazać się bardzo kosztowny! Umowy są bowiem tak skonstruowane, że składając na nich podpis potwierdzamy, że wiemy, z kim i na jakich warunkach zawieramy umowę oraz jakie są tego konsekwencje. Jeżeli zatem podpisujemy umowę pochopnie, bez uprzedniego zapoznania się z jej treścią, przeczytania, sami działamy na własną szkodę, co może nas później „drogo kosztować”. Nie mamy obowiązku podpisywania żadnej umowy, a to przedstawicielowi handlowemu zależy na naszym podpisie, nie odwrotnie! Nie rozdawaj bezmyślnie "autografów"!
Jeżeli podpisaliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) lub na odległość (np. za pośrednictwem kuriera, listonosza), zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta mamy prawo od niej odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. Wystarczy, że wyślemy stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, przed upływem 14 dni.
(Wzór oświadczenia o wypowiedzeniu znajdziesz na ostatniej stronie naszego
Poradnika dla konsumentów).
Zdaj egzamin na piątkę! Pamiętaj o pięciu zasadach bezpieczeństwa!
ZASADY:
- Sprawdź z kim, z jakim operatorem/firmą podpisujesz umowę!
- Zanim podpiszesz! Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z treścią umowy, regulaminu i cennika! Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem, że zapoznałeś się i akceptujesz warunki umowy, regulaminu i cennika.
- Nie jesteś pewien, nie rozumiesz - nie podpisuj!
- Podpisałeś - dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił Ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone do Ciebie w późniejszym terminie np. pocztą.
- Podpisałeś ale nie odpowiadają Ci warunki tej umowy? Przedstawiciel Cię oszukał? Masz 14 dni, aby odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość!
1. Centrum Informacji Konsumenckiej UKE - infolinia ~ 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem Twojego operatora) lub 22 534-91-74.
2. Bezpłatna Infolinia Konsumencka ~ 800-889-866.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Renata Piwowarska) / (2015-03-19) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2015-03-19 16:23) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2015-03-20 08:55) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Renata Piwowarska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:23 |



