Ustawienia

Social Media

Prezes UKE ostrzega – zanim podpiszesz, przeczytaj umowę!

15170.jpg

Prezes UKE stale otrzymuje informacje i skargi od abonentów w kwestii nieuczciwych i podstępnych praktyk handlowych, dotyczących wprowadzania w błąd abonentów przez przedstawicieli handlowych różnych operatorów, w szczególności usług telefonii stacjonarnej, celem zawarcia przez nich nowej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, skutkującej przeniesieniem numeru telefonu do nowego operatora.



 

Prezes UKE apeluje o daleko posuniętą ostrożność i ostrzega przed zawieraniem umów bez sprawdzenia z kim podpisujemy umowę oraz bez zapoznania się z przedstawianymi przez operatorów ofertami i dokumentami tj. umową, regulaminem i cennikiem.

Podstawową zasadą, aby nie dać się oszukać, jest wykazanie się minimalną ostrożnością polegającą na przynajmniej pobieżnym przeczytaniu i zweryfikowaniu warunków (treści) przedstawianej nam do podpisu umowy. Dzięki temu łatwiej nam będzie zorientować się z kim (z jakim dostawcą usług) podpisujemy umowę, na jaki czas obowiązywania, na jakich warunkach oraz ile nas to będzie kosztowało.



Przykładowo: Na umowie widnieje logo i/lub nazwa operatora, inna niż naszego obecnego operatora, a jesteśmy przekonywani przez przedstawiciela handlowego odwiedzającego nas np. w domu, że zawieramy umowę na usługi telekomunikacyjne z naszym dotychczasowym operatorem, to już dla nas sygnał alarmowy i powód, aby nie podpisywać takiej umowy, bo jesteśmy oszukiwani!


Pamiętajmy!

Nasz podpis jest bardzo ważny i może okazać się bardzo kosztowny! Umowy są bowiem tak skonstruowane, że składając na nich podpis potwierdzamy, że wiemy, z kim i na jakich warunkach zawieramy umowę oraz jakie są tego konsekwencje. Jeżeli zatem podpisujemy umowę pochopnie, bez uprzedniego zapoznania się z jej treścią, przeczytania, sami działamy na własną szkodę, co może nas później „drogo kosztować”. Nie mamy obowiązku podpisywania żadnej umowy, a to przedstawicielowi handlowemu zależy na naszym podpisie, nie odwrotnie! Nie rozdawaj bezmyślnie "autografów"!




Czy istnieje „koło ratunkowe”? TAK! „Przez 14 dni nie utoniesz!”

Jeżeli podpisaliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu) lub na odległość (np. za pośrednictwem kuriera, listonosza), zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta mamy prawo od niej odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. Wystarczy, że wyślemy stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, przed upływem 14 dni.



(Wzór oświadczenia o wypowiedzeniu znajdziesz na ostatniej stronie naszego

Poradnika dla konsumentów

).




Zdaj egzamin na piątkę! Pamiętaj o pięciu zasadach bezpieczeństwa!


ZASADY:


  1. Sprawdź z kim, z jakim operatorem/firmą podpisujesz umowę!
  2. Zanim podpiszesz! Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z treścią umowy, regulaminu i cennika! Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem, że zapoznałeś się i akceptujesz warunki umowy, regulaminu i cennika.
  3. Nie jesteś pewien, nie rozumiesz - nie podpisuj!
  4. Podpisałeś - dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił Ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone do Ciebie w późniejszym terminie np. pocztą.
  5. Podpisałeś ale nie odpowiadają Ci warunki tej umowy? Przedstawiciel Cię oszukał? Masz 14 dni, aby odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość!

Masz pytania? Dzwoń! Jesteśmy po to aby Ci pomóc.

1.    Centrum Informacji Konsumenckiej UKE - infolinia ~ 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem Twojego operatora) lub 22 534-91-74.

2.    Bezpłatna Infolinia Konsumencka ~ 800-889-866.

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Renata Piwowarska) / (2015-03-19)
Udostępnienie informacji: (Monika Lewińska) / (2015-03-19 16:23)
Ostatnia zmiana: (Monika Lewińska) / (2015-03-20 08:55)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Renata Piwowarska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:23