Ustawienia

Social Media

Przygotowanie poczty do obsługi niepełnosprawnych

Wyniki kontroli przystosowania placówek pocztowych Państwowego Przedsiębiorstwa Użyteczności Publicznej „Poczta Polska” do obsługi osób niepełnosprawnych w 2008 r.

 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził w dniach 6- 24 października 2008 r. kontrolę przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych. Celem kontroli było sprawdzenie czy operator publiczny świadczy usługi pocztowe zapewniając do nich dostęp osobom niepełnosprawnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Kontroli poddano wybrane placówki pocztowe rożnych klas funkcjonujące na obszarze działania Delegatur UKE w poszczególnych województwach. Łącznie skontrolowano 323 urzędy pocztowe, które stanowiły ok. 3,8% liczby wszystkich placówek Poczty Polskiej świadczących usługi pocztowe na terenie kraju.

Każda z 16 Delegatur UKE skontrolowała przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych co najmniej w 20 placówkach pocztowych (po 10 placówek zlokalizowanych na terenach miejskich i wiejskich). Skontrolowane placówki pocztowe należały do wszystkich klas (od I do V) wg klasyfikacji Poczty Polskiej.

  

W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że większość skontrolowanych placówek nie spełnia w pełnym zakresie wymogów ustawowych.

Spośród wybranych do kontroli kryteriów najniższe wartości odsetka placówek przystosowanych uzyskano w zakresie możliwości samodzielnego wjazdu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – 34% w przypadku placówek wiejskich i 52% w odniesieniu do placówek miejskich. Należy zwrócić uwagę na wpływ tego najniższego odsetka placówek przystosowanych na pozostałe parametry przystosowania do obsługi osób niepełnosprawnych. Niemożliwość wejścia do urzędu powoduje bowiem brak możliwości skorzystania przez osoby niepełnosprawne z innych udogodnień wewnątrz placówki.

Skontrolowane placówki pocztowe najczęściej spełniały wymóg informowania osób niepełnosprawnych o przysługujących im uprawnieniach w zakresie świadczenia usług pocztowych (100% skontrolowanych placówek miejskich i 98% placówek wiejskich).

  

Poziom dostosowania skontrolowanych obiektów pocztowych jest zróżnicowany zarówno w poszczególnych rejonach kraju, jak również w zależności od położenia placówki pocztowej (miasto-wieś). Podobnie jak w poprzednich latach, kontrola przeprowadzona w 2008 r. potwierdziła, że liczba udogodnień umożliwiających sprawną obsługę osób niepełnosprawnych jest nieznacznie większa w mieście niż na wsi, co obrazują dane zamieszone w poniższych tabelach.

  


Miasto


2003

2004

2005

2006

2007

2008

Możliwość samodzielnego wjazdu wózkiem

46

25

51

38

57

52

Oznakowanie okienka

46

33

73

78

82

87

Usytuowanie okienka

78

42

85

82

95

88

Dostęp do skrzynki

75

45

80

84

89

86

Ogłaszanie informacji

60

42

87

87

99

100

Prowadzenie ewidencji

37

22

42

68

64

44

Przyjmowanie przesyłek

61

27

45

74

70

49

  


Wieś


2003

2004

2005

2006

2007

2008

Możliwość samodzielnego wjazdu wózkiem

24

14

32

18

37

34

Oznakowanie okienka

30

24

55

76

74

80

Usytuowanie okienka

60

38

76

77

86

79

Dostęp do skrzynki

63

38

75

77

76

80

Ogłaszanie informacji

51

38

77

78

96

98

Prowadzenie ewidencji

43

20

34

71

56

57

Przyjmowanie przesyłek

75

28

39

74

69

59

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2003-2008

  

Podsumowując przeprowadzoną kontrolę stwierdzić należy, że poziom przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych jest w dalszym ciągu niewystarczający, a operator publiczny nie podejmuje wystarczającej ilości działań zmierzających do poprawy stanu dostosowania placówek pocztowych do norm i przepisów obowiązujących w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych, w szczególności do wymogów ustawy Prawo pocztowe.

W związku z powyższym Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, nie mając prawnych narzędzi wymuszenia zmiany stwierdzonego stanu faktycznego w omawianym zakresie, będzie w dalszym ciągu monitorował sytuację na terenie całego kraju i cyklicznie publikował wyniki dotyczące przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych.

  

Pełny raport z wyników kontroli znajduje się w załączonym dokumencie:

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Karol Krzywicki) / (2009-01-30)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-25 11:14)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2009-05-12 10:01)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Karol Krzywicki
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:19