Przygotowanie poczty do obsługi niepełnosprawnych
30 stycznia 2009
Wyniki kontroli przystosowania placówek pocztowych Państwowego Przedsiębiorstwa Użyteczności Publicznej „Poczta Polska” do obsługi osób niepełnosprawnych w 2008 r.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził w dniach 6- 24 października 2008 r. kontrolę przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych. Celem kontroli było sprawdzenie czy operator publiczny świadczy usługi pocztowe zapewniając do nich dostęp osobom niepełnosprawnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Kontroli poddano wybrane placówki pocztowe rożnych klas funkcjonujące na obszarze działania Delegatur UKE w poszczególnych województwach. Łącznie skontrolowano 323 urzędy pocztowe, które stanowiły ok. 3,8% liczby wszystkich placówek Poczty Polskiej świadczących usługi pocztowe na terenie kraju.
Każda z 16 Delegatur UKE skontrolowała przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych co najmniej w 20 placówkach pocztowych (po 10 placówek zlokalizowanych na terenach miejskich i wiejskich). Skontrolowane placówki pocztowe należały do wszystkich klas (od I do V) wg klasyfikacji Poczty Polskiej.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że większość skontrolowanych placówek nie spełnia w pełnym zakresie wymogów ustawowych.
Spośród wybranych do kontroli kryteriów najniższe wartości odsetka placówek przystosowanych uzyskano w zakresie możliwości samodzielnego wjazdu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – 34% w przypadku placówek wiejskich i 52% w odniesieniu do placówek miejskich. Należy zwrócić uwagę na wpływ tego najniższego odsetka placówek przystosowanych na pozostałe parametry przystosowania do obsługi osób niepełnosprawnych. Niemożliwość wejścia do urzędu powoduje bowiem brak możliwości skorzystania przez osoby niepełnosprawne z innych udogodnień wewnątrz placówki.
Skontrolowane placówki pocztowe najczęściej spełniały wymóg informowania osób niepełnosprawnych o przysługujących im uprawnieniach w zakresie świadczenia usług pocztowych (100% skontrolowanych placówek miejskich i 98% placówek wiejskich).
Poziom dostosowania skontrolowanych obiektów pocztowych jest zróżnicowany zarówno w poszczególnych rejonach kraju, jak również w zależności od położenia placówki pocztowej (miasto-wieś). Podobnie jak w poprzednich latach, kontrola przeprowadzona w 2008 r. potwierdziła, że liczba udogodnień umożliwiających sprawną obsługę osób niepełnosprawnych jest nieznacznie większa w mieście niż na wsi, co obrazują dane zamieszone w poniższych tabelach.
Miasto | ||||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Możliwość samodzielnego wjazdu wózkiem | 46 | 25 | 51 | 38 | 57 | 52 |
Oznakowanie okienka | 46 | 33 | 73 | 78 | 82 | 87 |
Usytuowanie okienka | 78 | 42 | 85 | 82 | 95 | 88 |
Dostęp do skrzynki | 75 | 45 | 80 | 84 | 89 | 86 |
Ogłaszanie informacji | 60 | 42 | 87 | 87 | 99 | 100 |
Prowadzenie ewidencji | 37 | 22 | 42 | 68 | 64 | 44 |
Przyjmowanie przesyłek | 61 | 27 | 45 | 74 | 70 | 49 |
Wieś | ||||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Możliwość samodzielnego wjazdu wózkiem | 24 | 14 | 32 | 18 | 37 | 34 |
Oznakowanie okienka | 30 | 24 | 55 | 76 | 74 | 80 |
Usytuowanie okienka | 60 | 38 | 76 | 77 | 86 | 79 |
Dostęp do skrzynki | 63 | 38 | 75 | 77 | 76 | 80 |
Ogłaszanie informacji | 51 | 38 | 77 | 78 | 96 | 98 |
Prowadzenie ewidencji | 43 | 20 | 34 | 71 | 56 | 57 |
Przyjmowanie przesyłek | 75 | 28 | 39 | 74 | 69 | 59 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych w latach 2003-2008
Podsumowując przeprowadzoną kontrolę stwierdzić należy, że poziom przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych jest w dalszym ciągu niewystarczający, a operator publiczny nie podejmuje wystarczającej ilości działań zmierzających do poprawy stanu dostosowania placówek pocztowych do norm i przepisów obowiązujących w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych, w szczególności do wymogów ustawy Prawo pocztowe.
W związku z powyższym Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, nie mając prawnych narzędzi wymuszenia zmiany stwierdzonego stanu faktycznego w omawianym zakresie, będzie w dalszym ciągu monitorował sytuację na terenie całego kraju i cyklicznie publikował wyniki dotyczące przystosowania placówek Poczty Polskiej do obsługi osób niepełnosprawnych.
Pełny raport z wyników kontroli znajduje się w załączonym dokumencie:
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Karol Krzywicki) / (2009-01-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2009-02-25 11:14) |
| Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2009-05-12 10:01) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Karol Krzywicki |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



