Ustawienia

Social Media

PTS ukarana za naruszenie obowiązków informacyjnych

11015.jpg

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył na PTS S.A. karę pieniężną w wysokości 49 914 złotych za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.


 

Decyzją z dnia 30 grudnia 2013 r., oprócz nałożenia kary pieniężnej, Prezes UKE jednocześnie nakazał PTS S.A. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 1 lutego 2014 r.



PTS S.A. została zobowiązana, aby w udzielanych odpowiedziach na reklamację usług telekomunikacyjnych, każdorazowo umieszczać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, Spółka ma obowiązek poinformować o prawie dochodzenia roszczeń także przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim działającym przy Prezesie UKE, jak również o możliwości skorzystania z postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE.



Przeprowadzone przez Prezesa UKE postępowanie administracyjne jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A. nie wypełniała obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych, naruszając § 7 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Przepis ten nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek umieszczenia w odpowiedzi na reklamację pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i innych sposobach dochodzenia roszczeń, o których mowa w art. 109 i 110 ustawy Prawo telekomunikacyjne.



Naruszenie przez PTS S.A. obowiązków wymienionych we wskazanym rozporządzeniu skutkowało bezpośrednio obniżeniem przewidzianego prawem stopnia ochrony konsumentów w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, poprzez brak zapewnienia informacji o przysługujących im prawach.



Brak wymaganego pouczenia został stwierdzony zarówno przed przeprowadzeniem pierwszej kontroli w PTS S.A., w okresie przed wydaniem zaleceń pokontrolnych, jak i w okresie poprzedzającym przeprowadzenie drugiej kontroli w PTS S.A. Stwierdzone naruszenia dotyczyły wszystkich przypadków reklamacji skontrolowanych w toku obu kontroli UKE, co stanowi o stosunkowo dużej wadze nieprawidłowości.



Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne ten, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych, podlega karze pieniężnej.



Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia decyzji.




Pomoc dla konsumentów:

Centrum Informacji Konsumenckiej

działające w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej udziela porad w sprawie usług telekomunikacyjnych pod numerem

infolinii 801 900 853

. Urząd pomaga konsumentom także poprzez prowadzenie

postępowań mediacyjnych

oraz możliwość poddania sprawy pod rozstrzygnięcie przez

sąd polubowny

.



Bezpłatnej pomocy dla poszkodowanych konsumentów udzielają również:



Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2014-01-07)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2014-01-07 14:52)
Ostatnia zmiana: (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-30 11:27)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzałkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:23