PTS ukarana za naruszenie obowiązków informacyjnych
07 stycznia 2014

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył na PTS S.A. karę pieniężną w wysokości 49 914 złotych za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.
Decyzją z dnia 30 grudnia 2013 r., oprócz nałożenia kary pieniężnej, Prezes UKE jednocześnie nakazał PTS S.A. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 1 lutego 2014 r.
PTS S.A. została zobowiązana, aby w udzielanych odpowiedziach na reklamację usług telekomunikacyjnych, każdorazowo umieszczać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, Spółka ma obowiązek poinformować o prawie dochodzenia roszczeń także przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim działającym przy Prezesie UKE, jak również o możliwości skorzystania z postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE.
Przeprowadzone przez Prezesa UKE postępowanie administracyjne jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A. nie wypełniała obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych, naruszając § 7 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Przepis ten nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek umieszczenia w odpowiedzi na reklamację pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i innych sposobach dochodzenia roszczeń, o których mowa w art. 109 i 110 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Naruszenie przez PTS S.A. obowiązków wymienionych we wskazanym rozporządzeniu skutkowało bezpośrednio obniżeniem przewidzianego prawem stopnia ochrony konsumentów w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, poprzez brak zapewnienia informacji o przysługujących im prawach.
Brak wymaganego pouczenia został stwierdzony zarówno przed przeprowadzeniem pierwszej kontroli w PTS S.A., w okresie przed wydaniem zaleceń pokontrolnych, jak i w okresie poprzedzającym przeprowadzenie drugiej kontroli w PTS S.A. Stwierdzone naruszenia dotyczyły wszystkich przypadków reklamacji skontrolowanych w toku obu kontroli UKE, co stanowi o stosunkowo dużej wadze nieprawidłowości.
Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne ten, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych, podlega karze pieniężnej.
Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia decyzji.
Pomoc dla konsumentów:
Centrum Informacji Konsumenckiej
działające w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej udziela porad w sprawie usług telekomunikacyjnych pod numerem
infolinii 801 900 853. Urząd pomaga konsumentom także poprzez prowadzenie
postępowań mediacyjnychoraz możliwość poddania sprawy pod rozstrzygnięcie przez
sąd polubowny.
Bezpłatnej pomocy dla poszkodowanych konsumentów udzielają również:
- miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów,
- Federacja Konsumentów,
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2014-01-07) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2014-01-07 14:52) |
| Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-30 11:27) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzałkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:23 |



